به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۳۹۳۷۳۵

دیدار علی باقری با مقام‌های اروپایی در اسلو

دیدار علی باقری با مقام‌های اروپایی در اسلو
گروه بین الملل: خبرگزاری ایرنا به نقل از "منابع متعدد" از "تعامل" مقام‌‌های ایران و اروپا خبر داد. بنابر گزارش این "منابع" علی باقری با مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در اسلو دیدار کرده است.
خبرگزاری ایرنا به نقل از "منابع متعدد مطلع" از دیداری میان دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی در هفته گذشته گزارش داد.
ایرنا از قول "یک منبع ارشد در تهران" که نخواسته نامش فاش شود نوشت که علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران «با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به E۳ دیدار کرده است.»بنا بر گزارش، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار شرکت داشته است. رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در این دیدار حضور نداشته و جزییات دستور کار این دیدار نیز مشخص نشده است."منبع آگاه ارشد ایرانی" به ایرنا گفته است که "قرار بود این یک جلسه طوفان فکری باشد. برای این که معلوم شود دیپلماسی کار می‌کند به پیام های مثبت بیشتری نیاز هست". "یک مقام سیاسی دیگر" نیز از این مذاکرات به عنوان "بحث محرمانه" یاد کرده که آشکار می‌کند "موانع همچنان وجود دارند."
در گزارش ایرنا آمده که اگرچه چنین نشست‌هایی به ندرت در نروژ رخ می‌دهد اما این اولین بار نیست که این کشور میزبان مذاکرات اروپا و ایران است.
ایرنا نوشته منابع مختلفی به "امواج مدیا" گفته‌اند که اسلو ماه‌ها قبل نیز میزبان "مسیر دوم" مذاکرات برای کمک به یافتن راهی برای پیشبرد برجام بوده است.
ناتالی امیری، خبرنگار ایرانی−آلمانی در توییتی نوشته که وزارت خارجه آلمان این دیدار را تایید کرده است.وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال خانم امیری توضیح داده است: «دیداری میان دیپلمات‌های ایران، آلمان، بریتانیا و فرانسه انجام شده است تا مواضع مان را در رابطه با تنش‌هایی که ایران در بسیاری زمینه‌ها ایجاد کرده، روشن کنیم. اما مانند قبل با ایران مذاکره نمی‌شود، همچنین درباره برجام.»
در گزارش "امواج مدیا" که ایرنا به آن استناد کرده، آمده است که «به موازات گسترش روابط منطقه‌ای ایران، نشانه‌هایی از احتمال مبادله زندانیان با آمریکا وجود دارد.»
سیامک نمازی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی از سال ۲۰۱۵ در تهران زندانی است. مراد طاهباز و عماد شرقی از دیگر دو تابعیتی‌های ایرانی-آمریکایی هستند که در ایران زندانی‌اند.
"امواج مدیا" نوشته است که «با توجه به سفر اخیر رابرت مالی به قطر و سفر باقری کنی به عمان و تعامل موازی ایرانی‌ها با امارت به نظر می‌رسد که سه کانال منطقه‌ای برای آزادی نمازی پدر در پاییز گذشته فعال شد.»
در گزارش هم‌چنین آمده است که "تعامل سازنده اخیر بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند به برداشته شدن گام بزرگ دیگری در جهت احیای دیپلماسی به طور گسترده‌تر منجر شود."
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها