کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جانشین مین‌های ضدتانک در ارتش آمریکا

29 اسفند 1401 ساعت 9:52


 گروه بین الملل: ارتش ایالات متحده آمریکا به تازگی نسل جدیدی از تسلیحات تهاجمی ضد زرهی خود را در صحرای آریزونای این کشور آزمایش کرده است.
این سلاح ضد خودروی زرهی که «ایکس‌ام‌۲۰۴» (XM204) نام دارد، به اندازه یک چمدان دستی است و ساز و کار منحصر به فردی دارد. 
آن‌ها ابتدا یک مهمات فرعی به هوا پرتاب می‌کنند که کارش شناسایی و ردیابی تمامی وسائل نقلیه زرهی در میدان نبرد است. این سلاح سپس در فاز دوم، نوعی گلوله ضدزره شلیک می‌کند که مستقیما سقف وسائل نقلیه زرهی، یعنی آسیب‌پذیرترین نقطه‌شان، را هدف قرار می‌دهد و منفجر می‌کند.«ایکس‌ام‌۲۰۴» به گفته سازندگانش برای پشتیبانی از عملیات پیچیده طراحی شده و آزادی حرکت را از خودروهای زرهی دشمن سلب می‌کند. ارتش ایالات متحده می‌گوید این سیستم جانشین روش قدیمی استفاده از مین‌های زمینی خواهد شد.
در توضیحات این سلاح آمده است: «استفاده از ایکس‌ام‌۲۰۴ باعث می‌شود پیشروی عملیاتی نیروهای زرهی دشمن به سمت نیروهای خودی با خطر و تلفات بالا همراه باشد و آن‌ها را به این شیوه مجبور به تغییر مسیر پرهزینه خود خواهد کرد.»
ارتش آمریکا سال پیش قراردادی پنج‌ساله به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار با شرکت نظامی «تکسترون سیستمز» (Textron Systems) برای تولید این سلاح تهاجمی منعقد کرده بود.توسعه قابلیت ضدتانک این سلاح‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شده بود. شرکت سازنده این سلاح می‌گوید می‌توان آن را به سرعت و در دسته‌های چند تایی در قالب سیستمی از مهمات شبکه‌ای در میدان نبرد کار گذاشت. در طول آزمایش انجام‌شده در آریزونا، سازوکار خودتخریبی این مهمات نیز تحت نظر قرار گرفت تا بررسی شود که آیا آن‌ها به خوبی کار می‌کنند یا خیر.
هنری فینرال، معاون ارشد سیستم‌های تسلیحاتی در شرکت تسکترون سیستمز، دراین باره گفت: «مهمات ضد وسائل نقلیه که به سربازان کمک می‌کنند تا بر مسیر مقابل خود اشراف داشته باشند، یک نیاز ضروری ارتش هستند. سربازان با آن‌ها می‌توانند موانعی غیرطبیعی در میدان نبرد ایجاد کنند، سرعت کاروان نقلیه دشمن را کاهش داده و از پیشروی آنها جلوگیری کنند. ایکس‌ام‌۲۰۴ یک راه حل مدرن است.»پنتاگون این مهمات جدید را در میدان آزمایش یوما (YPG) واقع در ایالت آریزونا آزمایش کرده است. این میدان یکی از بزرگترین تأسیسات نظامی در جهان است و به عنوان محلی برای آزمایش تسلیحات‌ زرادخانه‌های پنتاگون استفاده می‌شود.
از آن‌جا که یوما با مساحتی معادل ۲ هزار کیلومتر مربع در محلی دور از شهرها و دهکده‌ها واقع شده است، محلی ایده‌آل برای تست‌های نظامی محسوب می‌شود و ارتش آمریکا از توپخانه‌های دوربرد تا موشک‌ها و دیگر تسلیحاتش را در آن‌جا آزمایش می‌کند.


کد مطلب: 393348

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393348/جانشین-مین-های-ضدتانک-ارتش-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir