به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۹۳۰۰۱

صفحه‌جدید در روابط ایران و امارات

صفحه‌جدید در روابط ایران و امارات
گروه سیاسی: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح پنجشنبه برای انجام سفری یک‌روزه، تهران را به مقصد ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی ترک کرد. سفر شمخانی به ابوظبی تنها چند روز پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی در پکن برای عادی‌سازی رابطه توجه را به سمت تغییر فرمان در سیاست خارجی ایران با محوریت دبیر شورای عالی امنیت ملی جلب کرد.
به گزارش اعتماد، همزمان با این سفر بالاگرفتن زمزمه‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای درباره چرایی پیشبرد پرونده‌های مهم سیاست خارجی توسط شورای عالی امنیت ملی به جای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان را بر آن داشت تا با انتشار یک توییت، گمانه‌زنی‌ها درباره کمرنگ شدن نقش وزارت خارجه را رد کند. وزیر خارجه در این توییت نوشت: «سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب غالب مناسبات امنیتی انجام می‌شود. پدیده جدیدی نیست. نماینده وزارت خارجه در سفر‌ها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه‌چیز در چارچوب نظام و زیر نظر رییس‌جمهور است. هماهنگی وجود دارد؛ دشمنان بدانند، اختلافی نیست.»
علی شمخانی را در این سفر، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و دستیار وزیر امورخارجه در امور کشور‌های حوزه خلیج فارس همراهی کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از ترک تهران در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «نگاه دولت سیزدهم به همکاری‌های منطقه‌ای که در چارچوب دیپلماسی همسایگی در حال پیگیری بوده، ایجاد «منطقه قوی» است. در صورتی که همه کشور‌های منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل‌گیری تحولات جدید در روابط دو و چند جانبه در منطقه امیدوار بود. اشتراکات اقتصادی، سیاسی و امنیتی متعددی میان دو کشور وجود دارد که لازم است برای تقویت آن، رایزنی مستمر میان مقامات عالی ایران و امارات متحده عربی ادامه داشته باشد.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به ابوظبی با محمد بن‌زاید بن‌سلطان آل‌نهیان، رییس امارات متحده عربی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.
شمخانی در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوجانبه و همچنین اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو کشور بر ضرورت گسترش و تعمیق روابط ایران و امارات متحده عربی در همه حوزه‌ها تاکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان روند رو به افزایش مراودات سیاسی- اقتصادی میان تهران و ابوظبی طی سال‌های اخیر و نقش ویژه رییس امارات متحده عربی در این زمینه را مثبت و مهم ارزیابی کرد و گفت: ایران و امارات می‌توانند در مسیر گسترش همکاری‌های دوجانبه و تقویت دیپلماسی همسایگی گام‌های بلندی بردارند.
شمخانی با تبیین نقش عوامل بحران‌زا که با هدایت کشور‌های فرامنطقه‌ای، امنیت و ثبات خلیج فارس را تهدید می‌کند، اظهار کرد: تلاش برای دستیابی به امنیت دسته‌جمعی متکی بر توانمندی‌های بومی می‌تواند پایان‌بخش بسیاری از بحران‌های فعلی باشد. مشکلات موجود عمدتا ناشی از مداخلات بیگانگان و شیطنت‌های امریکا و رژیم صهیونیستی در حوزه خلیج فارس است. شکل‌گیری منطقه قوی‌تر آرمانی دست‌یافتنی است که همه باید در مسیر آن گام برداریم. باید با جدیت، کلیه موانع داخلی و خارجی در راه همکار‌های دوجانبه به ویژه همکاری‌های اقتصادی- تجاری را شناسایی و به سرعت از سر راه برداشت، زیرا هرگونه تاخیر در این زمینه به زیان همه خواهد بود. امروز جهان اسلام و منطقه خلیج فارس بیش از هر چیز به مودت، همکاری و همگرایی نیاز دارد. این مهم می‌تواند موجب اعتلای همه کشور‌های اسلامی شده و رفاه و آرامش را به ارمغان بیاورد.
شیخ محمد بن‌زاید، رییس امارات متحده عربی نیز با ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به امارات و همچنین تبریک توافق اخیر میان تهران و ریاض که گامی تعیین‌کننده در هم‌افزایی و همگرایی کشور‌های منطقه است، ابراز امیدواری کرد در این سفر صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شود.
رییس امارات متحده عربی تصریح کرد: امارات بسیار علاقه‌مند است و آمادگی دارد با رفع برخی سوءتفاهم‌ها میان دو کشور، روابط و مناسبات دوجانبه را در همه حوزه‌ها به بالاترین سطح ارتقا دهد.
علی شمخانی در دیدار با «شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان»، مشاور امنیت ملی امارات، این سفر را آغازی معنادار برای وارد شدن دو کشور به مرحله‌ای جدید از مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت: برای برون‌رفت از چالش‌های موجود که تداوم آن به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست باید همکاری و همگرایی جایگزین خصومت و واگرایی شود. وجود اختلاف و بی‌اعتمادی میان کشور‌های حوزه استراتژیک خلیج فارس، مانعی جدی برای توسعه اقتصادی منطقه و خواست دشمنان فرامنطقه‌ای است. باید با گفتگو و تعامل و گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی ضمن جلوگیری ایفای نقش غیرسازنده بیگانگان، برای افزایش امنیت، آرامش و رفاه مردم منطقه تلاش کنیم.
شمخانی، همه کشور‌های منطقه را هم سرنوشت و اعضای یک خانواده بزرگ خوانده و گفت: اختلافات خانوادگی باید با گفتگو، حسن نیت و مدارا حل‌و‌فصل شود تا همه بتوانیم در فرآیندی مبتنی بر مشارکت دسته‌جمعی، به سمت ایجاد منطقه‌ای قوی و توسعه‌یافته حرکت کنیم.
شیخ طحنون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر دریابان شمخانی به امارات متحده عربی گفت: همکاری و مودت با کشور بزرگ و قدرتمند ایران برای امارات متحده بسیار مهم و مغتنم است.
مشاور امنیت ملی امارات؛ با تبریک توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی گفت: این توافق نقش سازنده‌ای در گسترش صلح، ثبات و امنیت پایدار و بومی در منطقه دارد.
شیخ طحنون بن‌زاید با اشاره به سفر خود به تهران بر ضرورت فعال‌سازی توافقات حاصل‌شده و همچنین تسریع در فرآیند مبادله ظرفیت‌های اقتصادی میان دو کشور در حوزه‌های بانکی، ترانزیتی، انرژی، حمل‌و‌نقل، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که سفر دریابان شمخانی به ابوظبی به نقطه عطفی در روابط دو کشور تبدیل و به تسریع در ارتقای هر چه بیشتر همکار‌های تهران - ابوظبی منجر شود.
علی شمخانی در دیدار با شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، معاون رییس دولت، نخست‌وزیر و امیر دوبی که در کاخ زعبیل دوبی برگزار شد با تاکید بر تسریع توافقات قبلی برای رفع موانع همکاری دوجانبه گفت: جمهوری اسلامی ایران مجدانه به دنبال تقویت همکاری مستمر و سازنده با همسایگان است و مجموعه ظرفیت‌های خود را در این خصوص به کار گرفته است.
دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به نیاز منطقه به صلح، ثبات و آرامش، بی‌اعتمادی میان کشور‌های منطقه را مانعی جدی برای تحقق این هدف و ضربه به توسعه اقتصادی منطقه عنوان کرد و افزود: نیازمند تعامل و توسعه همکاری‌ها در همه ابعاد هستیم، موضوعی که قطعا افزایش امنیت، آرامش و رفاه مردم منطقه را در پی خواهد داشت.
شمخانی امارات متحده عربی و شیخ‌نشین دوبی را از جمله بازیگران موثر در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه خواند و گفت: دولت سیزدهم با اتخاذ راهبرد همسایه‌محوری مصمم به عبور از موانع تصنعی و تحمیلی است که در مسیر توسعه روابط کشور‌های منطقه ایجاد شده است. گفتگو‌های انجام‌شده در این سفر با مقامات عالی سیاسی، اقتصادی، بانکی و امنیتی امارات، چشم‌انداز بسیار روشنی را در زمینه ایجاد جهش در روابط دو جانبه و چند جانبه نوید می‌دهد.
شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم نیز در این دیدار ضمن تبریک به شمخانی در خصوص توافق حاصل‌شده میان ایران و عربستان برای آغاز مجدد روابط دو جانبه گفت: کشورش تمام ظرفیت‌های خود را در راستای کمک به اجرایی‌سازی این توافق به خدمت خواهد گرفت.
امیر دوبی همچنین با ابراز خشنودی از سفر شمخانی به امارات متحده عربی افزود: ارتقای مناسبات دوجانبه و راهبردی با ایران همواره برای امارات متحده عربی بسیار مهم و مغتنم بوده است.
شیخ محمد بن راشد در این دیدار، نسبت به حل مشکلات اتباع و نهاد‌های ایرانی مستقر در دوبی قول مساعد داد و گفت: تمام تلاش خود را برای حل و‌فصل این مشکلات به کار خواهیم بست.
او همچنین بر عدم اجازه امارات به تلاش بیگانگان برای تخریب روابط دوجانبه با ایران تاکید کرد و افزود: سابقه نشان داده که تنها برنده اختلاف میان دو کشور، دشمنان ملت‌های منطقه هستند، لذا سیاست قطعی ما این است که به هیچ کشور یا بازیگر ثالثی اجازه ندهیم میان دو کشور تفرقه‌افکنی کرده یا از جغرافیای امارات علیه ایران استفاده کند.
در این دیدار شیخ مکتوم بن‌محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، معاون حاکم دوبی و وزیر دارایی، انور بن‌محمد قرقاش، مشاور دیپلماتیک رییس دولت امارات و طلال حمید بلحول الفلاسی، مدیرکل آژانس امنیت دولتی دوبی نیز حضور داشتند.

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۱۱:۴۸
به خدای ما این سفرها فقط برای جا باز کردن وثروت مندتر شدن
بستگان خودشان انجام می‌شود (424030)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها