کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آماری که نشان می‌دهد یک چهارم متقاضیان خودرو قادر به ثبت نام نخواهند بود

خرید خودروی داخلی شاید وقتی دیگر!

28 اسفند 1401 ساعت 11:44


گروه اقتصادی: صنعت خودرو ظاهرا قصد ندارد روی آرامش را ببیند؛ از چالش‌های همیشگی صنعت و مدیران نالایق گرفته تا همین اواخر، ثبت‌نام‌های حاشیه‌دار خودرو.به گزارش اقتصاد 24، ثبت نام خودرو که چند سالی است به بهانه‌های مختلف برگزار می‌شود هر بار حاشیه‌ای را با خود به همراه داشته است. در آخرین این حاشیه‌ها اخبار مختلفی از نابسامانی سامانه یکپارچه خودرو مخابره شده است و کاربران مختلفی نسبت به آن اعتراض دارند.

در حالی طبق آمار وزارت صمت ۹۰۰ هزار نفر برای ثبت نام خودروی داخلی، حساب بانکی خود را «وکالتی» کرده‌اند که هنوز با گذشت بیش از دو روز از آغاز ثبت نام بسیاری به دلیل ترافیک بالای سایت موفق به ثبت نام نشده‌اند. آن عده هم که ثبت نام کرده‌اند نمی‌توانند خودروی ثبت‌نامی خود را در بخش پروفایل سایت مشاهده کنند و این سوال و تردید برایشان ایجاد شده است که آیا ثبت نام خودرو را نهایی کرده‌اند یا خیر.

طی این دو روز صف‌های بسیاری در کافی نت‌ها مشاهده و بسیاری از شهروندان برای یک ثبت نام ساده ساعت‌ها وقت خود را صرف می‌کنند تا بتوانند خودروی داخلی ثبت نام کرده و بتوانند خودرویی که نه رنگ آن را می‌دانند و نه می‌دانند در چه تاریخی با چه شرایطی و قیمتی تحویل می‌گیرند خریداری کنند.حال در این میان هستند شهروندانی (۹۰۰ هزار نفر) که ریسک کرده و با این قرارداد ترکمانچای به امید خرید خودروی داخلی، نام خود را با بلوکه ۱۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی ثبت کرده‌اند تا بلکه در سال ۱۴۰۲ امیدوار به تحویل خودرو باشند.

در حالی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی از روز جمعه به روی شهروندان متقاضی خرید خودرو باز شده که طبق آمار فقط ۱۲۰ نفر به صورت همزمان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.به گزارش اقتصاد ۲۴ ، با یک حساب کتاب ساده اگر عدد ۹۰۰ هزار نفر (تعداد شهروندان ثبت نام کننده) را در ۱۲۰ (ظرفیت ثبت‌نام همزمان) تقسیم کنیم به عدد ۷۵۰۰ می‌رسیم که نشان می‌دهد ۷۵۰۰ دسته از شهروندان باید همزمان در سایت حضور یافته و اقدام به ثبت نام کنند.

قرار بود ثبت نام خودرو طی سه روز و در روز‌های ۲۶ تا ۲۸ اسفند انجام شود، اما با توجه به اختلالات گسترده در سایت esalecar.ir مهلت ثبت نام تا ۲۹ اسفند تمدید شد، یعنی هموطنان چهار روز یعنی ۵۷۶۰ دقیقه فرصت دارند تا در سایت ثبت نام کنند.

به عبارت دیگر اگر در هر دقیقه ۱۲۰ نفر بتوانند به صورت همزمان در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی نسبت به ثبت نام اقدام کنند، از ۷۵۰۰ دسته شهروندی که قصد ثبت نام خودرو را دارند فقط ۵۷۶۰ دسته یعنی ۶۹۱ هزار و ۲۰۰ نفر قادر به ثبت نام نهایی هستند و ۲۰۸ هزار و ۸۰۰ نفر از مردم امکان ثبت نام را از دست می‌دهند.

 
در حالی ما یک دقیقه را ملاک ثبت نام هر شهروند برای ثبت نام خودرو قرار داده ایم که پروسه ثبت نام در بهترین حالت که اینترنت یاری کند و سامانه نیز هیچ اختلالی نداشته باشد، به زمانی بیش از ۵ دقیقه احتیاج دارد.
به گزارش اقتصاد ۲۴ ، مشخص نیست چرا وزارت صمت که بار‌ها بی‌کفایتی خود را در اداره صنایع مختلف به ویژه صنعت خودرو نشان داده به این مسائل بی‌توجه است. گویی دست‌هایی پشت پرده وجود دارد که مردم را ناراضی و کلافه کند، دست‌هایی که شاید مافیای خودرو نیز در آن نقش داشته باشند، مافیایی که سال‌هاست هر بلایی را که خواسته بر سر صنعت خودرو کشور آورده و هیچ نهادی هم قدرت مقابله با آن را ندارد!


کد مطلب: 393258

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393258/خرید-خودروی-داخلی-شاید-وقتی-دیگر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir