به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۹۳۶۵۲
تهران در کجای رتبه‌بندی قرار دارد؟

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان

گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان
گروه اقتصادی: زندگی در شهرهای نمادینی چون نیویورک یا سنگاپور مزیت‌های فراوانی دارد اما ناگفته نماند که استفاده از امکانات و تسهیلات در این شهرها هم می‌تواند هزینه بالایی به دنبال داشته باشد.به گزارش تجار نیوز، شهرها بر اساس عوامل متعددی مانند تقاضای بالای مسکن، تمرکز کسب‌وکارها و صنایع پردرآمد و استاندارد بالای زندگی به شهرهای گران‌قیمت تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، عواملی مانند مالیات، هزینه‌های حمل و نقل و در دسترس بودن کالاها و خدمات می‌تواند در هزینه کلی زندگی در شهرهای بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

ویژوال کاپیتالیست بر اساس داده‌های واحد اطلاعات اکونومیست گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان را دسته‌بندی می‌کند. برای تهیه این لیست بیش از ۲۰۰ محصول و خدمات در بیش از ۱۷۲ شهر جهان مورد بررسی قرار گرفته و این واحد در یک سال اخیر تعداد زیادی از کسب‌وکارها را برای پیگیری نوسانات قیمتی تحت نظر قرار داده است.

چه عواملی در پرهزینه شدن شهرهای جهان موثراند؟
اگر اکثر ساکنان یک شهر برای ایجاد یک سرپناه برای زندگی، تامین غذا برای خوردن و رسیدن به اهداف خود دچار چالش هستند، پس آن شهر در دسته گران‌قیمت قرار می‌گیرد. اما اگر تورم موجود با یک واحد ارزی قدرتمند نیز ترکیب شود آن شهر را به یکی از گران‌ترین شهرهای جهان تبدیل می‌کند.نیویورک و سنگاپور هر دو در جایگاه نخست گران‌ترین شهرهای جهان در سال 2022 قرار گرفتند. آنها جایگاه تل‌آویو را که در سال 2021 به عنوان پرهزینه‌ترین شهر جهان در رتبه اول این دسته‌بندی قرار داد به جایگاه سوم تنزل دادند. هر دو این شهرها هم تورم بالا و هم واحد ارزی قدرتمندی دارند.

هنگ‌کنگ نیز به عنوان شهری که یکی از گران‌قیمت‌ترین بازارهای املاک و مستغلات را داراست در رتبه چهارم این لیست قرار گرفته است. امسال شهر لس‌آنجلس نیز از جایگاه نهم خود در سال 2021 به جایگاه پنجم گران‌ترین شهرهای جهان در سال 2022 جابه‌جا شد.

دلیل ارزان بودن شهرها چیست؟
قاره آسیا همچنان ارزان‌ترین شهرهای جهان را در دسته‌بندی‌ها به خود اختصاص داده است. پس از آن بخش‌هایی از آفریقای شمالی و خاورمیانه در لیست شهرهای ارزان دنیا قرار دارند. اگرچه مقرون به صرفه بودن در ظاهرخوب به نظر می‌رسد، اما نشستن در انتهای رتبه‌بندی لزوماً موقعیت مطلوبی به شمار نمی‌آید.در حالی که هزینه زندگی در برخی از شهرهای این کشورها پایین است، اما این وضعیت به قیمت تضعیف واحد ارزی، اقتصاد ضعیف و در بسیاری از موارد، آشفتگی سیاسی و اقتصادی تمام شده است.

یک دهه درگیری در سوریه، لیره این کشور را تضعیف کرده، به تورم مارپیچ و کمبود سوخت منجر شده و اقتصاد این کشور را بیشتر دچار آشفتگی کرده است. بنابراین پایتخت آن، دمشق، جایگاه خود را به عنوان ارزان‌ترین شهر جهان حفظ کرده است.
طرابلس، پایتخت لیبی در جایگاه 171 و تهران در جایگاه 170، به ترتیب در رتبه‌های بعدی این فهرست به عنوان کم‌هزینه‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار دارند که نشات گرفته از اقتصاد ضعیف آنهاست.در همین حال، هفت شهر در آسیا با مخرج مشترک نابرابری در درآمد بالا و پرداخت دستمزدهای پایین در فهرست ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار دارند. این شهرها شامل سه شهر هند، تاشکند در ازبکستان، آلماتی در قزاقستان، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان کراچی و پایتخت سریلانکا یعنی کلمبو است.
برچسب ها: تهران تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها