کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت رم سرور

27 اسفند 1401 ساعت 14:03

گروه کسب و کار: رم سرور یکی از اجزای آن است که نقش مهمی در سرعت پردازش اطلاعات و عملکرد کلی سرور دارد. این قطعه به‌‌شکل جداگانه هم به‌فروش می‌رسد و به صاحبان سرور کمک می‌کند تا هر از چند گاهی ویژگی‌های سرور و سرعت آن را ارتقا دهند.


قیمت رم سرور در انواع مختلف آن تفاوت‌های چشمگیری دارد. میزان حافظه و برندی که از آن خرید می‌کنید، بیشترین تاثیر را بر قیمت رم سرور دارند. با این حال نباید در خرید این قطعه کیفیت را فدای قیمت کنید. خرید یک رم خوب با حجم مناسب می‌تواند در بلند‌مدت با ارتقای عملکرد سرور شما، هزینه‌ای را که به‌عنوان قیمت رم سرور پرداخته کرده‌اید به کسب و کار شما برگرداند.
در این‌جا اطلاعاتی را که درباره قیمت رم سرور و اهمیت آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قیمت رم سرور
 رم سرور چیست؟
اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، RAM که مخفف random access memory  است و به حافظه دسترسی تصادفی ترجمه می‌گردد، حافظه کوتاه مدت یک سرور است. این حافظه به‌طور موقت تمام داده‌های برنامه‌های نصب شده و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور را در خود نگه می‌دارد. این اقدامِ رم، به CPU اجازه می‌دهد که خیلی سریع به این اطلاعات دسترسی پیدا کند، چون دیگر نیازی نیست برای خوانش آنها به‌هارد دیسک مراجعه نماید. بسته به قدرت سایر اجزای سرور، هرچه حجم این حافظه بیشتر باشد، عملکرد کلی افزایش پیدا می‌کند. قیمت رم سرور با حجم آن رابطه مستقیم دارد.
اما نکته مهم اینجاست که پس از خاموش شدن سرور، حافظه RAM کاملا پاک می‌شود. به‌همین دلیل هم هست که درایوهای SATA و SSD برای ذخیره سازی طولانی مدت اطلاعات سرور مورد نیاز هستند.
 
چه مقدار رم برای هر سرور مورد نیاز است؟
مقدار رم تعداد فرایندهایی که به‌شکل همزمان بر روی یک سرور قابل اجرا هستند را مشخص می‌کند. پس هرچه رم بیشتر باشد، فراِند‌های بیشتری در یک لحظه قابل انجام هستند با این حال، اضافه کردن رم نباید بیش از حد باشد. زیرا سایر اجزای سرور می‌توانند عوامل محدودکننده‌ای در میزان رم قایل استفاده محسوب گردند. میزان رم باید بر اساس سایر ویژگی‌های سرور مشخص گردد.
برای مشص کردن میزان رم مورد نیاز سرور، لازم است به ویژگی‌های سررو خود مراجعه کنید تا نوع رم و حجم پشتیبانی شده آن را مشخص نمایید. پس از این مرحله، بهتر است بالاترین میزان رم را که با سیستم شما سازگار است خریداری نمایید. در این فرض، قیمت رم سروری که برای آن هزینه می‌کنید، در قالب افزایش عملکرد سایت به شما برخواهد گشت.
 
تفاوت رم سرور و رم لپ تاپ
شما نمی‌توانید یک رم سرور را روی لپ تاپ نصب کنید و یا از رم لپ تاپ برای سرور استفاده کنید. دلیل آن هم تفاوت‌هایی است که در این دو سیستم وجود دارد. این تفاوت‌ها به‌شرح زیر هستند:

1. تفاوت در منابع
دسکتاپ‌ها می‌توانند منابع محدودی را با قدرت کم خود مدیریت کنند، اما سرورها مسئولیت میزبانی چندین رایانه را دارند که باعث می‌شود با منابع قوی‌تری کار کنند. سرورها‌هارد دیسک‌های قدرتمند و پردازنده‌های چهار هسته‌ای با قدرتِ 64 بیتی دارند و عملکرد عالی RAID را ارائه می‌دهند که در لپ تاپ موجود نیست. پس منطقی است که نوع رم این دستگاه‌ها با هم فرق کند و قیمت رم سرور تا حد زیادی بیشتر از رم لپ تاپ باشد.
 
2. تفاوت در پشتیبانی
دسکتاپ و لپ تاپ فقط به یک رایانه اختصاص داده شده‌‌اند و پردازنده‌ها و CPU آنها کمتر از سرور کارآمد هستند. اما  سرورها ساختاری مستحکم برای میزبانی چندین رایانه از طریق قدرت سرور واحد خود دارند که سبب می‌شود رم موجود در آنها کاملا متفاوت باشد.

تفاوت رم سرور و لپ تاپ
3. تفاوت در مدیریت حافظه
RAM سرور از ECC پشتیبانی می‌کند، در حالی که اکثر بردهای سیستم دسکتاپ، رایانه شخصی و لپ تاپ این گزینه را ندارند. در عوض، اکثر رایانه‌های رومیزی از DIMM‌های غیر برابری استفاده می‌کنند که معمولاً بدون بافر و غیر ECC هستند. لپ‌تاپ‌ها از SODIMM استفاده می‌کنند که مخفف Small Outline Dual In-Line Memory Module است. به‌همین دلیل نیز رم لپ تاپ و سرور با هم قابل جایگزینی نیستند.
مورد ذکر شده یکی از مهمترین فاکتورهایی است که سبب تفاوت رم سرور و لپ تاپ می‌شود.
 
4. تفاوت در حافظه
تفاوت زیادی بین سرورها و سیستم‌های حافظه خطی دسکتاپ وجود دارد. دسک‌تاپ‌ها از SIMMS استفاده می‌کنند، یعنی سیستم حافظه یک‌طرفه که تنها با داشتن پین‌ها در یک طرف، نگهداری حافظه را تسهیل می‌کند.
در حالی که سرورها با DIMMS کار می‌کنند، یعنی ماژول حافظه دوگانه درون خطی که قدرت خوب مدیریت حافظه را با پین‌ها در دو طرف ماژول تسهیل می‌کند. سرورها از حافظه قدرتمند برای مدیریت کارآمد تمام فرآیند‌ها استفاده می‌کنند. آنها از معماری دینامیکی خاصی برای ایجاد حداقل خطا در عملیات اتصال خود بهره می‍برند که سبب می‌شود رم آنها کاملا متفاوت باشد.
 
تاثیر دلار بر قیمت رم سرور
از آنجا که بسیار از رم‌های سرور از خارج از ایران و با دلار به داخل کشور وارد می‌شوند، افزایش چند ساله اخیر قیمت دلار تاثیر چشمگیری بر قیمت رم سرور داشته است. حتی در مورد رم‌هایی که احیانا در داخل کشور تولید می‌شوند نیز افزایش قیمت دلار اثرگذار است. دلیل آن نیز افزایش قیمت موارد اولیه تولید رم، هزینه‌های تولید و حقوق نیروی کار است. بناراین اگر چند سال است که برای سرور خود رم خریداری نکرده‌اید، احتمالا شاهد افزایش چشمگیری در قیمت رم سرور خواهید بود.
 
قیمت رم سرور HP بر اساس برند
برای آشنایی بیشتر شما با قیمت رم سرور، در این قسمت از مقاله قیمت رم سرور HP را بر اساس برند، در 5 نمونه مختلف از این رم‌ها بررسی می‌کنیم:
 
HPE 32GB DDR4-2933 Registered:
ویژگی‌های فنی این رم به شرح زیر است:
·       ظرفیت مموری سرور:32GB
·       نوع DIMM رم سرور:RDIMM
·       نسل DDR رم سرور: DDR4
·       تعداد رنک رم سرور: Dual Rank
·                     سرعت مموری سرور: 2933MT/s
·       FormFactor مموری سرور: 288pin
·       نوع مموری سرور: Rigestered
·       سازگاری با سرورهایHPE Proliant Gen10
 قیمت این رم بین 6 تا 8 میلیون تومان است که میزان دقیق آن به‌شکل روزانه بر اساس قیمت دلار مشخص می‌شود.
 
HPE 64GB DDR4-2933 Registered
ویژگی‌های فنی این رم به شرح زیر است:
·                     ظرفیت مموری سرور: 64GB
·       نوع DIMM رم سرور:RDIMM
·       نسل DDR رم سرور: DDR4
·       تعداد رنک رم سرور: Dual Rank
·                     سرعت مموری سرور: 2933MT/s
·       FormFactor مموری سرور: 288pin
·       نوع مموری سرور: Rigestered
·       سازگاری با سرورهایHPE Proliant Gen10
 قیمت این رم بین 17 تا 19 ملیون تومان است که میزان دقیق آن به شکل روزانه بر اساس قیمت دلار مشخص می‌شود.
 
32GB 2400 PC4
ویژگی‌های این رم به شرح زیر است:
·       مناسب سرورهای نسل G9 و G10
·       توان مصرفی 1.2 ولت
·       انتقال داده به صورت Dual Rank
·       دارای توان مصرفی 1.2 ولت
·       سوکت حافظه RDIMM
·       قابلیت تصحیح خطا ECC
 قیمت این رم بین 2 تا 4 ملیون تومان است که میزان دقیق آن به شکل روزانه بر اساس قیمت دلار مشخص می‌شود.
جایگذاری رم سرور
 
HPE 32GB DDR4-3200
ویژگی‌ها این رم به شرح زیر است:
·       پارت نامبر P06033-B21
·       دارای 32 گیگابایت ظرفیت
·       نوع حافظه DDR4
·       مناسب سرور G10+
·       فرم فاکتور RDIMM 288-pin
·       دارای سرعت 3200MT/s
 قیمت این رم بین 12 تا 15 ملیون تومان است که میزان دقیق آن به‌شکل روزانه بر اساس قیمت دلار مشخص می‌شود.
 
64GB 3200 DDR4
رم دسکتاپ دوکاناله جی اسکیل سری ریپ جاوز وی باحافظه 64 گیگابایت و فرکانس 3200 مگاهرتز بر اساس قیمت دلار بین 8 تا 12ملیون قابل خرید است.
شما می‌توانید پس از اطلاع از قیمت رم سرور، بهترین رم سرور را با قیمت مناسب از ما بخرید.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 393077

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393077/قیمت-رم-سرور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir