به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۹۳۴۳۹

روسیه به اهداف بزرگ خود در اوکراین نمی‌رسد

روسیه به اهداف بزرگ خود در اوکراین نمی‌رسد
گروه بین الملل:بر پایه ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا، روسیه به خوبی می‌داند که قادر نیست برخی برنامه‌های مهم خود را در اوکراین پیاده کند. یکی از نشانه‌های این ناکامی اعلام مرکز جدیدی برای منطقه زاپوروژیا است که کاملا اشغال نشده است.
وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین ارزیابی خود از وضعیت جنگ در اوکراین احتمال می‌دهد روسیه هم آگاه است که به برخی از اهداف بزرگ خود در حمله تجاوزکارانه به این کشور در آینده نزدیک نخواهد رسید.
مطابق این ارزیابی که با استفاده از گزارش نهادهای اطلاعاتی ارتش تنظیم می‌شود ، وضعیت استان زاپوروژیا که بخشی از آن در اشغال نیروهای روسی است این مسئله را آشکار می‌کند.نظامیان روسی در هفته‌های ابتدای تجاوز نظامی به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه سال پیش آغاز شد بخش‌هایی از استان‌های دونتستک، لوهانسک، زاپوروژیا و خرسون را اشغال کردند.گرچه این مناطق پس از یک "رفراندوم نمایشی" به فدراسیون روسیه الحاق شدند همچنان به طور کامل در کنترل نیروهای روسی قرار ندارند.مرکز استان زاپوروژیا شهری به همین نام است. روسیه که ظاهرا از اشغال کامل این استان مایوس شده ابتدای ماه جاری میلادی شهر ملیتوپول را به عنوان مرکز آن معرفی کرد.
مسکو مدعی است این یک اقدام موقت است تا زمانی که تمام استان زاپوروژیا تحت کنترل نیروهای روسی قرار بگیرد.استان زاپوروژیا یکی از مراکز صنعتی اوکراین به شمار می‌رود و پیش از آغاز تجاوز نظامیان روسی حدود ۷۶۰ هزار نفر جمعیت داشت.
اعلام بی‌سروصدای شهر ملیتوپول به عنوان مرکز موقت استان زاپوروژیا می‌تواند در "سیستم روسی" یک اعتراف ضمنی به این واقعیت باشد که دست یافتن به اهداف بزرگ اعلام شده از سوی ارتش روسیه در کوتاه‌مدت ممکن نیست.ایوان فیودوروف، شهردار اوکراینی ملیتوپول چهارم ماه مارس در پیامی در شبکه تلگرام نوشته بود شناسایی این شهر به عنوان مرکز استان در واقعیت به معنای آغاز "تسلیم دشمن" در این منطقه است.
او با اشاره به این که ارتش روسیه در ابتدای تجاوز به اوکراین ادعا کرده بود استان زاپوروژیا را ظرف سه روز تسخیر می‌کند تاکید کرد در واقعیت این ادعای پرطمطراق یک وعده توخالی بیش نبوده است.ارتش روسیه حدود ۱۳ ماه پیش حمله‌های گسترده‌ای از جنوب، شرق و شمال اوکراین را آغاز کرد و تا دروازه‌های کی‌یف هم پیش رفت.
نیروهای روسی فکر می‌کردند پایتخت اوکراین را در همان روزهای نخست تصرف و دولت را سرنگون می‌کنند. با مقاومت نیروهای اوکراینی ارتش روسیه مجبور شد از اطراف کی‌یف عقب‌نشینی کند و نیروهایش را به مناطق شرقی بفرستند.
حمله تجاوزکارانه روسیه به اوکراین تحریم‌های شدید غرب را به دنبال داشته است. فقط اتحادیه اروپا تا کنون ده بسته تحریمی علیه روسیه اعمال کرده است.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها