به روز شده در ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۳۹۳۲۵۳

چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟
گروه علمی: سازمان بهداشت جهانی(WHO)برای اولین بار در تاریخ خود،گزارشی درباره اثربخشی سیاست‌های عمومی برای کاهش مصرف نمک در سراسر جهان منتشر خواهد کرد.این موضوع بسیار مهم است،زیرا کاهش مصرف نمک می‌تواند طول عمر را افزایش داده و احتمال بروز بیماری‌ها را کاهش دهد.
 
به گزارش بهداشت‌نیوز به گفته برخی از مورخان،اجداد ما کمتر از یک گرم سدیم در روز می خوردند اما امروزه میانگین مصرف سدیم برای بشر ۴ گرم در روز است.همچنین اجداد ما از نمک برای نگه‌داری مواد غذایی استفاده می‌کردند اما امروزه عادات غذایی ناسالم باعث شده است که در مصرف نمک زیاده روی کنیم.فقط کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت جهان زیرِ ۲ گرم سدیم توصیه شده در روز مصرف می‌کنند.این رقم با تعهد سازمان جهانی بهداشت فاصله زیادی دارد که پیشنهاد می‌کرد بیشتر افراد تا سال ۲۰۲۵ این محدودیت را داشته باشند.
 
چرا کاهش مصرف نمک اهمیت دارد؟
کاهش مصرف نمک بر اساس تلاش برای محدود کردن ورود سدیم به بدن است.نمک خوراکی که از آن به عنوان چاشنی در غذاها اضافه می کنیم،از سدیم و کلر تشکیل شده است.مطالعات علمی نشان می‌دهد که کاهش سدیم در رژیم غذایی از فشار خون شریانی جلوگیری می‌کند.در واقع،پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون شریانی دستور می‌دهند که به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه نکنند چون این بخشی از درمان آنهاست.همین محققان اما شواهد کافی مبنی بر اینکه کاهش مصرف سدیم باعث کاهش مرگ و میر می‌شود،پیدا نکرده‌اند.با این وجود،کنترل فشار خون روشی معتبر برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته است.مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که محصولات فرآوری شدهٔ بیشتری مصرف می‌کنند،میزان مصرف نمک آن‌ها بالاتر است،میزان سدیم خروجی در ادرار این افراد بیشتر است و به‌طور کلی،این افراد در معرض خطرات قلبی-عروقی قرار دارند.
 
نکاتی برای کاهش سدیم در خرید
وقتی به سوپرمارکت یا فروشگاه می‌روید،می‌توانید تصمیماتی بگیرید که به شما کمک کند سدیم موجود در خانه را محدود کنید.مثلا:سبزیجات تازه را بخرید نه آنهایی را که به صورت کنسرو عرضه می‌شوند:کارخانه های کنسرو برای نگهداری مناسب مواد غذایی نمک زیادی اضافه می‌کنند. 

برچسب‌ محصولات را بخوانید:تقریباً در همه کشورها،شرکت‌ها موظف به اطلاع رسانی میزان سدیم محصول بسته بندی شده هستند.همچنین،چندین کشور برچسب‌های سیاه رنگی را برای شناسایی مواد غذایی با مقدار زیاد نمک درج کرده‌اند.در کشورهایی که برچسب «سالم» برای غذاهای بسته‌بندی شده نیز وجود دارد،بهتر است آن‌ها را انتخاب کنید.همچنین گوشت‌ها باید تازه خریداری شوند.گوشت های کنسروی،پخته شده،سوسیس،کالباس و همچنین غذاهای منجمد دارای نسبت بالایی از نمک هستند.
 
نکاتی برای کاهش مصرف نمک در خانه
هنگامی که در خانه هستید و خرید انجام شده است،ضروری است که اقدامات ساده ای را اجرا کنید که شما را مجبور می کند میزان سدیم را در رژیم غذایی خود محدود کنید.برای این کار می توانید نکات زیر را دنبال کنید:
غذای خود را بدون نمک مزه دار کنید:این کار ممکن است دشوار به نظر برسد،به‌ویژه در دورهمی‌ها که نمک خوراکی وجود دارد.با این حال،می‌توانید ادویه‌هایی را به‌جای نمک انتخاب کنید که باعث افزایش طعم غذاهایتان شود.نسبت میوه‌ها و سبزیجات تازه را در وعده‌های غذایی خود افزایش دهید:این شما را به کاهش غذاهای فوق فرآوری شده سوق می‌دهد و می‌تواند به نوبه خود،پتاسیم بیشتری را وارد بدنتان کند که اثرات سدیم در بدن متعادل شود. 
 
همه با سازمان بهداشت جهانی موافق نیستند
رویکرد سازمان بهداشت جهانی برای کاهش مصرف سدیم کمتر از ۲ گرم در روز توسط همه گروه‌های علمی تایید نشده است.برخی از کارشناسان اعمال محدودیت نمک برای جمعیت جهان را دشوار می‌دانند.با این حال،مزایای مصرف کم نمک برای قلب مفید است.تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مرگ و میرهای قلبی عروقی همچنان عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.بنابراین،با مصرف کم نمک و داشتن رژیم غذایی سالم می‌توان میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش داد و سالم‌تر زندگی کرد.
برچسب ها: نمک