به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۳۹۲۸۷۰

دامی برای افزایش تورم

دامی برای افزایش تورم
گروه اقتصادی:افزایش حجم پول از نقدینگی و کاهش سهم شبه‌پول موضوعی بحرانی و تورم‌زا است که نشان از بالا بودن انتظارات تورمی جامعه دارد.به گزارش اکو ایران، در دی‌ماه امسال سهم پول از کل حجم نقدینگی به 24.67 درصد رسیده که طی حداقل 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است، موضوعی که بحرانی و تورم‌زا است و نشان از بالا بودن انتظارات تورمی جامعه دارد.

سهم پول از نقدینگی
میزان سهم پول از نقدینگی اقتصاد کشور در دی‌ماه سال جاری به بالاترین سطح 10 سال اخیر رسیده است.
بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، حجم نقدینگی اقتصاد کشور در پایان دی ماه امسال به بیش از 6 هزار و 36 همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.1 درصد افزایش داشته است.

اتفاق کم‌سابقه‌ای که در دی‌ماه امسال افتاده این است که میزان رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول در دی‌ماه امسال، از آبان سال 99 تاکنون بی‌سابقه بوده و همین موضوع موجب شکسته شدن رکورد 10 ساله میزان سهم پول از نقدینگی شده است.در دی‌ماه امسال سهم پول از کل حجم نقدینگی به 24.67 درصد رسیده که حداقل طی 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 افزایش حجم پول از نقدینگی و کاهش سهم شبه‌پول موضوعی بحرانی و تورم‌زا است که نشان از بالا بودن انتظارات تورمی جامعه دارد.پیش از این بانک مرکزی به طور رسمی رکورد سهم پول از نقدینگی در 10 سال اخیر را به اسفند سال 1391 (معادل 24.7 درصد) نسبت داده بود؛ با این حال این متغیر در دی امسال از رکورد اعلامی بانک مرکزی نیز فراتر رفته و قابل انکار نیست.

بانک مرکزی افزایش سهم پول در نقدینگی طی سال جاری را ناشی از اجرای طرح مردمی‌‌سازی و توزیع یارانه‌ها، حذف ارز ترجیحی و واریز  یارانه نقدی  نسبت داد و اعلام کرد تخلیه و تعدیل نسبی آثار پولی و تورمی اجرای طرح مذکور کنترل می‌شود و روندی کاهشی به خود می‌گیرد، اما آمارها نشان می‌دهد این سهم نه‌تنها کاهش نیافته بلکه از آبان امسال روند افزایشی نیز به خود گرفته است.

پول برخلاف شبه‌پول از سرعت نقدشوندگی بالاتری برخوردار است و عموما شامل اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده‌های دیداری است.زمانی که سهم پول از نقدینگی بالا می‌رود در واقع نقدینگی سیال‌تر می‌شود و صاحبان پول این آمادگی را دارند که با وارد شدن کوچک‌ترین شوکی به اقتصاد، منابع خود را به سمت پرسودترین بازار روانه کنند و تعادل بازارها را در هم بکوبند.افزایش سهم پول از نقدینگی نشان از بالا بودن انتظارات تورمی جامعه دارد که اثر آن به مرور در تورم نمایان خواهد شد.

قله رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول
بر اساس این گزارش حجم کل پول در اقتصاد ایران در پایان دی امسال به هزار و 489 هزار میلیارد تومان رسیده و رشد نقطه‌به‌نقطه 70.5 درصدی را برای این ماه به ثبت رسانده است.طبق این داده‌ها میزان رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول در دی‌ماه امسال، از آبان سال 99 بی‌سابقه بوده است. در دی امسال میزان پول با رشد 7.6 درصدی نسبت به ماه قبل، معادل 98 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

روند نموداری رشد نقطه‌به‌نقطه حجم پول نشان می‌دهد نوک قله این رشد مربوط به مهر سال 99 و معادل 88.5 درصد بوده است؛ پس از آن این متغیر تا مهر 1400 روند کاهشی به خود گرفت.از مهر سال گذشته این روند باز هم افزایشی شده و به نظر می‌رسد اگر بانک مرکزی تدابیر لازم را اعمال نکند، رشد نقطه‌به‌نقطه پول در مسیر تشکیل قله دوم باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها