کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امیدی تازه برای تقویت ماهیچه‌ها در سالمندی

27 اسفند 1401 ساعت 13:42


گروه علمی:مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که اختلال در چرخه ترمیم میتوکندری‌های ناکارآمد و بازیابی ارتباط بین اندامک‌ها و اجزای سلولی در بدن، با بروز یا پیشرفت بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. میتوکندری‌ها اجزای تخصصی یا اندامک‌هایی در داخل هر سلول و مسئول تولید انرژی هستند.
 

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که عملکرد میتوکندری برای سلامت کلی بدن حیاتی است و در این مطالعه نیز متخصصان در یافتند که پس یک جلسه ورزش کردن در بدن یک چرخه تخریب و سپس ترمیم میتوکندری‌ها رخ می‌دهد و بعد از مرحله ترمیم، بدن توان خود را بازیافته و عملکرد آن بهینه می‌شود.آنها فرآیند سلولی مربوط به واکنش ماهیچه‌ها به ورزش را شناسایی کرده‌اند و معتقدند که این یافته می‌تواند به کشف راهکار جدیدی برای تقویت عملکرد ماهیچه‌ها در سنین پیری و دوران سالخوردگی منجر شود.

متخصصان امیدوارند این یافته به عنوان یک مداخله‌ ضدپیری، افت ماهیچه‌ای را که با افزایش سن رخ می‌دهد به تاخیر اندازد.دکتر کیت بلک‌ول از نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهد: وقتی می‌بینیم ماهیچه‌های ما پس از یک جلسه ورزش کردن در روندی از خستگی و سپس ترمیم قرار می‌گیرند، در واقع این چرخه دینامیکی میتوکندری را از سر می‌گذرانند. در این فرایند با مداخله میتوکندری در سطح سلولی، ماهیچه‌ها پیامدهای متابولیکی ورزش را مدیریت کرده و در نهایت توانایی عملکردی خود را پس از پشت سر گذاشتن مرحله خستگی و فروپاشی، بازیابی می‌کنند.

مطالعات آزمایشگاهی روی گونه‌ای کرم میکروسکوپی نشان داد که در کرم‌های جوان پس از یک جلسه تحرک مانند خزیدن یا حرکت در آب، مرحله بازیابی عملکرد و کار میتوکندری سریعتر رخ می‌دهد در حالیکه در کرم‌های بزرگسال و پیر، میتوکندری نمی‌تواند به سرعت مرحله ترمیم را پشت سر بگذارد که این امر ناشی از بالا بودن سن در این جانوران است.

سپس متخصصان مداخلات شناخته‌شده و درازمدتی مانند مولکول «ای‌ام‌پی‌کی» (AMPK) را آزمایش کردند. این مولکول تنظیم‌کننده کلیدی در حین ورزش است و به بازسازی و متابولیسم میتوکندری نیز کمک می‌کند.مطالعات نهایی نشان داد که افزایش سطح این مولکول در کرم‌ها، تندرستی و حفظ عملکرد حرکتی آن‌ها را حتی در طول پیری بهبود می‌بخشد.

متخصصان می‌گویند: این یافته برای بازیابی عملکرد و تقویت عضلات در سالمندان امیدبخش است و تعیین اینکه چگونه شکل‌پذیری شبکه میتوکندری بر تندرستی و طول عمر و بیماری‌های مرتبط با پیری در انسان تاثیر می‌گذارد، بسیار جالب‌توجه خواهد بود.جزئیات این مطالعه در مجله «پی‌ان‌ای‌اس» (PNAS) منتشر شده است.


کد مطلب: 393064

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393064/امیدی-تازه-تقویت-ماهیچه-ها-سالمندی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir