به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۴ ساعت ۰۲:۲۴
کد مطلب : ۳۹۲۸۷
تندروی مخلّ امنيت است، مردم ایران به دنبال اعتدال هستند

هاشمی: می‌خواهند دولت را بی‌خاصیت جلوه دهند

گروه سياسي: آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار نويسندگان و مسؤولان سراي اهل قلم، انقلاب اسلامي را يك انقلاب فرهنگي خواند و گفت: مطمئناً در مقولة فرهنگ به خاطر جامعيت آن، نگاه‌ها متفاوت است و بايد بر اساس معيارهاي اسلامي و با رعايت اعتدال برنامه‌ريزي و فعاليت كرد.
هاشمی: می‌خواهند دولت را بی‌خاصیت جلوه دهند
جمعی از اعضای سرای اهل قلم و خانواده های زندانیان سياسي با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با بیان اینکه مردم باید در پیگیری حق و عدالت و دفاع از مظلوم جدیت داشته باشند و در عین حال از افراط بپرهیزند هشدار داد که کارهای افراطی، شمشیر طرف مقابل را تیز می‌کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در اين دیدار با اشاره به روی کار آمدن دولت روحانی با حمایت گسترده نیروهای اصیل انقلابی، خطاب به حاضران گفت: نیروهای انقلاب باید دستاورد جدید که متعلق به خودشان است را حفظ کنند و اجازه ندهند این راه دوباره کور شود. بعضی می‌گویند این رای سلبی بود و مردم از جریان پوپولیسم به تنگ آمده بودند، اما باید گفت مردم ایران عاقل و به دنبال اعتدال هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین با اشاره به برخی اتفاقات پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در همه انقلاب‌ها افراط وجود دارد، اکنون افغانستان و عراق وضع بدتری دارند یا برای مثال در سوریه که مردم در حال مبارزه هستند هم رادیکال‌ها به‌گونه‌ای عمل کردند که مبارزین تحت فشار قرار گرفتند و حالا مردم نگران افراطی‌ها هستند، در مصر هم همین اتفاق افتاد اما در ایران علی‌رغم همه افراطی‌گری‌ها، امام توانست جامعه را نگه دارد.

آیت الله هاشمی ضمن تأکید بر اهمیت اعتدال، به شرایط کنونی کشور و برخوردهای اخیرا صورت گرفته اشاره کرد و ادامه داد: برخی کارهایی می‌کنند تا دولت را در مضیقه واقعی قرار دهند و خسته کنند تا به دنیا بگویند که اینها بی خاصیت‌ هستند و اختیاری ندارند! رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تندروی‌های دوران اصلاحات موجب شد که اصلاحات برای مدتی از دور خارج شود، تأکید کرد: ما که نمی‌توانیم علیه نظاممان شورش کنیم، پس باید به راه‌های دموکراتیک برگردیم و مردم را با قانون اداره کنیم، البته قانون را باید نمایندگان واقعی مردم بنویسند نه افراد تحمیلی.

وی همچنین در پاسخ به صحبت‌ها و گلایه‌های حاضرین در جلسه، با پذیرش صحت اکثر این گلایه‌ها، گفت: رنج هایی که می‌گویید، درست است. اما من می گویم: ” در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور” گفتنی است در ابتدای این دیدار دکتر مهدی خزعلی، دبیر کل سرای قلم، با ابراز امیدواری برای تحقق وعده های دولت روحانی گفت: تجربه ۳۵ سال حضور در قانونگذاری و اجرا با مشی اعتدال، سرمایه عظیمی است که می‌تواند راهگشای مسیر نظام اسلامی باشد. خواه نا خواه چشم امید مردم به شماست.

وی ادامه داد: مردم در ۲۴ خرداد بار دیگر به اشاره شما و آقای خاتمی از میان کاندیداهای تایید شده شورای نگهبان بهترین را برگزید، این حضور را ارج نهیم و نگذاریم به یاس و نومیدی بدل شود. ما از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها و سنگ‌های این راه باخبریم، اما نمی‌توانیم دردهای جوانان را نادیده بگیریم و شاهد ناامیدی و ریزش مردم باشیم چرا که این اوضاع موجب شکست روحانی خواهد شد. می دانیم که دریچه‌ای در سلول انفرادی باز شده و می‌دانیم که باید از دولت روحانی حمایت کرد اما دوستان گله‌هایی هم دارند و ما اینجا برای نقد آمده‌ایم.

وی با گلایه از دولت یازدهم گفت: حامیان روحانی و فعالان ستاد از فراموشی گله دارند. می‌گویند از فردای انتخابات فراموششان کرده‌اند! بعضی انتصاب‌ها زخمی است بر دل داغدار مردم، می‌بینند کسی را که چماق بر فرقشان می‌کوفت، امروز بر فرقشان نشانده‌اند! خزعلی در اعتراض به دخالت همه جانبه نهادهای امنیتی گفت: نهادهای امنیتی که در همه امور دخالت دارند که رد صلاحیت کاندیداها یکی از جلوه‌های آن است. در تمام شئون مردم، از وزیر و وکیل و معاون و مدیر کل و مدیر و استاندار و فرماندار و بخشدار گرفته تا نهادهای غیر دولتی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی و کانون وکلا و حتی در کسب و کار و تشکل‌های دانشجویی و حراست‌ها فعال ما‌یشاء‌اند. در ادامه این دیدار محسن امینی برادر اکبر امینی به شرح آنچه در زندان اوین گذشته پرداخت و توضیحاتي ارائه داد.