به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۹۳۷۳۷

اعتراض بازنشستگان لبنانی در بیروت

اعتراض بازنشستگان لبنانی در بیروت
گروه بین الملل: در بیروت صدها تن از بازنشستگان ارتش لبنان در اعتراض به اوضاع وخیم مالی و افت شدید ارزش لیره به خیابان آمدند و با گاز اشک‌آور نیروی پلیس روبرو شدند. چهارشنبه ۲۲ مارس، یک دلار آمریکا با ۱۴۰هزار لیره مبادله شد.
نیروهای امنیتی لبنان  به سوی صدها معترض که به طور عمده بازنشستگان نیروهای امنیتی و ارتش بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند. معترضان خشمگین از وخامت اوضاع معیشتی خود، در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در بیروت تجمع کرده بودند.
جمعیت بزرگی در خیابان‌های مرکزی شهر بیروت میان پارلمان و ساختمان‌های دولتی، در حالی که پرچم‌های سه رنگ لبنان یا پرچم‌هایی با آرم نیروهای امنیتی را حمل می‌کردند، دست به تجمع زدند.
 معترضان از افت قدرت خرید خود و مستمری‌های دولتی که به واحد پول ملی پرداخت می‌شوند، خشمگین هستند. لیره لبنان از سال ۲۰۱۹ بدین سو، بیش از ۹۸درصد ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داده است.محمد الخطیب ۵۹ ساله که ۳۲ سال در ارتش خدمت کرده است، به خبرنگار رویترز گفت: «بچه‌های ما گرسنه هستند. ما گرسنه‌ایم.»
خطیب افزود: «ما ارتش را با جیب خالی ترک کردیم. بدون بیمه درمانی، بدون کمک‌های اجتماعی، بچه‌های ما به مدرسه نمی‌روند و قیمت‌ها به طرز فاحشی رو به افزایش است. چه انتظاری دارید؟»یک شاهد عینی به رویترز گفت، برخی از معترضان سعی کردند از یکی از ایست‌های بازرسی منتهی به یک ساختمان دولتی عبور کنند که باعث شد نیروهای امنیتی برای عقب نگه داشتن آنها گاز اشک‌آور شلیک کنند.احمد مصطفی، کهنه سرباز ۶۰ ساله ارتش گفت: «وقتی به سمت ما شلیک می‌کنند، یعنی همزمان دارند به حق ما و حقوق خودان شلیک می‌کند.»
او در حالی که دو کپسول گاز اشک‌آور چند لحظه قبل شلیک شده را در دست داشت به رویترز گفت: «این سرباز هم مثل من رنج می‌برد.»
فروپاشی اقتصادی لبنان در سال ۲۰۱۹ پس از دهه‌ها ریخت‌وپاش‌های مالی و فساد اداری آغاز شد. شروع این روند باعث گسترده‌ترین اعتراضاتی شد که کشور در سال‌های اخیر شاهد آن بوده است. اینک با افت اعتراضات، تنها تظاهرات پراکنده در بیروت صورت می‌گیرد.
رهبران ارشد مالی و سیاسی لبنان از عوامل تشدید این بحران بوده‌اند.در حال حاضر نیروهای ارتش لبنان و نیروهای امنیتی این کشور برای اولین بار از سوی ایالات متحده و قطر حقوق ماهیانه خود را به دلار آمریکا دریافت می‌کنند.
برچسب ها: لبنان

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۲۱:۴۹
بابا اینها که خوبن صدهزار واحد رو ۳ دلار میدن، از ما یک میلیون واحد رو ۲ دلار میدن، یعنی ۱۵ برابر بدتر (424534)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها