به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۳۹۳۵۷۷

با واقعیت افزوده آسان‌تر از همیشه آشپزی کنید

با واقعیت افزوده آسان‌تر از همیشه آشپزی کنید
گروه علمی: فناوری به آسان‌تر شدن زندگی بشر کمک زیادی کرده است و اکنون واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پا به صنعت تهیه و تولید غذا می‌گذارند تا هنر آشپزی را دچار تغییر و تحول کنند.به گزارش ایسنا؛‌ آشپزخانه‌های آینده‌نگرانه را تصور کنید، به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد یک ربات آشپز است. رباتی که در حالت ایده آل، تمام غذاهای شما را آماده می‌کند و بدون دردسر آنها را سرو می‌کند. بازوی رباتیک  آشپزخانه یکی از پیش‌بینی‌های آخرین گزارش شرکت تحقیقاتی بازار جهانی مینتل(Mintel) است که به چگونگی تکامل آشپزی تا سال ۲۰۴۰ می‌پردازد.
 
با این وجود مینتل می‌گوید که‌ هزینه‌های بالای بازوی رباتیک به این معنا خواهد بود که بعید است این دستگاه‌ها به جریان اصلی در عرصه آشپزی رباتیک تبدیل شوند. علاوه بر این، کاربران قرار است بیشتر درگیر تهیه غذای خود شوند، نه کمتر. بنابراین، مینتل باور دارد که عینک‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و بازی‌های آشپزی در جهان‌های مجازی، آینده‌ی آشپزی را رقم خواهند زد. پیش از آنکه به بررسی برخی از بهترین پیش‌بینی‌ها برای آشپزی در سال ۲۰۴۰ بپردازیم باید به این نکته توجه کرد که واقعیت افزوده فضایی است که در آن کاربر علاوه بر موارد مجازی با دنیای واقعی تعامل دارد اما در واقعیت مجازی تمامی موارد در جهانی مجزا از دنیای واقعی رخ می‌دهد.  

عینک‌های واقعیت افزوده چه تاثیری بر آینده‌ی آشپزی خواهند گذاشت؟
 تاکنون، عینک‌های واقعیت افزوده جایگاه ویژه‌ای در حوزه‌ی فناوری داشته‌اند. اما تا سال ۲۰۴۰، آنها ممکن است یک لوازم جانبی حیاتی برای پخت و پز باشند. مینتل پیش‌بینی می‌کند که به طور خاص جوانان از واقعیت افزوده به عنوان ابزاری برای هدایت فرآیند پخت و پز استفاده خواهند کرد.

دستورالعمل‌های گام به گام آشپزی با کمک فناوری جایگزینی برای دستور العمل‌های کلاسیک و کتاب‌های آشپزی خواهد شد. واقعیت مجازی با فیلم‌های ۳۶۰ درجه‌ نحوه‌ی امتحان کردن دستور پخت‌های جدید توسط ما را تغییر خواهد داد. برای مثال دستورپخت یک غذایی که به شکل یک مدل سه‌بُعدی ارائه شده امکان دست بردن در مواد اولیه و تهیه غذا را فراهم کند تا فرد آموزش ببیند که چطور یک غذا را آماده کند. آشپزی با واقعیت مجازی و افزوده افراد بیشتری را تشویق به پخت غذا می‌کند بدون آنکه نگران خراب شدن غذا و هدر رفتن مواد غذایی باشند.
این فناوری مزایای دیگری نیز خواهد داشت. عینک‌های واقعیت افزوده می‌توانند فرآیند پخت و پز را ضبط کرده و نتیجه نهایی را ثبت کنند و کاربر می‌تواند به راحتی آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

چالش‌ همیشگی امتحان‌ کردن غذای جدید با واقعیت افزوده حل می‌شود

اکثر افراد با هر رژیم غذایی که دارند ترجیح می‌دهند از دستور العمل‌های ساده استفاده کنند و غذاهای معمول را تهیه کنند و امتحان کردن دستور پخت‌های جدید همیشه چالش‌ برانگیز بوده است. اینجاست که واقعیت افزوده به کمک ما می‌آید. واقعیت افزوده و مجازی ممکن است به کاهش تفاوت‌های فرهنگی و پذیرش غذاهای جدید کمک کند. با یادگیری نحوه آماده کردن یک غذا در محیطی هولوگرافیک و درک اینکه مواد تشکیل دهنده‌ی آن چه هستند، چگونه پخته می‌شوند و مردم محلی چگونه آن را مصرف می‌کنند، افراد تمایل بیشتری به امتحان کردن غذای‌های جدید خواهند داشت.

فراهم شدن دوره آموزشی ایمن برای سرآشپزها و کارکنان رستوران
استفاده از تجهیزات پیچیده و مدرن آماده‌سازی غذا نیاز به آموزش زیادی دارد. از دستگاه‌های اسپرسوساز با فناوری پیشرفته که قادر به ارائه قهوه‌ی بی‌نقص هستند گرفته تا تجهیزات پیشرفته آشپزخانه در رستوران‌ها.
 تجهیزات مخصوص پخت غذا را بدون ساعت‌ها آموزش نمی‌توان به خوبی مورد استفاده قرار داد و در این مورد واقعیت افزوده کارآمد خواهد بود. برای مثال، یک واقعیت مجازی در حال حاضر به باریستاها نشان می دهد که چگونه از دستگاه اسپرسوساز استفاده کنند. البته این برنامه هنوز در مراحل اولیه است.

در زندگی واقعی، این نوع آموزش‌ها منجر به بروز برخی حوادث می‌شود. اما در شرایط واقعیت افزوده و مجازی، کارآموزان بدون هیچ گونه خطر آسیب به خود یا دیگری، با دستگاه‌ها کار می‌کنند. چنین برنامه‌های آموزشی به افراد این امکان را می‌دهند که مهارت‌های آشپزی خود را در خانه بهبود بخشند.واقعیت مجازی فرصتی برای آموزش کارمندان است. کارمند حتی قبل از آغاز اولین روز کاری خود می‌تواند با کمک این فناوری در مورد همه‌ی موارد درون منو اطلاعات کسب کند و بنابراین با دقت و سرعت بیشتری به کار در رستوران بپردازد.

تولیدکنندگان مواد غذایی نیز از این فناوری سود خواهند برد
تنها کاربران نیستند که می‌توانند از این فناوری برای بهبود پخت و پز استفاده کنند بلکه شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی نیز می‌توانند از واقعیت مجازی برای تبلیغ محصولات خود و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان بهره ببرند.
وقتی صحبت از مواد اولیه با کیفیت و ایمنی غذایی می‌شود دیگر شعارهای تبلیغاتی برای جلب اعتماد مردم کافی نیستند.  شرکت‌های مواد غذایی می‌توانند فیلم‌هایی از مزارع و مراکز تولید خود ضبط کنند و آن‌ها را به اشتراک بگذارند اما اگر افراد خود بتوانند به صورت مجازی وارد تاسیسات شرکت‌های مختلف شوند و از نزدیک تک تک مراحل تولید را نگاه کنند بی‌شک اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
تاکنون شرکت‌هایی وجود دارند که این اقدام جسورانه را انجام داده‌اند و فیلمی ۳۶۰ درجه از محل تولید محصولاتشان در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

 واقعیت افزوده به رستوران‌ها نیز کمک می‌کند
ارائه و تحویل غذا با کمک واقعیت افزوده روش‌های خلاقانه‌ای در اختیار رستوران‌دارها برای تعامل با مشتریان قرار می‌دهد.برای مثال یک مشتری می‌تواند منوی غذا را در صفحه‌ی واقعیت مجازی باز کند و غذای مورد نظر را از زوایای مختلف به صورت سه ‌بعدی تماشا کند بدون آنکه نیاز باشد تصویر غذاها در منو از زوایای مختلف قرار بگیرد.

اما آیا واقعیت افزوده به مشتری‌ها نیز کمک می‌کند؟
پاسخ بله است. آگهی‌های تبلیغاتی به طور معمول تصاویری از نزدیک از مواد غذایی ارائه می‌کنند که در آنها اندازه و بافت غذا به درستی قابل مشاهده نیست. با استفاده از فناوری واقعیت افزوده مشتری‌ها می‌توانند پیش از تصمیم‌گیری، تصویر واضح و درست‌تری از محصول غذایی به دست بیاورند.جدا از بازار رقابت‌ها، واقعیت مجازی برای انتخاب یک رستوران نیز می‌تواند مفید باشد. چه چیزی بهتر از آن که بتوانید پیش از انتخاب رستوران محیط آن را در فضایی مجازی مشاهده کنید.

سفارشی‌سازی
یکی دیگر از مزایای انتخاب واقعیت افزوده آن است که مشتری می‌تواند ظاهر غذای خود را پس از افزودن یا حذف کردن یک ماده غذایی به خصوص مشاهده کند.

غذاهای قومیتی
شاید در منو غذاهای به خصوصی وجود داشته باشند که افراد زیادی با آنها آشنایی ندارند. واقعیت افزوده فرصتی را فراهم می‌کند که به مشتریان در مورد این غذای جدید اطلاعات کارآمد ارائه دهید و آن‌ها را متقاعد کنید که این غذا را امتحان کنند.

مشتری را به منبع مواد غذا وصل کنید
برخی از مشتریان علاقه‌مندند که بدانند مواد اولیه رستوران از کجا تهیه می‌شود. واقعیت افزوده این امکان را فراهم می‌کند که به طور مجازی به محیطی که مواد اولیه در آن‌ها کشت شده یا از آنها صید شده مشاهده کنید. و از کیفیت مواد اولیه اطمینان حاصل کنید.این پیشرفت نکات مثبت زیادی دارد. این فناوری می‌تواند به مشارکت بیشتر جوانان در آشپزی کمک کند. البته این نگرانی نیز وجود دارد که این فناوری تبدیل به یک راه آسان برای آشپزی شود و نسل بعدی برای یادگیری و درک آن تلاشی نکنند.

آشپزی برای سلامت روان
آیشا کوینیکان(Ayisha Koyenikan)، معاون غذا و نوشیدنی در مینتل می‌گوید: رفاه روانی یک مسئله تعیین کننده برای نسل زد(Z) است. نسل زد به عنوان اولین نسل اجتماعی شناخته می‌شوند که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده‌اند، اعضای نسل زد، «بومی دیجیتال» لقب گرفته‌اند.

 به همین دلیل، کوینیکان انتظار دارد که برندهای غذا و نوشیدنی تا سال ۲۰۴۰ بسیار بیشتر درگیر سلامت روان باشند. او برندهایی را پیش‌بینی می‌کند که تعدادی ابزار ضد استرس برای استفاده در هنگام آشپزی ارائه می‌دهند. او می‌گوید که این جریان در حال حاضر آغاز شده است.علاوه بر سلامت روان واقعیت مجازی می‌تواند به تناسب اندام نیز کمک کند.پ
جلوگیری از پرخوری با کمک واقعیت افزوده
یک مطالعه منتشر شده در مجله بین‌المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی نشان داده است که واقعیت افزوده می‌تواند برای تخمین اندازه کافی از غذا استفاده شود. با استفاده از اپلیکیشنی به نام ServAR، شرکت‌کنندگان توانستند وعده‌های غذایی درستی را انتخاب کنند و از پر کردن بیش از حد بشقاب‌ اجتناب کنند.اگرچه چنین برنامه‌هایی هنوز مراحل اولیه خود را طی می‌کنند اما امید می‌رود که به زودی بتوان با استفاده از واقعیت افزوده، وعده‌های غذایی سالم و مغذی را برای ارائه تهیه کرد.

آشپزی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای
دنیای بازی‌های رایانه‌ای بسیار پرطرفدار است و صنعت غذا و نوشیدنی به طور فزاینده‌ای در این زمینه ایفای نقش می‌کند. تعداد بازی‌های آشپزی یا حتی رستوران‌های مجازی رو به رشد است. کوینیکان معتقد است که برندهای زیادی از عرصه‌ی غذا و نوشیدنی راه خود را به بازی‌ها باز کرده‌اند، و این حوزه‌ای است که در آینده رشد خواهد کرد.

تا سال ۲۰۴۰، این موضوع پا به دنیای غذاهای واقعی نیز خواهد گذاشت. کوینیکان تصور می‌کند که ما شاهد بازی‌هایی خواهیم بود که توسط برندهای غذا و نوشیدنی حمایت می‌شوند و در آن شرکت‌کنندگان برای بازسازی محصولات مجازی در دنیای واقعی مبارزه می‌کنند. او می‌گوید این برای تعداد فزاینده‌ای از جوانان که دوست دارند با دوستان خود آشپزی کنند، جذاب خواهد بود.فناوری بر تمامی بخش‌های زندگی بشر تاثیر گذاشته است و اکنون به نظر می‌رسد تحول در صنعت آشپزی و مواد غذایی نیز آغاز شده است. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر صنعت غذا اثر می‌گذارد و امکانات نامحدودی برای نوآوری در این زمینه وجود دارد و باید دید آینده‌ی آشپزی با کمک این فناوری‌ها چگونه‌ خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها