به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۹۳۳۱۷

چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟

چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
گروه فرهنگی: تئاترشهر در سالی که به روزهای آخر خود رسیده، بیش از ۸۰ هزار نفر تماشاگر داشته و نمایش‌های اجراشده در آن حدود پنج میلیار تومان بلیت فروختند.به گزارش ایسنا، گزارش مشروح اطلاعات آماری مربوط به اجرای ۴۶ اثر نمایشی به صحنه رفته در مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۴۰۱  به تفکیک تالارهای نمایشی ارائه شد.این اطلاعات آماری شامل کل نمایش‌های اجراشده در سال ۱۴۰۱ است که به شرح ذیل اعلام می‌شود:
 
* تالار اصلی:
در سال ۱۴۰۱ نمایش های «دکترنون» به کارگردانی هادی مرزبان از ۷ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت، «پروین» به کارگردانی حسین کیانی از ۸ خرداد تا ۱۴ تیر، «شکوفه های گیلاس» به کارگردانی سید محمد مساوات از ۳۰ تیر تا ۲۸ مرداد ماه، «پدر» به کارگردانی آروند دشت آرای از ۸ شهریور تا ۲۹ شهریور (نیمه تمام)، و «هتل ریتاج» به کارگردانی حمید حراء از ۲۵ آذر تا ۸ دی در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفتند.

از این پنج نمایش با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۷۹ نفری تالار اصلی،   تعداد اجراها، ارائه بلیت مهمان، نیم بها و تمام بها، ۳۹ هزار و ۲۴۷ تماشاگر دیدن کردند. این در حالی است که عدد ۳ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان هم میزان فروش کلی این نمایش‌ها بوده است.بر اساس این آمار نمایش «پدر» به کارگردانی آروند دشت آرای  با ۲۱ اجرا، ۹ هزار و۲۷۲ تماشاگر،  و میزان فروش یک میلیارد و ۲۴۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان به عنوان پرفروش ترین و پرتماشاگرترین نمایش تالار اصلی در سال ۱۴۰۱ معرفی می شود.

* تالار چهار سو: 
نمایش های «هملت پشتکوهی» به کارگردانی ابراهیم پشتکوهی از ۱۴ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت، «اسب‌های انباری» به کارگردانی رضا کرمی زاده از اول خرداد تا ۱۰ تیر، «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی از ۱۷ تیر تا ۸ شهریور، «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» به کارگردانی مژگان خالقی از ۱۳ تا ۲۹ شهریور، «شفیره» به کارگردانی مهدی شاه پیری از ۱۴ تا ۲۹ شهریور (نیمه تمام)، «فرزند یک خنیاگرم» به کارگردانی شکرخداگودرزی از  ۴ آبان تا ۱۱ آذر،    «بهرام به روایت هفت پیکر» به کارگردانی حامد شیخی از ۲۸ آذر تا ۲۸ دی، «خانه بردنارداآلبا» به کارگردانی آرش امیری از ۱ دی تا ۲۸ دی، «در و گبر و یک قرص نان» به کارگردانی داود فتحعلی بیگی از ۳۰ بهمن تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در تالار چهارسو روی صحنه رفتند.

بر اساس آمار احصا شده در چارچوب اجراهای نمایشی تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر،   در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵ هزار و ۹۵۵ مخاطب از  ۹ نمایش به صحنه رفته در این تالار دیدن کردند. این نمایش ها با احتساب تعداد اجراها، ارائه بلیت مهمان، نیم بها و تمام بها مجموعا ۹۶۱ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان فروش داشته اند.نمایش «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی با ۴۷ اجرا، ۶ هزار و ۳۲ تماشاگر و فروشی معادل ۴۴۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان به عنوان پرمخاطب ترین و پرفروش ترین نمایش این تالار معرفی می شود.

* تالار قشقایی: 
در سال ۱۴۰۱ نمایش‌های «خماری» به کارگردانی امین بهروزی از ۱۴ فروردین تا ۲۷ اردیبهشت، «بی چرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی از ۲ خرداد تا ۲۰ تیر، «تب» به کارگردانی رویا کاکاخانی از ۲۴ تیر تا ۲۹ شهریور، «بازی بزرگ» به کارگردانی زهره بهروزی نیا از ۳۰ مرداد تا ۱۳ شهریور(نیمه تمام)، «سفید» به کارگردانی صادق برقعی از ۲۰ تا ۲۹ شهریور، «پاره هایی از چند زندگی» به کارگردانی شیوا دیناروند از ۱ تا ۱۲ آبان، «فقط یه دقیقه طول میکشه» به کارگردانی سید علی تدین صدوقی از ۱۶ آبان تا ۳۰ آذر، «پرواز با بالهای سوخته» به کارگردانی محمد ستوده از ۱۲ تا ۱۶ دی، «عقاب» به کارگردانی ناصر آویژه از ۸ تا ۲۸ دی، «کوکوی کبوتران حرم – نمایشنامه خوانی» به کارگردانی مهرزاد جعفری روزهای ۲۲ و ۲۳ دی،    «آلاء» به کارگردانی محمد کاظم تبار از ۲۳ بهمن تا ۱۹ اسفند و «مَرد» به کارگردانی حسین احمدخانی از ۲۱ بهمن تا ۲۲ اسفند در تالار ۹۶ نفری قشقایی روی صحنه رفتند.

براساس آمار به دست آمده با در نظر گرفتن تعداد اجراها، ارائه بلیت مهمان، نیم بها و تمام بها، ۱۲ هزار و ۲۵ تماشاگر از مجموع ۱۲ اثر نمایشی به صحنه رفته در این تالار دیدن کردند، این در حالی است که فروش کلی این نمایش ها رقمی معادل ۵۶۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان بوده است.   

نمایش «بی چرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی با میزان فروش  ۱۲۹ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان و ۲ هزار ۹۵۴ تماشاگر و در مجموع ۳۷ اجرا به عنوان پرتماشاگرترین و پرفروش ترین تئاتر تالار قشقایی در سال ۱۴۰۱ معرفی می شود.

* تالار سایه:
«بی‌خوابی» به کارگردانی سعید هاشمی‌پور از ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ (باقی مانده از سال ۱۴۰۰)، «فریاد خاموش» به کارگردانی هادی عطایی از ۲۳ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت، «بهشت حکیم الله» به کارگردانی ویدا موسوی از  ۱ تا ۳۰ خرداد،   نمایش «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی از ۲ تیر تا ۴ مرداد (فصل اول اجرای این اثر نمایشی از از  ۸ خرداد تا ۱ تیر در کارگاه نمایش روی صحنه رفت)، «الکترا» به کارگردانی فرزاد امینی از ۷ تا ۲۳ مرداد، «تا اون» به کارگردانی هادی حوری از ۲۸ مرداد تا ۲۹ شهریور، «شراره» به کارگردانی محمد مهدی خاتمی از ۵ آبان تا ۲۹ آذر، «کِه» به کارگردانی بهمن گودرزی از ۱۹ تا ۲۸ دی، «نذر عباس» به کارگردانی محمد یزدی از ۸ تا ۱۶ دی، «همه چیز می گذرد تو نمی گذری» به کارگردانی غلامرضا عربی از ۲۰ بهمن تا ۲۲ اسفند، «قویتر» به کارگردانی جواد تولمی از ۱۹ بهمن تا ۱۹ اسفند نیز عنوان نمایش هایی بودند که طی سال ۱۴۰۱ در تالار سایه تئاتر شهر با ظرفیت ۷۲ نفر میزبان علاقه مندان تئاتر بودند.

با در نظر گرفتن تعداد اجراها، ارائه بلیت مهمان، نیم بها و تمام بها مجموعا ۹ هزار و ۷۴۶ تماشاگر از ۱۲ نمایش به صحنه رفته در تالار سایه طی سال ۱۴۰۱ دیدن کردند. ضمن اینکه  فروش کلی این آثار نمایشی ۳۴۸ میلیون و ۲۵۲ هزار تومان بوده است.بر همین اساس نمایش «تا اون» به کارگردانی هادی حوری در مجموع ۲۶ اجرا  با یک هزار و ۶۲۸ تماشاگر و ۱۰۸ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان پرتماشاگرترین و پرفروش ترین نمایش تالار سایه در سال ۱۴۰۱ معرفی می شود.

* کارگاه نمایش:
در سال ۱۴۰۱ نمایش های «مجلس شبیه خوانی نسوان» به کارگردانی نسیم مقدم و ارغوان راستی از ۲۲ تیر تا ۷ مرداد،  «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی از  ۸ خرداد تا ۱ تیر  (این نمایش از روز دوم تیرماه تا هفتم مرداد ماه فصل دوم اجراهای خود را در تالار سایه پیش روی مخاطبان قرار داد)، «پیرننا» به کارگردانی اکبرقهرمانی از ۲۰ تا ۳۰ دی، «تجربه های اخیر» به کارگردانی حسین کشفی اصل از ۱۱ اردیبهشت تا ۲ خرداد، «تملیخا» به کارگردانی بابک پرهام از ۹ تا ۲۸ دی، «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی از ۲۱ مرداد تا ۲۴ شهریور، «رستم و سهراب» به کارگردانی رضا حسن خانی از ۲۰ آذر تا ۱۶ دی، «جایی میان ابرها» به کارگردانی افشین قاسمی از ۲۰ تا ۲۵ بهمن، و «هایکوی پاروزن یکدست» به کارگردانی ماندانا عبقری از ۲۷ بهمن تا ۲۲ اسفند در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر با ظرفیت ۲۶ نفر پذیرای دوستداران تئاتر بودند.

از هشت نمایش به صحنه رفته در کارگاه نمایش  طی سال جاری  ۳ هزار و ۸۹۸  تماشاگر دیدن کردند. این در حالی است که فروش کلی نمایش ها در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر با در نظر گرفتن تعداد اجراها، ارائه بلیت مهمان، نیم بها و تمام بها رقمی بالغ بر ۱۴۵ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان بوده است.

بر اساس امار نمایش «جانور» به کارگردانی کیانوش ایازی با ۲۹ اجرا، ۸۱۸ تماشاگر و فروش ۳۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی به عنوان پرتماشاگرترین و پرفروش ترین تئاتر کارگاه نمایش در سال ۱۴۰۱ معرفی می شود.
بر اساس این خبر، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۰ هزار و ۸۷۱ تماشاگر از نمایش‌های به صحنه رفته در تالارهای اصلی، چهارسو، سایه، قشقایی و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر دیدن کردند.

براساس آمار فروش نمایش‌های به صحنه رفته در این تالارها، میزان فروش کلی تمامی این نمایش‌ها در سال ۱۴۰۱ رقمی معادل ۵ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
این آمار بدون در نظر گرفتن تعداد تماشاگران مراجعه کننده به مجموعه تئاترشهر در ایام برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر و سایر فعالیت های فوق برنامه ارائه شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها