به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۹۳۵۰۲

اعجاز دارویی گیاه رازیانه را بشناسید

اعجاز دارویی گیاه رازیانه  را بشناسید
گروه سلامت: از ریشه، دانه، برگ و اسانس حاصل از تقطیر دانه های خرد شده گیاه رازیانه استفاده دارویی میشود اصلی ترین مصرف رازیانه تسکین نفخ است. ولی از این گیاه برای فرونشاندن درد معده ، تحریک اشتها ، زیاد شدن ادرار و ضد التهاب نیز استفاده میشود.
 
به گزارش بهداشت نیوز، خواص و مصارف رازیانه عبارتند از:  از ریشه، دانه، برگ و اسانس حاصل از تقطیر دانه های خرد شده گیاه استفاده دارویی میشود اصلی ترین مصرف رازیانه تسکین نفخ است. ولی از این گیاه برای فرونشاندن درد معده ، تحریک اشتها ، زیاد شدن ادرار و ضد التهاب نیز استفاده میشود.

ریشه مدر و دافع اوره خون، اشتها آور ، ضد نفخ و قاعده آور است دانه آن به صورت دمکرده برای دفع سنگهای کلیه و همراه با ضد عفونی کننده های ادراری برای درمان التهاب مثانه به کار میرود. افزاینده شیر مادر بوده و در ترکیبت داروهایی با این منظور به کار میرود به دلیل برخورداری از ترکیبات فیتوشیمیایی که به فیتواستروژن ها معروف هستند دارای اثراتی شبیه به هورمونهای جنسی زنانه میباشد و به همین دلیل توصیه میشود که کمتر توسط اقایان مورد استفاده قرار بگیرد.

قاعده‌آور، مدر، تسهیل کننده زایمان و افزاینده میل جنسی است در درمان اسپاسم خفیف دستگاه گوارش  کاربرد دارد به عنوان خلط‌آور و ضدعفونی‌کننده در التهاب خفیف دستگاه تنفسی و درمان سرفه کاربرد دارد درمان آبریزش دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان درمان درد ناشی از فتق کشاله ران و قاعدگی دردناک به صورت موضعی به عنوان ضدمیکروب (از جمله در درمان التهاب لثه).

دوز مصرف: - دوز روزانه بزرگسالان: 5 تا 7 گرم میوه خرد شده به صورت دم‌کرده یا فرآورده‌های مشابه - دوز متوسط روزانه کودکان: تا یکسالگی 1 تا 2 گرم میوه خرد شده به‌ صورت دم‌کرده؛ 1 تا 4 سالگی 1.5 تا 3 گرم؛ 4 تا 10 سالگی 3 تا 5 گرم؛ 10 تا 16 سالگی به اندازه دوز بزرگسالان - اسانس: 0.1 تا 0.6 میلی‌لیتر به‌صورت‌ خوراکی‌ در روز (معادل 0.1 تا 0.6 گرم‌ گیاه) - شربت عسل گیاه (0.5 گرم اسانس در 1 کیلوگرم شربت): 10 تا 20 گرم به صورت خوراکی در روز - دم‌کرده: 1 تا 3 گرم دانه در 150 میلی‌لیتر آب، 2 تا 3 بار در روز بین‌ وعده‌های‌ غذایی
برچسب ها: رازیانه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها