کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کوچ سرمایه‌ها از بازارهای حبابی به بورس ارزنده

27 اسفند 1401 ساعت 12:08


گروه اقتصادی:کارشناس بازار سرمایه گفت: از سال ۹۹ تمامی بازارها رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند، اما بازار سهام تنها بازاری است که رشد نکرده است.به گزارش ایبِنا، کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که بازارهای موازی بازار سهام یعنی بازارهای مسکن، خودرو، دلار و طلا دارای حباب قیمتی هستند و نقدینگی از این بازارها به سمت بازار سرمایه که پتانسیل بالایی دارد منتقل می‌شود.

کارشناسان بازار سرمایه متفق القول هستند که وضعیت بنیادی بازار سهام بسیار خوب است و وقت خرید سهام فرا رسیده است. در این زمینه نظارات مختلف چند کارشناس بازار سرمایه را جویا شده‌ایم.پژمان خلیلی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه گذاری است، زیرا به دلیل تورم در کشور، بازارهای رقیب بازار سرمایه رشد بسیار زیادی را تجربه کردند، اما بازار سهام رشد اندکی داشته است و به همین دلیل نسبت به بازدهی سایر بازارها جا ماندگی زیادی دارد. همچنین بازده شرکت‌های بورسی در حال افزایش است، زیرا که نرخ دلار نیمایی به نرخ دلار مرکز موبادله ارز و طلا تغییر کرده است. وی افزود: از سال ۹۹ شاخص کل بورس حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده است، اما سایر بازارها چند برابر بازدهی داشته‌اند، این موضوع نشان می‌دهد که ارزنده‌ترین و ارزان‌ترین بازار، بورس است.

لازم به ذکر است که یکی از مزیت‌های بازار سرمایه این است که نقد شونده‌ترین بازار است. این موضوع موجب شده است تا ورود و خروج پول تسهیل و جذابیت بازار سهام افزایش یابد.مجتبی شهبازی؛ کارشناس دیگر بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در دو سال اخیر بسیاری از کالاهای مصرفی قیمت خود را با نرخ تورم به روز نگه داشتند، اما بازار سرمایه که یک دارایی سرمایه‌ای است و در آن ارزش افزوده ایجاد می‌شود، همچنان عقب مانده است.

حسن حسین‌نیا، کارشناس دیگر بازار سرمایه  گفت: با توجه به آیتم‌های ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی (فارغ از آیتم‌های سودآوری شرکت‌های بورسی) بازار سرمایه رشدی نکرده است، این در حالی است که دارایی خود شرکت‌ها (مانند زمین، ساختمان‌ها، تجهیزات، ماشین آلات و ...) رشد خوبی را تجربه کرده‌اند، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در میان مدت و بلند مدت شاهد رشد ارزش شرکت‌های بورسی باشیم.

نادر جزایری، کارشناس دیگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان داشت: بسیاری از سهم‌ها نسبت به نرخ ارز بسیار عقب مانده است و خرید این سهم‌ها برای حفظ ارزش پولی ملی بسیار مناسب است و دولت برای این که بازار سرمایه را تقویت کند، تنها یک راه دارد و آن راه بازگشت اعتماد مردم به بازار سهام است، همچنین سازمان بورس باید نحوه محاسبه شاخص را منطقی کند، زیرا ورود حجم سنگین پول حقیقی به بازار سهام با شاخص‌های فعلی متجانس نیست.

جزایری با اشاره به این که شواهد نشان می‌دهد که پول حقیقی در حال ورد به بازار سهام است، گفت: اگر شاخص کل بورس بخواهد ۸۰ هزار واحد در یک روز رشد کند، باید پول حقیقی سنگین وارد این بازار شود تا بتواند شاخص کل بورس را جابه جا کند. مواقع زیادی روی داده است که تعداد زیادی از سهام‌داران خرد سهامی با ارزشی را می‌خرند، اما برخی سهام داران عمده با عرضه سنگین، سهم را به صف فروش می‌رسانند، در چنین شرایطی نا اطمینانی در بازار سهام در بین سهام داران خرد بیشتر خواهد شد.

وی افزود: هر چه قدر که به جلو می‌رویم ورود پول به بازار سهام بیشتر می‌شود، این موضوع حاکی از آینده رو به رشد بازار سهام دارد.مجتبی دیبا، کارشناس دیگر بازارسرمایه  گفت: نرخ تورم در ایران در حدود ۵۰ درصد است، بنابراین در این شرایط تورمی نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی تاثیری در ورود نقدینگی به بازار سهام ندارد. به عبارت دیگر سود سپرده بانکی حدود ۳۰ درصد از تورم عقب است. در این شرایط سپرده گذاران بانکی برای پوشش تورم به دنبال بازار جایگزین می‌روند.

وی افزود: از نظر روانشناسی معامله گری، بازارسرمایه در شرایطی قرار دارد که ریسک آن نسبت به سایر بازارها کمتر است، این موضوع موجب شده است با افزایش نرخ سود بانکی نه تنها بازار سهام ریزش نکند، بلکه شرایط تقویت بازار سرمایه را نیز فراهم کرد.

با توجه به این که بازار ارز و طلا و سایر بازارها دچار حباب قیمتی هستند و از طرف دیگر بازار سهام بسیار عقب افتاده است، توصیه می‌کنند که سرمایه‌های خود را نقد کرده و به بازار سهام منتقل کنند.پژمان خلیلی در این باره می‌گوید، با توجه به این که بازار ارز حباب دارد بهتر است که مردم به جای خرید خود دلار سهام‌های دلاری و صادرات محور خرید کنند، زیرا که این سهم‌ها در کف قیمتی قرار دارند و سود آوری این سهام‌ها نیز صعودی است، بنابراین سهام‌های دلاری بازدهی بسیار زیادی نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد. وی تصریح کرد: تمام بازارهای موازی بازار سهام یعنی بازارها مسکن، دلار، طلا و خودرو دارای حباب قیمتی هستند و قطعا دیر یا زود شاهد رکود در این بازارها خواهیم بود و اکنون زمان بسیار خوبی برای ورود به بازار سهام است و قیمت اکثر سهم‌ها در این بازار ارزنده است.

نادر جزایری با اشاره به این که بازارهای موازی بازار سهام حبابی شده است، گفت: به دلیل روند صعودی نرخ دلار، حباب نرخ دلار به شدت بالا رفته است، به طوری که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ارز افزایش یافته است و سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بازار ارز به بازارسرمایه منتقل کرده‌اند تا سهام‌هایی که عقب‌ماندگی زیادی دارند را خریداری کنند.در پایان باید اشاره کرد با توجه به اظهار نظر کارشناسان بازار سرمایه، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و این موضوع موجب شده است تا اعتماد به بازار سهام باز گردد.


کد مطلب: 393041

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393041/کوچ-سرمایه-ها-بازارهای-حبابی-بورس-ارزنده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir