کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفتگوی وزرای خارجه ایران و عربستان 

3 فروردين 1402 ساعت 16:42


گروه بین الملل: وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو و توافق کردند تا به زودی با هم دیدار کنند. قرار است در این دیدار احتمالی زمینه بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها بین دو کشور فراهم شود.
حساب رسمی وزارت امور خارجه عربستان سعودی در توییتر،  از گفت‌وگوی تلفنی فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان خبر داد.
بر پایه این توییت، وزرای خارجه دو کشور در ابتدای این مکالمه تلفنی آغاز ماه رمضان را به یکدیگر تبریک گفتند.وزارت امور خارجه عربستان نوشته که "دو وزیر توافق کردند به زودی دیداری دوجانبه برگزار کنند تا زمینه برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها بین دو کشور فراهم شود".
آنگونه که مقام‌‌های سعودی گفته‌اند، دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان، یکی از مهمترین گام‌ها برای نزدیکی میان تهران و ریاض است تا روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پس از حدودا هفت سال از سر گرفته شود.
روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض از سال ۱۳۹۴ به این سو در پی حمله به سفارت عربستان در تهران قطع شد. ایران و عربستان روز ۱۹ اسفندماه سال گذشته با میانجی‌گری چین، توافق کردند تا روابط سیاسی خود را از سر گیرند و ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود را در خاک یکدیگر بازگشایی کنند.
خبرگزاری‌های دولتی در جمهوری اسلامی نیز در گزارشی تقریبا مشابه درباره گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و عربستان نوشتند که امیرعبدللهیان از "بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی" استقبال کرده و از آمادگی کشورش برای توسعه روابط با عربستان خبر داده است.هنوز درباره مکان انجام این دیدار، جزییاتی از سوی مقام‌های دو کشور اعلان نشده است. برخی ناظران بر این باور هستند که این دیدار احتمالا در یک کشور ثالث صورت خواهد گرفت.
امیرعبداللهیان پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی سه مکان را برای دیدار آتی وزرای خارجه دو کشور پیشنهاد کرده اما هنوز محل‌ و زمان این دیدار به صورت رسمی مشخص نشده است.
با وجود این، انتظار می‌رود که ایران و عربستان ظرف حدودا دو ماه آینده سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های خود را بازگشایی و قرارداد همکاری‌های امنیتی و اقتصادی میان خود را اجرایی کنند؛ برخی از این قراردادها بیش از ۲۰ سال پیش میان دو کشور به امضا رسیده بود.در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره توسعه روابط میان ایران و عربستان و دیدار مقام‌های مسئول دو کشور منتشر شده است.
از جمله آنها، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) در توئیتی خبر داد، پادشاه عربستان به صورت رسمی از رئیس جمهوری ایران دعوت کرده تا به ریاض سفر کند.محمد جمشیدی همچنین افزود که ابراهیم رئیسی نیز از این دعوت استقبال کرده است.
عربستان اما تا کنون نسبت به این خبر، واکنشی نشان نداده است.روابط تهران و ریاض در سال‌های اخیر تحولات پرشتابی به خود دیده است.


کد مطلب: 393788

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393788/گفتگوی-وزرای-خارجه-ایران-عربستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir