به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۳۹۲۸۶۸

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۲

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۲
گروه اقتصادی: طلا و سکه امسال بیشترین بازدهی را ثبت کردند. قیمت سکه بهار آزادی تا ۳۷ میلیون تومان بالا رفت و قیمت هر گرم طلا هم مرز ۳ میلیون تومان را لمس کرد. اگرچه بعد از آن قیمت‌ها مجددا به عقب برگشت.اما حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه همچنان سودآور است یا نه؟
روند بازار در هفته اول و دوم اسفند ماه نشان داد که قیمت طلا و سکه کاملا به قیمت دلار وابسته است. طلا و سکه زمانی به اوج قیمتی خود رسیدند که قیمت دلار کانال ۶۰ هزار تومان را رد کرد.

اما همزمان با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه و طلا هم عقب‌نشینی کرد. قیمت سکه تا ۲۴ میلیون تومان پایین آمد و قیمت طلا هم به کانال یک میلیون تومان رسید.این واکنش‌ها نشان داد که قیمت طلا و سکه در بازار ایران بیش از هر چیزی از قیمت دلار تاثیر می‌گیرد و قیمت طلای جهانی کمتر روی این دو اثر می‌گذارد.بر این اساس برای پیش‌بینی قیمت طلا و سکه باید بازار دلار را پیش بینی کرد.

بررسی روند قیمتی دلار هم نشان می‌دهد نوسانات آنی دلار وابسته به رویدادهای سیاسی است. هر نوع اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند روند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. مانند سفر رئیس سالمان انرژی اتمی به ایران و یا توافق ایران و عربستان که باعث اهش ۱۶ هزار تومان قیمت دلار شد.بر این اساس برای پیش‌ بینی قیمت دلار باید رویدادهای سیاسی تعیین تکلیف شود که در راس این رویدادها ماجرای پرونده هسته ای ایران و مذاکرات برجام است که هنوز به جایی نرسیده و آنگونه که شواهد نشان می‌دهد بعید است در سال آینده هم این مذاکرات به نتیجه برسد.

در نتیجه انتظار می‌رود انتظارات تورمی که در پی توافق ایران و عربستان کاهشی شده بود،‌ دوباره افزایشی شود و بر قیمت دلار اثر بگذارد.اما جدای از مسائل سیاسی،‌ وضعیت شاخص‌های اقتصادی هم بر قیمت دلار اثر می‌گذارد. میزان فروش نفت، کسری بودجه و وضعیت نقدینگی در کنار انتظارات تورمی جزو عواملی است که سال آینده می‌تواند بر روند افزایشی قیمت دلار اثرگذار باشد.

چراکه در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، میزان فروش نفت و درآمدهای نفتی کاهش پیدا می‌کند و این مساله می‌تواند بر ورود ارز و قیمت آن تاثیر بگذارد.با توجه به این مقدمه می‌توان روند قیمت طلا و سکه را پیش بینی کرد. به خصوص که کارشناسان اقتصادی روند قیمت دلار را کاهشی نمی‌دانند و معتقدند اگر برجام به نتیجه نرسد،‌ انتظارات تورمی شدت می‌گیرد، نقدینگی جدیدی وارد بازار می‌شود و سرمایه‌های خرد وارد بازار ارز و طلا می‌شود.
 
اما با توجه به اینکه دولت محدودیت‌های جدیدی برای بازار ارز وضع کرده است،‌ سرمایه‌های خردتر وارد بازار طلا و سکه می‌شود. به خصوص که بازار طلا و سکه همیشه یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاران سنتی است.
بر این اساس به نظر می‌رسد که بازار طلا و سکه در سال آینده هم روند افزایشی دارد اما کارشناسان بازارها می‌گوید پربازده‌ترین بازار سال آینده بازار مسکن و بورس است و بازار طلا و سکه و ارز در رده‌های بعد قرار می‌گیرد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: سکه و طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها