کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درخشان: علی دایی و وریا سرمایه ملی هستند

27 اسفند 1401 ساعت 9:56


گروه ورزشی: چیزی به پایان سال نمانده است، سالی که در فوتبالش ما شاهد تغییر و تحولات پیش‌بینی نشده زیادی بودیم؛ از تغییر مربی در تیم ملی تا رییس فدراسیون و بخش‌های مختلفی از زیر مجموعه آن. حضور در جام جهانی و شکستن طلسم قهرمانی استقلال در لیگ برتر از مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود.

به گزارش اعتماد، در رده ملی حضور در جام جهانی که خیلی زود به آن رسیدیم اتفاق خوشایندی بود که البته بازهم در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها حذف شدیم تا حسرت صعود به مرحله حذفی به دل‌مان بماند. اتفاقات عجیب و غریب هم زیاد داشتیم، مثل هک شدن نام پرسپولیس و استقلال در تابلو بورس که مانور تبلیغاتی زیادی داشت اما هنوز هم سود و زیان و حتی مالکیت این دو باشگاه مشخص نیست! به بهانه مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی که در سال ۱۴۰۱ رخ داده با حمید درخشان یکی از پیشکسوتان فوتبال کشورمان تماس گرفتیم که ماحصل گپ و گفت درخشان» را در ادامه می‌خوانید.

 
 
  برای شروع از لیگ آغاز کنیم، استقلال پس از سال‌ها قهرمان شد و نوار قهرمانی‌های متوالی پرسپولیس در لیگ برتر را پاره کرد. چه عواملی باعث قهرمانی استقلال و همچنین کشیدن ترمز پرسپولیس شد؟
عوامل متفاوتی دخیل بود‌. یکی از اصلی‌ترین آن پرسپولیس بود! آنها اگر در بازی مستقیم با استقلال برنده می‌شدند اجازه قهرمانی را به رقیب نمی‌دادند‌ همچنین بازی‌های زیادی را هم از دست دادند. خیلی چیزها دست خود آدم‌هاست! اگر پرسپولیس قوی عمل می‌کرد مطمئن باشید استقلال قهرمان نمی‌شد.
 
  از نظر شما استقلال که بدون باخت قهرمان شد فقط به دلیل ضعف پرسپولیس در امتیازگیری به این عنوان رسید؟
یک علتش ضعف پرسپولیس بود و عوامل دیگر هم ربط داشت مثل همبستگی خوبی که داشتند و تلاش بیشتری که کردند همراه با کمک مدیریت خوب از عواملی بود که دست به دست هم داد تا استقلال قهرمان شود.

  شما برای استقلالی‌ها کری نمی‌خوانید؟ مثلا بگویید وزیر به استقلال کمک کرد تا قهرمان شود؟!
اصلا و ابدا. این یک حرف بی‌ربط و بی‌منطق است. وزیر آن‌قدر بی‌کار است که دنبال این داستان‌ها باشد؟ برای کی؟ برای چی؟ در فوتبالی که یک تیم از وسط زمین گل می‌زند چه ربطی به وزیر دارد؟ وزیر می‌گوید شوت بزن یا شوت نزن؟ از نظر شما چنین چیزی ممکن است؟

  خیر. اما بحث در این باره فقط مربوط به فضای مجازی نیست. بعضی از پیشکسوتان دو باشگاه در قهرمانی‌های پرسپولیس این بحث را پیش کشیدند که یک وزیر مثلا با تغییر و تحول در مدیریت باشگاه می‌تواند تیمی را قوی و تیم مقابل را تضعیف کند.
اصلا به این حرف‌ها گوش ندهید. مگر ما در سازمان سیا در حال زندگی کردن هستیم؟ این حرف‌ها منطقی نیست و نباید آن را مطرح کرد چون وجاهت ندارد. هر فردی قوی‌تر بوده و با برنامه‌ریزی آمده و توانسته به نحوه احسن کارش را پیش ببرد و نتیجه آن را گرفته است. نباید موفقیتش را به این و آن ربط داد. این حرف‌ها برای من که قابل قبول نیست و نمی‌پذیرم.

  اتفاق مهم دیگر در این سال، شکستن طلسم خصوص‌سازی سرخابی‌ها بود. واگذاری به شکلی که انتقادات زیادی را در بر داشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟
داریم معضلات این نحو از واگذاری را می‌بینیم. این چه فایده‌ای دارد که تیم‌ها را خصوصی اما مشکلات را بیشتر کردید؟ به نظر من این‌جور واگذاری قابل بهره‌برداری نیست. درباره پولی که مردم دادند اعتراضاتی وجود دارد و از طرفی مشکل خروجی پول هم پابرجاست. باید به AFC آمار درستی بدهند، خارج شدن تیم‌های ما از آسیا بازهم مطرح است. اینها همه مسائلی است که باید درست شود و نباید پشت خصوصی‌سازی پنهان بماند.

  حذف سرخابی‌ها از آسیا هم یک آبروریزی برای فوتبال ما در سالی که سپری می‌کنیم، بود.
برای اینکه دوباره در آسیا شرکت کنیم هیچ گارانتی نیست. مگر اعلام نکردند این دو تیم مشکلات‌شان حل شده و می‌توانند در آسیا باشند؟ ما تا این مسائل را اصلاح نکنیم مطمئن باشید این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

  تغییر و تحولات زیادی هم در بخش مدیریت داشتیم. درست است؟
خیلی زیاد بود. با این همه تغییر و تحولات به فوتبال ما لطمه می‌خورد.

  از نظر شما بازگشت تاج به فدراسیون عقب‌گرد  بود یا پیشرفت؟
در هر صورت این اتفاق افتاده است! تاج باید از تجربیات گذشته درس بگیرد تا بهتر بتواند فوتبال این مملکت را اداره کند. ان‌شاءالله در سال جدید به نحو احسن از تجربه‌هایش در فوتبال استفاده کند.

  دستاورد ایران در جام جهانی چی بود؟
جام جهانی اصلا خوبی را سپری نکردیم و دستاورد خوبی نداشتیم. دلیلش هم آن تغییر و تحولاتی بود که اتفاق افتاد و متاسفانه ثبات لازم را نداشتیم.

  حواشی پیرامون ملی‌پوشان هم زیاد بود.
همه‌ چیز به‌هم ریخته بود. نباید بگوییم همه چی روتین ‌بود و نتیجه نگرفتیم. تا لحظات آخر معلوم نبود مربی ما کیست و ثبات لازم را نداشتیم.

  نیمکت تیم ملی هم پس از مدت‌ها از انحصار مربیان خارجی درآمد و حالا یک مربی ایرانی روی نیمکت هدایت ملی پوشان را برعهده گرفته است. این تغییر و تحول را چطور ارزیابی می‌کنید؟
خوشحالم از این بابت. امیدوارم گام مثبتی برای مربیان ایرانی باشد و با نتایج خوبی که اگر قلعه‌نوعی بتواند بگیرد ان‌شاءالله پرونده مربیان ایرانی را قوی‌تر کند و ما بتوانیم از موجودیت داخلی به نحو احسن استفاده کنیم. امیدوارم در سال‌های آینده کمتر به مربیان خارجی وابسته شویم. نکته مهم‌تر اینکه باید تغییراتی هم در فوتبال باشگاهی داشته باشیم، تغییراتی که باعث رشد فوتبال ملی ما شود.

  یکی از مربیان ایرانی که مورد حمایت شما هم بود یحیی گل‌محمدی است که این روزها از جانب هواداران پرسپولیس به دلیل از دست دادن صدر جدول تحت فشار قرار دارد. نظر شما در این باره چیست؟
در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال همیشه فشار روی سرمربیان آنها وجود دارد و این فشار را باید تحمل کنند. از طرفی انتظار هواداران هم به‌حق است و دل‌شان می‌خواهد تیم‌شان قهرمان شود. به نظر من باید هم کادرفنی و هم بازیکنان پرسپولیس تلاش بیشتری کنند. همه ‌چیز دست کادر و بازیکنان است، آنها باید تلاش مضاعفی کنند تا به قهرمانی برسند. پرسپولیس پنج امتیاز از سپاهان و هشت امتیاز از استقلال بیشتر داشت و پرسپولیسی‌ها باید به این نتایج واقف و آگاه بودند و آن را حفظ می‌کردند اما حالا کار را برای یحیی هم سخت کردند. از اینجا به بعد باید خیلی تلاش کنند اگرچه حالا همه ‌چیز دست سپاهان است و باید منتظر لغزش سپاهان باشند و همه بازی‌ها را هم ببرند. کار کمی سخت شده است!

  از جایگاه مربیان ایرانی گفتید، از علی دایی هم صحبت کنید. سال‌ها قبل در یک جابه‌جایی پر سر و صدا جانشین او در پرسپولیس شدید و حالا او و بعضی از بازیکنان مثل وریا غفوری در بیرون گود هستند.
آن مسائل که برای خیلی سال‌ها پیش بوده است اما اینها از سرمایه‌های ملی فوتبال ما محسوب می‌شوند و از فوتبالی‌های ورزش فوتبال ما هستند. وجودشان در هر زمان در فوتبال ما مفید است و امیدوارم اینها هم بتوانند در فوتبال ما حضور داشته باشند تا از تجربه این عزیزان استفاده کنیم.

  از فوتبال پایه هم صحبت کنیم‌. جوانان ما با مربی ایرانی از صعود به جام جهانی باز ماند.
تیم خوبی داشتیم اما کم‌تجربه بودند و نیاز به بازی‌های تدارکاتی داشتند که متاسفانه تدارکات مناسبی برای این تیم درنظر گرفته نشد و تیم خوب جوانان ما از صعود بازماند.

  در بین کاندیدای مربیان ایرانی برای نشستن روی نیمکت تیم ملی نام بعضی‌ها مثل گل‌محمدی و دایی نبود اما وجود بعضی از اسامی هم عجیب بود. نظر شما در این خصوص چیست؟
فکر می‌کنم در آن لیست اشتباهی رخ داده بود و نباید اعلام می‌شد. می‌توانستند آنالیز بهتری داشته باشند و بعد معرفی کنند. اشتباه رخ داد که اسم یک عده را نگفتند.

  حرف پایانی؟
آرزوی موفقیت و سالی خوب برای شما و تمام مردم ایران.


کد مطلب: 393002

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393002/درخشان-علی-دایی-وریا-سرمایه-ملی-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir