کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ادویه‌ای‌که به کاهش فشار‌خون و درد‌کمک می‌کند

1 فروردين 1402 ساعت 12:13


گروه علمی: این ادویه‌ آتشین که در ادامه معرفی خواهیم کرد فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. فواید زیاد این گیاه باعث شده بسیاری از افراد آن را پادشاه گیاهان بدانند. فلفل قرمز تند که به آن فلفل کاین هم گفته می‌شود، فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. فواید زیاد این گیاه باعث شده بسیاری از افراد آن را پادشاه گیاهان بدانند.

هزاران سال است که از فلفل کاین برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این گیاه نه تنها دارای خواص درمانی شگفت‌انگیز است، بلکه در آشپزی هم کاربرد دارد. در مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید، تصمیم داریم شما را با خواص فلفل قرمز تند آشنا کنیم و مواد مغذی موجود در آن را بگوییم. در پایان هم به عوارض جانبی آن اشاره می‌کنیم و ۲ روش برای مصرف فلفل کاین را آموزش می‌دهیم. اگر از طرفداران این گیاه کم‌نظیر هستید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

فلفل کاین چیست؟
فلفل کاین نوعی فلفل چیلی است. اصالت این ماده‌ی غذایی به آمریکای مرکزی و جنوبی برمی‌گردد. این نوع فلفل در قرن ۱۵ توسط کریستوفر کلمبوس به اروپا آورده شد. او فلفل قرمز تند را به‌عنوان جایگزینی برای فلفل سیاه می‌دانست. امروزه مردم سراسر جهان به فلفل قرمز تند دسترسی دارند.

ارزش غذایی فلفل قرمز تند
فلفل کاین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است و ارزش غذایی بالایی دارد. در ادامه به ارزش غذایی فلفل کاین اشاره می‌کنیم.
 کالری ۳۱۸
 کربوهیدرات ۵۵٫۶۳ گرم
پروتئین ۱۲٫۰۱ گرم
چربی کل ۱۷٫۲۷ گرم
فیبر غذایی ۲۷٫۲ گرم
فولات ۱۰۶ میکروگرم
نیاسین ۸٫۷۰۱ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۲٫۴۵۰ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۷۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین A ۴۱۶۱۰ واحد بین‌المللی (IU)
ویتامین C ۷۶٫۴ میلی‌گرم
ویتامین E ۲۹٫۸۳ میلی‌گرم
تیامین ۰٫۳۲۸ میلی‌گرم
ویتامین K ۸۰٫۳ میلی‌گرم
سدیم ۳۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۰۱۴ میلی‌گرم
کلسیم ۱۴۸ میلی‌گرم
مس ۰٫۳۷۳ میلی‌گرم
آهن ۰٫۳۷۳ میلی‌گرم
منیزیم ۷٫۸۰ میلی‌گرم
منگنز ۱۵۲ میلی‌گرم
فسفر  ۲۹۳ میلی‌گرم
سلنیوم ۸٫۸ میکروگرم
زینک (روی) ۲٫۴۸ میلی‌گرم

خواص فلفل قرمز تند برای بدن
فلفل کاین حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که مسؤول مزه‌ی تند و خواص تعجب‌برانگیز آن به شمار می‌رود. کپسایسین سوخت‌وساز بدن را زیاد می‌کند و سلامت قلب را افزایش می‌دهد. فلفل کاین به خواص خود در تسکین درد مفصلی و سایر بیماری‌های التهابی شناخته می‌شود. ویتامین A و ویتامین C موجود در آن هم برای سلامتی بدن مفید هستند. در ادامه خواص فلفل قرمز تند را برای سلامتی بدن، پوست و مو بررسی می‌کنیم.

۱. سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد
مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل کاین در بالا بردن سوخت‌وساز بدن مفید است و حتی جلوی گرسنگی را می‌گیرد. علت این موضوع وجود کپسایسین در آن است. این ترکیب گرمای اضافی در بدن تولید کرده و به سوزاندن چربی و کالری بیشتر کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی غنی از کپسایسین می‌تواند سرعت سوخت‌وساز بدن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. مطالعه‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید کسانی که با هر وعده‌ی غذایی خود فلفل قرمز خوردند، افزایش احساس سیری و در نتیجه کاهش میل به غذا خوردن را تجربه کردند. این یعنی اضافه کردن خوراکی‌های حاوی کپسایسین به رژیم غذایی می‌تواند اشتها را کاهش دهد و در نتیجه به کم کردن وزن کمک کند.در یک مطالعه نشان داده شد کسانی که در وعده‌ی صبحانه خوراکی‌های حاوی کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این خوراکی‌ها را نخوردند، طی وعده‌ی غذایی خود ۵۱ درصد بیشتر کالری‌سوزی کردند.

۲. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد
دستگاه گوارش تأثیر قابل‌توجهی روی سلامتی بدن دارد. فلفل کاین می‌تواند عملکرد قلب و گردش خون را بهبود ببخشد و سرعت فرآیندهای گوارشی افزایش دهد. این گیاه همچنین توانایی معده را برای مبارزه با عفونت‌ها بالا می‌برد و تولید مایع گوارشی را افزایش می‌دهد. کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند به بهبود زخم معده کمک کند.البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این نوع فلفل می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد و منجر به زخم معده شود. فلفل کاین در بهبود گاز روده، معده درد، اسهال و ناراحتی معده هم مفید است.

۳. ممکن است فشار خون را کاهش دهد
کاهش فشار خون یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند به شمار می‌رود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز می‌تواند سطح فشار خون را طی شب پایین بیاورد. این نوع فلفل رگ‌های خونی را باز می‌کند که این موضوع جریان خون را افزایش می‌دهد. زمانی که جریان خون بیشتر می‌شود، فشار خون به‌طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

یک مطالعه‌ی حیوانی روی موش‌های مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف فلفل قرمز تند در بلند مدت به کاهش فشار خون کمک کرد. اگر فشار خونتان بالا است، یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید و شب قبل از اینکه بخوابید، آن را بنوشید. توجه کنید که فلفل کاین را نمی‌توانید به‌عنوان جایگزینی برای داروهای کاهنده‌ی فشار خون مصرف کنید.

۴. درد را کاهش می‌دهد
بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی، کپسایسین می‌تواند در کاهش درد مفید باشد. این ترکیب خواص تسکین‌دهنده‌ی درد دارد و زمانی که روی نواحی دچار درد مالیده شود، به‌طرز معجزه‌آسایی درد را کاهش می‌دهد.به همین دلیل است که بیشتر پمادهای ضدرد حاوی کپسایسین هستند. کپساسین برای میگرن هم فوایدی دارد. فلفل قرمز تند عاملی که از طریق محدود کردن گردش خون در سر منجر به میگرن می‌شود را متوقف می‌کند. برای بهبود گرفتگی عضلانی هم می‌توانید از خواص فلفل قرمز تند بهره ببرید.

۵. می‌تواند به کاهش گرسنگی کمک کند
کاهش گرسنگی یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند محسوب می‌شود. فلفل کاین ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و از این طریق به شما در کمتر غذا خوردن و سیر ماندن برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند از طریق کم کردن تولید هورمون گرسنگی به نام گرلین در کاهش احساس گرسنگی مفید است.یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این ترکیب را مصرف نکردند، در طول روز غذای کمتری خوردند. شرکت‌کنندگان این مطالعه گزارش کردند که بعد از خوردن کپسایسین، با وجود مصرف کالری کمتر، برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کردند.

۶. از سلامت قلب محافظت می‌کند
از آنجایی که فلفل کاین سلامت رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را پایین می‌آورد، قطعا برای قلب مفید است. این نوع فلفل از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل در پیشگیری از حمله‌ی قلبی مفید است‌. کپسایسین تجمع چربی (لیپید) را از بین می‌برد. تجمع چربی عروق را تنگ و باریک می‌کند.مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که فلفل کاین در درمان مشکلات مربوط به گردش خون، تپش قلب و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) تأثیرگذار است. شاید باورش سخت باشد، اما یک مطالعه نشان داد که فلفل قرمز تند می‌تواند حمله‌ی قلبی را فقط طی ۳۰ ثانیه متوقف کند. جالب است بدانید که فلفل کاین در پیشگیری از بیماری قلبی مرتبط با دیابت هم فواید قابل‌توجهی دارد.

۷. به پاکسازی بدن کمک می‌کند
پاکسازی بدن یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند محسوب می‌شود. یکی از رژیم‌های دیتاکس معروف شامل فلفل کاین و لیموترش می‌شود. این رژیم غذایی به کاهش کالری مصرفی کمک می‌کند. رژیم دیتاکس را باید به مدت ۱۰ روز دنبال کنید و طی آن ۱۲ لیوان نوشیدنی حاوی آب، آب لیموترش، عصاره‌ی افرا و فلفل قرمز تند بنوشید و هیچ غذای جامدی نخورید. در این رژیم غذایی مجاز هستید ۶۵۰ تا ۱۳۰۰ کالری مصرف کنید. این رژیم غذایی به کاهش وزن سریع کمک می‌کند.

۸. درد مفصلی را تسکین می‌دهد
گفتیم که کپسایسین خواص بهبوددهنده‌ی درد دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که کرم کپسایسین در تسکین درد مفصلی اثرگذار است. کپسایسین خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین آرتریت و درد مفصلی کمک کند. استفاده‌ی موضعی از کپسایسین می‌تواند در بهبود درد ناشی از پوکی استخوان مفید باشد.

۹. خواص ضدمیکروبی دارد
فلفل کاین می‌تواند از عفونت ناشی از آسیب‌ پیشگیری کند، چون دارای خواص ضدباکتریایی است. این نوع فلفل خواص ضدقارچی هم دارد.

۱۰. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل قرمز تند می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشند. خوردن فلفل کاین گرمای بدن را افزایش می‌دهد که این موضوع هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

۱۱. می‌تواند دندان‌درد را تسکین دهد
استفاده از فلفل کاین برای دندان‌درد از قدیم مرسوم بوده است. اگر دچار دندان‌درد هستید، از فلفل قرمز تند برای کاهش درد خود استفاده کنید.

۱۲. ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد
سرطان نوعی بیماری رایج است که در نتیجه‌ی رشد کنترل نشده‌ی سلول‌ها ایجاد می‌شود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که کپسایسین می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و حتی باعث از بین رفتن سلول‌های سرطان‌های مختلف مثل سرطان‌های پروستات، پانکراس و پوست شود.

۱۳. ممکن است پسوریازیس را بهبود دهد
پسوریازیس نوعی بیماری‌ خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه به خودش حمله می‌کند. پسوریازیس منجر به بروز تکه‌های قرمز و خارش‌دار روی پوست می‌شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما کرم کپسایسین می‌تواند به تسکین خارش ناشی از پسوریازیس و بهبود ظاهر نواحی دچار پسوریازیس کمک کند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که بیماران مبتلا به پسوریازیس که از کرم کپسایسین استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که کرم پلاسبو دریافت کردند، کاهش قابل‌توجهی در قرمزی و خارش پوست خود داشتند. باور بر این است که ماده‌ی P (P substance) نقش مهمی در بروز پسوریازیس دارد. کپسایسین میزان ماده‌ی P تولید شده در بدن را کاهش می‌دهد.

۱۴. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد
کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند قرمزی پوست را تسکین دهد. برای بهره‌ بردن از این خاصیت فلفل کاین، آن را به‌تنهایی به کار نبرید. یک قاشق چای‌خوری فلفل قرمز تند را با مقداری پودر کاکائو و نصف یک عدد آووکادوی رسیده مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید. سپس صورتتان را بشویید.

۱۵. در بهبود سلامت مو مفید است
ویتامین‌های موجود در فلفل قرمز تند می‌تواند سلامت مو را افزایش می‌دهد. مقداری فلفل کاین را با عسل مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود بمالید. سر خود را با کلاه حمام بپوشانید. ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را طبق روال عادی بشویید. می‌توانید به ماسک ذکر شده سه عدد تخم‌مرغ و مقداری روغن زیتون اضافه کنید و روی موهای خود بمالید تا موهایتان مستحکم‌تر شوند. با استفاده از این ماسک درخشندگی و حجم موهایتان بیشتر می‌شود.

۱۶. اضافه کردن آن به رژیم غذایی آسان است
فلفل قرمز تند را می‌توانید به‌راحتی در رژیم غذایی خود جای دهید. می‌توانید مقدار کمی از این فلفل را به غذاهای مختلف مثل تخم‌مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، همبرگر و… اضافه کنید. می‌توانید فلفل کاین را خرد کنید و آن را درون سالادهای مختلف بریزید. اگر قبلا فلفل کاین نخورده‌اید، ابتدا آن را به مقدار کمی مصرف کنید تا مطمئن شوید بدنتان به آن واکنش منفی نشان نمی‌دهد.

عوارض جانبی فلفل قرمز تند
فلفل کاین می‌تواند در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی مختلف مثل سوزش پوست، سوزش چشم‌ها، تحریک معده، گلو و بینی شود. حواستان باشد که هیچ‌وقت فلفل را روی پوست آسیب‌دیده یا بریده شده‌ی خود نمالید. در ادامه تعدادی از عوارض جانبی فلفل کاین را نام برده‌ایم.
۱. آسیب به کبد یا کلیه
زیاده‌روی در مصرف فلفل قرمز تند می‌تواند به کبد یا کلیه آسیب برساند.
۲. مضر برای زنان باردار و شیرده
استفاده‌ موضعی از فلفل قرمز تند روی پوست ایرادی ندارد، اما استفاده‌ی خوراکی از آن توسط زنان باردار و شیرده می‌تواند مضر باشد. بنابراین افراد ذکر شده باید از مصرف فلفل کاین خودداری کنند.
۳. مضر برای کودکان
مصرف فلفل قرمز تند به کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.
۴. خونریزی
کپسایسین ممکن است خونریزی را در حین و بعد از عمل جراحی افزایش دهد؛ به همین دلیل دست‌کم دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف این فلفل اجتناب کنید.

۲ روش برای جای دادن فلفل قرمز تند در رژیم غذایی
می‌توانید از ۲ روش ساده‌ی زیر برای گنجاندن فلفل کاین در رژیم غذایی خود کمک بگیرید.
۱. تخم کدوحلوایی رست شده‌ی تند
اگر هوس خوردن یک میان‌ وعده‌ی تند و لذیذ کرده‌اید، تخم کدوحلوایی رست شده‌ تند همان چیزی است که به دنبال آن می‌گردید. تهیه‌ این میان وعده وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. این خوردنی یک گزینه‌ عالی برای افرادی است که عاشق طعم تند هستند.

مواد لازم
تخم کدوحلوایی خام: یک فنجان
فلفل قرمز تند: یک چهارم قاشق چای‌خوری
پودر فلفل چیلی: یک قاشق چای‌خوری
نمک: نصف قاشق چای‌خوری
آب لیموترش تازه: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه
۱.ابتدا فر را روی ۱۷۶ درجه‌ی سانتیگراد قرار دهید تا گرم شود. سپس در یک کاسه‌ متوسط تخم کدوحلوایی، فلفل کاین، پودر فلفل چیلی، نمک و آب لیموترش تازه را خوب با یکدیگر مخلوط ‌کنید.
۲.کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و مخلوط تخم کدوحلوایی را به سینی فر منتقل کنید.
۳‌.سینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید تا رنگ تخم کدوحلوایی قهوه‌ای طلایی شود.
۲. دمنوش فلفل کاین
این دمنوش تند خواص زیادی برای بدن دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید.

مواد لازم
آب جوش
زنجبیل
آب لیموترش
عسل
فلفل کاین

طرز تهیه
۱.مقدار مناسبی از زنجبیل، آب لیموترش، عسل و فلفل قرمز تند را درون یک ماگ بریزید و با هم مخلوط ‌کنید.
۲.آب جوش را درون ماگ بریزید و دمنوش را به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید. از نوشیدن این دمنوش تند و مقوی لذت ببرید.
فلفل قرمز تند یا فلفل کاین حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. فلفل کاین به غیر از کپسایسین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی است که در بخش ارزش غذایی به آن‌ها اشاره کردیم. خواص فلفل قرمز تند شامل کاهش اشتها، کمک به پایین آوردن فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بهبود پسوریازیس، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین درد مفصلی و سم‌زدایی بدن می‌شود. می‌توانید فلفل قرمز تند تازه را به سالاد اضافه کنید یا پودر آن را روی غذاهای مختلف بریزید.


کد مطلب: 393510

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393510/ادویه-ای-که-کاهش-فشار-خون-درد-کمک-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir