به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۳۹۳۳۴۹
حداقل دستمزد ۲۷درصد افزایش یافت

اعلام حداقل دستمزد کارگران در ۱۴۰۲

اعلام حداقل دستمزد کارگران در ۱۴۰۲
گروه اقتصادی: دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ با توافق بین نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و تعامل دولت بعد از حدود هشت ساعت چانه زنی با ۲۷ درصد افزایش تعیین شده است.
 براساس تصمصم شورای عالی کار، پایه مزد ماهانه کارگران به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۳۰ تومان رسید .
امسال حداقل دستمزد کارگران چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان بود که به پنج میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت.
شورای‌ عالی کار در خصوص مبلغ حق مسکن و بن خواربار نیز تصمیم گیری کرد و مبلغ بن خواربار کارگران را یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن را ۹۰۰ هزار تومان تعیین کرد. امسال مبلغ حق مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان و بن خواربار ۸۵۰ هزار تومان بود. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.
میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳۵۹۶ تومان روزانه تصویب شد.
 به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
این دستمزد بر اساس ماده ٤١ قانون کار، بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شد.
نشست شورای عالی کار که از ساعت ۱۹ روز یکشنبه(۲۸ اسفند) در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع شده بود، پس از چانه زنی و مذاکره بین سه گروه از نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت با تعیین دستمزد ۲۷ درصدی در ساعت ۳ بامداد ۲۹ اسفند ماه به کار خود پایان داد.

جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰2 + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و 1402)
برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال 1401 به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال 1402 را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال 1401 مشخص کرده‌ایم.
اقلام حقوق سال ۹۹ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال) سال ۱۴۰2 (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه ۶۳۶,۸۰۹ ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۳۹۳,۲۵۰ 1,769,428
حداقل دستمزد ماهانه ۱۹,۱۰۴,۲۷۰ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ 53,082,840
مزد هر ساعت کاری ۸۶,۸۳۷ ۱۲۰,۷۵۹ ۱۹۰,۰۷۴  
مزد هر ساعت اضافه کاری ۱۲۵,۷۱۰ ۱۶۹,۰۶۳ ۲۶۶,۱۰۳  
حق مسکن ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰ 6,500,000 9,000,000
بن خواربار 4,۰۰۰,۰۰۰ 6,000,000 8,500,000 11,000,000
پایه سنوات( افراد با حداقل 1 سال سابقه کار) 999,990 1,399,980 2,100,000 2,100,000
حق اولاد (یک فرزند) ۱,۹۱۰,۰۴۲ ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۴,۱۷۹,۷۵۰ 5,308,284
حق اولاد (دو فرزند) ۳,۸۲۰,۸۵۰ ۵,۳۱۰,۹۹۰ ۸,۳۵۹,۵۰۰ 10,616,568
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار) ۲۶,۱۰۴,۲۷۰ ۳۸,۴۵۴,۹۵۰ ۵۸,۸۹۷,۵۰۰ 73,082,840
حداقل حقوق با یک فرزند ۲۷,۰۱۴,۶۹۰ ۳۹,۷۱۰,۴۱۵ ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ 80,491,124
حداقل حقوق با دو فرزند ۲۸,۹۲۵,۱۱۰ ۴۲,۳۶۵,۹۱۰ ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ 85,799,408

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران سال 1402
ردیف شرح روزانه (ریال) ماهیانه (ریال)
1 حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز 1,769,428 53,082,840
2 کمک هزینه اقلام مصرفی 366,666 11,000,000
3 حق مسکن 300,000 9,000,000
4 حق اولاد (برای هر فرزند) 176,942 5,308,284
5 پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار) 70,000 2,100,000
6 مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار 2,436,094 73,082,840

رضایت نمایندگان کارفرمایان و دولت
جلسه سیصد و چهاردهم شورای عالی کار بالاخره با تصمیم افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد برای کف‌بگیران و ۲۱ درصدی برای متوسط بگیران پایان یافت. این جلسه البته حواشی خاصی نیز در پی داشت و برخلاف سال گذشته که با رضایت نسبی طرف کارگری روند جلسه پایان یافته و مزد مورد انتقاد طرف کارفرمایی قرار گرفت، این نشست بیشتر مورد استقبال طرف نمایندگان کارفرمایان و دولت واقع شد. 
به گزارش ایلنا، علی خدایی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) در تحلیل جلسه نهایی تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ما میان راضی بودن و رضایت دادن باید تفکیک قائل شویم. نمایندگان کارگران در شورایعالی کار در واقع چه با امضاء و چه با حضور بدون امضای خود در این نشست، به نوعی به مصوبه مزدی صورت گرفته رضایت دادند و تایید جلسه و مصوبه از سوی آن‌ها به منزله راضی بودن گروه کارگری از نظر قلبی نیست. 
وی با اشاره به شرایط سنگین موجود در جلسه برای نمایندگان کارگری عضو شورایعالی کار گفت: طرف کارگری باتوجه به چند واقعیت و با درنظر گرفتن همه شرایط رضایت دادیم. درنظر گرفتن مسائلی مانند «وزن طرف کارگری در تصمیم‌گیری شورایعالی کار»، «سهم تاثیر مخالفت نمایندگان کارگری در شورایعالی کار با مصوبه مزدی» و «تاثیر موافقت ما به اضافه شدن رقم دریافتی حداقلی کارگران» از جمله عوامل موثر بر تصمیم سه نماینده کارگری عضو شورایعالی کار و رضایت دادن به مصوبه این شورا بود. 
این عضو کارگری شورایعالی کار با اشاره به ناراضی بودن طرف کارگری از میزان افزایش صورت گرفته در رابطه با حداقل دستمزد و تصمیم شورایعالی کار، گفت: البته در میان اعضای کارگری شورا یک نفر مصوبه مزدی را امضا نکرده و به آن رای نداد که در اینجا قصد پرداختن به آن را نداریم زیرا کار سه عضو نماینده کارگران در شورایعالی کار تیمی است و نظر اکثریت آن‌ها در این رابطه اهمیت دارد. لذا شکست یا موفقیت ما در گروی تصمیم یک نفر نیست. 
خدایی تاکید کرد: نمایندگان کارگری شورایعالی کار تمامی تلاش خود را کردند تا مزد بهتری تصویب شود، هرچند به نظر من امسال سال بسیار سختی را در بحث معاش کارگران داشتیم و با این وجود از ابتدا گفتیم که روند جلسات امسال شورایعالی کار رضایت‌بخش نیست. سال آینده نیز سال اقتصادی دشواری برای کارگران خواهد بود و به نظر می‌رسد جامعه کارگری باید با تغییر برخی قوانین وزن خود را در شورایعالی کار به نحوی تغییر دهد که حضور نمایندگانش در شورایعالی کار موثر باشد. 
این عضو شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به تلاش چندساعته و چند روزه فشرده اعضای شورایعالی کار برای تعیین حداقل دستمزد گفت: در نهایت روند نگران‌کننده جلسه شورایعالی کار با وعده وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره عمل به ماده ۱۴۹ قانون کار در رابطه با مسکن کارگری پایان یافت که امیدواریم با عمل به آن روزهای بهتری را برای کارگران رقم بزنیم. 
وی در پایان با اشاره به اینکه «ملاک تصمیم‌گیری شورایعالی کار تورم نبوده است» گفت: مسائل دیگری در بحث تعیین حداقل دستمزد در شورایعالی کار وجود داشت. همچنین وعده کنترل تورم در جلسه شورای عالیکار توسط نمایندگان دولت مطرح شد. در این میان گلایه طرف کارگری این بود که باوجود تورم ناگهانی در نیمه سال ۱۴۰۱، دولت برای کارکنان خود افزایشی را در دریافتی منظور کرد. لذا این مورد نیز در مصوبه مزدی شورایعالی کار به امضای وزیر کار رسید که اگر روند تورمی مانند سال گذشته خارج از اراده و پیش‌بینی دولت قرار داشت، همان اتفاق ترمیم حقوق برای کارگران نیز رقم بخورد. به این ترتیب، وزیر کار امضا کرد که در صورت شکست وعده‌های تورمی دولت مزد ترمیم شود.
برچسب ها: دستمزد کارگران

پیام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۰:۴۹
همیشه این وعده به مردم داده میشه که دوباره نیمه دوم سال حقوق رو بیشتر میکنیم،،ترمیم میکنیم و هزارتا دروغ دیگه....الان هر ساله این دروغ رو تحویل ما کارگرا میدن...
آقا یه خواهش دارم ازتون ..مسئولین محترم باخیال راحت کارتون رو بکنید نیاری نیست به ما دروغ بگید..ماکه کاری باشما نداریم راحت باشید لطفا. (424226)
۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ۱۲:۱۲
خجالتم نمیکشن راستی اون آدمای همیشه نگران الان کجان که تقی به توقی میخوره وامصیبتا سر میدن سر کارگرو تو روز روشن بریدن این یعنی بدبختی این همه خونواده آقای خدایی راحت میتونی بخوابی آقای دولت دمت گرم کارگرا رو بیچاره کردی البته شما که کارتون بیچاره کردن ملته مث همیشه موفق بودین تو کارتون (424354)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۲:۰۶
آقای خدائی سریعا استعفا بده و برو وسط باز خائن . اصلا شما ها رئ کی انتخاب کرده (424236)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۳:۰۲
اقاجون . پس برای همین شده که امروز 29 اسفند بطور قطع هر کیلو میوه حداقل ده هزار تومان ناقابل افزایش داشته و من نمیدانم ای نرخی که برای کالاها مخصوصا خوراکی ها تو بوق میشود در کجا عزضه میشود بگویند تا یک بلیط اتوبوس برون شهری بخریم و بیاییم انجا که به این نرخها اعلام میشود خریدمون را بکنیم . بازم با صرفه تر میشود . نه والاه (424254)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۵:۲۷
این عدد سازی ها بدرد خودشان میخورد . افزایش مزد مورد تائید جامعه بازنشستگان نیست چرا که بسیاری از ردیف ها شامل حال بازنشستگان نمیشود . منتظر اعتراضات باشند . به اقای خدائی هم هشدار میدهیم . خودشان استعفا بدهند و امضای خود را پس بگیرند . این مزدور تماینده کارگران نیست (424270)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۶:۵۱
بخاطر زورهای که زدیدتا دستمزد کارگران بیست وهفت درصد زیادشده انهم با اینهمه تورمی که درجامعه هست یکی روصدا میزدید بادتان بزند که گرمازده نشوید. (424275)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۲۱:۲۵
بخش خصوصی نماد سرمایداری کار گر بیچاره با حداقل حقوق دزدی برای کارفرما نگ بر این عدالت (424315)
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۲۱:۲۶
عجب دوی ماراتونی بوده مبارزه سخت ونفس گیر از یک طرف وزیر ونماینده کارفرماواز طرفی
نماینده به اصطلاح کارگر آنهم تا ساعت سه صبح الله اکبربلاخره بعد از چندین روز درگیری رودرروی وتن بتن دستشان ............بلاخره حقوق کارگر برای اولین در تاریخ ایران ساعتی به ۸۵سنت رسید بادابادامبارک باد. (424317)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها