کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آنچه بر پرسپولیس در سال ۱۴۰۱ گذشت

2 فروردين 1402 ساعت 16:19


گروه ورزشی: پرسپولیس در سال ۱۴۰۱، اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نداشت. در رقابت‌های داخلی هم علی‌رغم اینکه جزو قدرت‌های اصلی فوتبال ایران محسوب می‌شد ولی نتوانست موفقیت گذشته را تکرار کند.این تیم که با ثبات‌ترین نیمکت لیگ برتر را در اختیار دارد، همچان یحیی گل‌محمدی را در راس کادر فنی خود می‌دیدید. پرسپولیس در سال ۱۴۰۱ در تمام رقابت‌ها در ۳۳ بازی به میدان رفت که حاصل آن ۱۹ پیروزی، ۸ تساوی و ۶ شکست بود.
اولین سال بی‌جام پس از ۵ سال
پرسپولیس سال ۱۴۰۱ را در شرایطی آغاز کرد که با توجه به اختلاف امتیاز ایجاد شده با صدر جدول امید چندانی به قهرمانی در لیگ نداشت و تمام نگاه‌های این تیم به جام‌حذفی معطوف شده بود. سرخپوشان در نخستین روزهای سال در جام‌حذفی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف آلومینیوم اراک رفت و با نتیجه ۳-۲ شکست خورد و از گردونه مسابقات خارج شد. 
این نتیجه در عمل به معنای پایان سال‌های رویایی پرسپولیس بود. این تیم که ۵ سال متوالی قهرمان لیگ شده بود، برای اولین بار سال را بدون جام به پایان رساند. پرسپولیس لیگ را با ۶۳ امتیاز به پایان رساند. این امتیاز برای قهرمانی در بسیاری از فصول کافی بود ولی سرخپوشان مجبور شدند به نایب قهرمانی قناعت کنند.
ماموریت ویژه در فصل نقل و انتقالات؛ بازگشت قهرمانی
پرسپولیس برای بازگشت قهرمانی در فصل جدید، در نقل انتقالات چهره‌های صاحب‌نامی را به ترکیب خود اضافه کرد. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و گئورگی گولسیانی از جمله این بازیکنان بودند. پرسروصداترین خرید پرسپولیس، یورگن لوکادیا مهاجم گرانقیمت هلندی بود. این مهاجم در همان آغاز کار خود نشان داد که از سطح لیگ ایران بالاتر است ولی حضور این بازیکن در لیگ برتر چندان طولانی نبود و این بازیکن پس از جام‌جهانی و قبل از دیدار حساس دربی، فوتبال ایران را ترک کرد. این بازیکن پس از خروج از ایران تا مدتها صدر جدول گلزنان لیگ را در اختیار داشت.
امید کم‌رنگ در لیگ، مصمم به قهرمانی در جام حذفی
پرسپولیس در این فصل از لیگ، ضعیف‌ترین عملکرد خود را در ۷ دوره اخیر لیگ برتر به نمایش گذاشته است. این تیم با ۴۵ امتیاز در رده سوم جدول است و در فاصله ۷ هفته به لیگ ۴ امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. این تیم همچنان جزو شانس‌های قهرمانی محسوب می‌شود ولی نباید به قهرمانی این تیم چندان خوش‌بین بود. 
پرسپولیس در جام‌حذفی در یک بازی بزرگ، سپاهان اصفهان را مغلوب کرد و به جمع ۸ تیم برتر مسابقات راه یافت و در مرحله یک‌چهارم نهایی در یک دیدار حساس با گل‌گهر سیرجان روبه‌رو می‌شود. این تیم برای اینکه امسال را هم بدون جام به اتمام نرساند باید در جام‌حذفی به قهرمانی برسد.
شاخص‌ترین بازیکنان پرسپولیس
در مجموع 40 بازیکن برای پرسپولیس در سال ۱۴۰۱ به میدان رفتند. مهدی ترابی رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس در این سال بود. این بازیکن از ۳۳ بازی پرسپولیس در ۳۰ مسابقه به میدان رفت. پس از ترابی، میلاد سرلک با ۲۹ بازی و علی نعمتی و کمال کامیابی‌نیا با ۲۷ مسابقه در رده سوم جای دارند. بهترین گلزنان پرسپولیس بازیکنان غیرمنتظره‌ای بودند. یک مدافع و یک بازیکن که تنها ۳ ماه در پرسپولیس بازی کرد بیشترین گل زده را در این سال در پرسپولیس داشتند. یورگن لوکادیا و گیورگی گولسیانی با ۶ گل بیش از هر بازیکنی در سال گذشته برای پرسپولیس گل زدند. سومین گلزن پرسپولیس، پدیده جوان این تیم محمد عمری بود که ۴ گل برای پرسپولیس به ثمر رساند. مهدی ترابی با اختلاف بهترین پاسور پرسپولیس بود. این بازیکن ۸ پاس گل داد. پس از ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر و امید عالیشاه ۳ پاس گل دادند و جزو بهترین‌های پرسپولیس بودند.


کد مطلب: 393690

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393690/آنچه-پرسپولیس-سال-۱۴۰۱-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir