کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درک جدیدی از سیستم ایمنی بدن کشف شد

29 اسفند 1401 ساعت 16:33


گروه علمی: محققان اطلاعات جدیدی در مورد نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن کشف کرده ‌اند که به طور همزمان چندین دهه درک در مورد فرآیند ایمنی ناشی از آنتی‌بادی را زیر سوال برده و درهای جدیدی را برای پیشرفت در درمان ایمونولوژیک باز می ‌کند.
 

به گزارش سیناپرس،سلول های B، نوعی از گلبول های سفید خون، ایمنی ناشی از آنتی بادی بدن را تحریک کرده و آنتی بادی هایی ایجاد می کنند که به پاتوژن ها یا مواد خارجی متصل شده و آنها را خنثی می کنند. سلول‌های B همچنین می ‌توانند آنتی ‌بادی‌های مضری تولید کنند که به بافت طبیعی حمله کرده و باعث واکنش‌های آلرژیک و بیماری‌های خودایمنی می ‌شوند.
 
آنتی‌بادی‌ها در پاسخ به آنتی‌ژن‌ها ساخته می ‌شوند، نشانگرهایی که به سیستم ایمنی می ‌گویند زمانی که عامل خارجی مانند باکتری یا ویروس یا در بدن شما وجود دارد، آنتی ژن های مضر را شناسایی کرده و به آنها حمله کنند. آنتی بادی ها مانند یک کلید هستند و آنتی ژن یک قفل است که آنتی بادی ها فقط آنتی ژن های خاص را باز می کنند.

در سطح سلول B یک گیرنده سلول B (BCR)، پروتئینی که نگهبان و آماده اتصال به آنتی ژن است، تعبیه شده است.برای دهه‌ها، دانشمندان و محققان فکر می ‌کردند که یک آنتی‌ژن به چندین BCR متصل می‌ شود، مولکول‌های سیگنال را با هم گروه‌بندی کرده و سیگنال را به سلول منتقل می‌ کند که برای از بین بردن عامل مهاجم از سلول‌های T کمک می‌ گیرد.

اما محققان دانشگاه آرهوس دانمارک با همکاری مؤسسه ماکس پلانک در مونیخ، سال ها اجماع علمی را با یک مطالعه جدید به مکانیسم های مولکولی پشتوانه فعال سازی سلول های B زیر سوال بردند.محققان دریافتند: وقتی سلول در حالت استراحت قرار دارد، گیرنده های سلول ها به روشی سازمان یافته، همانطور که قبلا تصور می شد، تقسیم نمی شوند.

همچنین محققان نسبت دقیق آنتی ژن ها به گیرنده های سلول ها را بررسی کردند. با پیدا کردن هیچ تفاوت کیفی بین فعال سازی توسط آنتی ژن های منفرد و چندگانه، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آنتی ژن های منفرد می توانند سلول های B را فعال کنند.یافته های این مطالعه نشان داد:جایی که گیرنده های سلول های منفرد و با فاصله با آنتی ژن ها برای برانگیختن پاسخ سیگنالینگ در سلول برهم کنش می کنند.

پروفسور سورن دگن (Søren Degn) پژوهشگر ارشد این مطالعه، گفت: ما نشان دادیم که نحوه توضیح فعال‌سازی سلول‌های B در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته اشتباه است. این یک یافته مهم است، زیرا دری را به روی واکسن های بهتر و درمان بهتر گروه بزرگی از بیماری ها باز می کند.او همچنین افزود: کشف فرآیند بیولوژیکی زیربنای پاسخ ایمنی با واسطه سلول B بدن، یک کشف مهم با پیامدهای بالقوه گسترده است.

دگن در پایان می‌ گوید: نتیجه بسیار مهم است زیرا نشان ‌دهنده پیشرفتی در درک ما از نحوه شناخت سلول‌های ایمنی مهم است. زمانی که متوجه شدیم سلول های B چگونه فعال می شوند، می توانیم واکسن های بهتری ایجاد کنیم. شاید در طولانی‌مدت بتوانیم فعال‌سازی سلول های B را در مواردی که مضر هستند نیز خاموش کنیم.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.


کد مطلب: 393418

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393418/درک-جدیدی-سیستم-ایمنی-بدن-کشف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir