کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارگردان موج‌نوی مصر «هاجان» را می‌سازد

29 اسفند 1401 ساعت 16:17


گروه فرهنگی:ابوبکر شاوکی فیلمساز سرشناس مصری با کارگردانی «هاجان» یکی از پرخرج‌ترین محصولات سینمای جهان عرب را جلوی دوربین می برد.به گزارش صبا، بخش مهمی از داستان فیلم در صحرا اتفاق می‌افتد و این لوکیشن نقش مهمی در ماجراها دارد.
 

داستان این فیلم جاده‌ای با محوریت موضوع خانواده و با پس‌زمینه‌ای اجتماعی و فرهنگی، یک ماجراجویی مکاشفه‌وار را در دل صحرایی خشک و سوزان دنبال می‌کند.یک پسربچه و شتر او شخصیت‌های محوری داستان هاجان هستند که مجبور به سفری طولانی در دل صحرا می‌شوند و در طول این سفر، به شناخت تازه‌ای از خود و دوستی می‌رسند.

شادکی برای هاجان، منطقه تابوک عربستان صعودی و محدوده دریای سرخ را انتخاب کرده و عقیده دارد این مکان به بهترین شکل ممکن، حال و هوای داستانش را بیان می‌کند.ماتار کاراکتر اصلی داستان فیلم، نوجوانی است که بعد از مرگ برادرش در یک مسابقه شترسواری، تصمیم به سفر جاده‌ای خود می‌گیرد. از آنجا که برادر ماتار بر روی شتر جان خود را از دست داده، نگاه او به این حیوان بدبینانه است و با او سر لجبازی دارد. با این حال، اتفاقاتی که در ادامه داستان رخ می‌دهد، شرایط را برای هر دو آنها سخت و متفاوت می‌کند.

به گفته فیلمساز: «داستان هاجان قبل از هر چیز درباره دوستی و رهایی است و این مضمون را در قالبی خانوادگی دنبال می‌کند. ماتار از یک سو با شترش هوفیرا روبروست که تضاد بسیار زیادی با هم دارند و از سوی دیگر باید با مجد رقیب خود دست و پنجه نرم کند. در طول ماجرا، این رقیب تبدیل به دوست می شود و کاراکتر محوری بر مشکلات و تضادهایش با هوفیرا غلبه می کند. این مسائل در دل داستانی سرگرم کننده و جذاب به تصویر کشیده می شود.»

شاوکی از هاجان به عنوان درامی ماجراجویانه اسم می‌برد که کاراکتر اصلی اش تلاش دارد دنیای بهتری برای خود خلق کند و از سوی جامعه هم به عنوان آدمی قابل اعتماد به رسمیت شناخته شود.سازندگان فیلم حاضر به اعلام رقم هزینه‌های تولید فیلم نشده‌اند و این نکته، بحث هایی در رسانه های گروهی به همراه داشته است.
برخی منتقدان و تحلیل گران به این موضوع اشاره می‌کنند که با پول کلانی که صرف تولید هاجان می شود، می توان حداقل پنج یا شش فیلم تهیه و تولید کرد و از ولخرجی سرمایه‌گذاران هاجان گله می‌کنند.

این در حالی است که سرمایه گذاران فیلم از ابوبکر شاوکی به عنوان نماینده‌ای خوب برای سینمای عرب یاد می‌کنند که هر ساخته‌اش می‌تواند توجه محافل عمومی غیر عرب را به سینمای این منطقه جلب کند.«یوم الدین» اولین ساخته شاوکی در سال ۲۰۱۸ سروصدای بسیار زیادی به پا کرد و بسیاری از آن به عنوان آغاز کننده موج نوی عربی اسم بردند.


کد مطلب: 393401

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393401/کارگردان-موج-نوی-مصر-هاجان-می-سازد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir