به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۳۹۲۸۹۷

افزایش موارد بیماری طی یک ماه گذشته

افزایش موارد بیماری طی یک ماه گذشته
گروه جامعه: عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش چشمگیر موارد بیماری کرونا طی یک ماه اخیر از احتمال آغاز موج نهم بیماری در کشور خبر داد.دکتر سید احمد طباطبایی  درباره شرایط فعلی بروز کرونا در کشور، گفت: به نظر می‌رسد اکنون موجی که پیش‌تر در اروپا و کشورهای غربی رخ داده بود در ایران در حال وقوع است. با توجه به میزان مراجعه بیماران به مطب‌ها و بیمارستان‌ها متاسفانه به نظر می‌رسد با پیک جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم. این احتمال وجود دارد که این افزایش موارد آغاز موج نهم بیماری باشد اما این موضوع باید به تایید آزمایشگاه‌های مربوطه برسد اما در مقایسه با یک ماه قبل، افزایش مراجعات کرونایی به وضوح قابل مشاهده است.
 
وی افزود: البته خوشبختانه علائم فعلی بیماران در مقایسه با موج‌های قبلی کرونا شدید نیست اما، نمی‌توان گفت با افزایش موارد بیماری مواجه نبودیم. علت این موضوع هم احساس آرامشی است که به مردم در مورد کرونا دست داد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک را کاهش دادند.

او تاکید کرد: هرچند علائم بیماران در افزایش اخیر بار بیماری کرونا شدید نیست اما با رویت هر علامتی، فرد بیمار باید از حضور در جمع خودداری کند تا تعداد بیشتری بیمار نشوند. درگیری سیستم تنفسی فوقانی، گلودرد، سر درد، بدن درد و مشکلات گوارشی علائم غالب بیماران در مدت اخیر است. اگر علائم بیمار شدید و جدی باشد حتما باید به مرکز درمانی مراجعه کنند. 

طباطبایی ادامه داد: با وجود اینکه آمار موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا افزایش یافته است اما این روند افزایشی به هیچ عنوان با روندی که به دنبال افزایش بیماری در موج‌های کرونا در سال ۹۹ و  ۱۴۰۰ شاهد بودیم، قابل مقایسه نیست. در حال حاضر تجمعات آخر سال و حضور در مراکز خرید بدون رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند سبب افزایش بروز بیماری شود. 

او درباره شرایط بیماری پس از تعطیلات نوروز، اظهار کرد: متاسفانه پس از هر اتفاق مهم یا تعطیلی و مناسبت‌های مختلف در کشور، با افزایش موارد بیماری مواجه شده‌ایم و احتمالا تکرار مجدد این سناریو دور از ذهن نباشد چرا که حساسیت برای رعایت نکات بهداشتی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است و تعداد کسانی که هنوز ماسک می‌زنند انگشت‌شمار شده است. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها