به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۹۳۸۴۶
منظور از تعهد این نیست که طرف نماز شب‌خوان باشد

وزیر صمت اول وعده می‌دهد بعد به وعده‌هایش فکر می‌کند

وزیر صمت اول وعده می‌دهد بعد به وعده‌هایش فکر می‌کند
گروه اقتصادی: عملکرد سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت صدای همه را در آورده است. هیچ کجای صنعت را نمی‌توان یافت که متولیانش از وزیر صمت رضایت داشته باشند. مردم هم که از عملکرد وزارتخانه در عدم کنترل بازار خودرو و مهار خودکامگی خودروسازان نالانند.به گزارش اقتصاد24،یک بار مجلس به سمت استیضاح فاطمی امین خیز برداشت اما همسویی دولت و مجلس به خصوص در اوایل کار اجازه نداد وزیر صمت از زیر تیغ استیضاح بگذرد اما حالا برخی نمایندگان دوباره مصمم به استیضاح وزیر صمت شده اند.

در همین رابطه لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مورد اوضاع بازار و کالاها، همگان مطلع هستند که نظارتی به آن شکل وجود ندارد؛ نه در حوزه خودرو و مواد غذایی و نه در هیچ حوزه دیگری. مردم، قیمت‌ها را مثل قیمت دلار، روزانه رصد می‌کنند و این نشان می‌دهد که مدیریت بازار تعطیل است، یعنی بخش بازرگانی وزارت صمت کلاً تعطیل است.

وی افزود: در مورد استیضاح وزیر صمت، چند هفته پیش، امضا‌هایی جمع و به هیات رییسه ارسال کردیم. تعداد امضا‌ها خیلی بیشتر از ۱۰ عدد شد و کسی هم امضایش را پس نگرفته است. الان هیات رییسه باید اعلام وصول کند و این ایراد و نگرانی همیشه وجود دارد که در موضوع استیضاح مثل سری‌های قبل، سیاسی‌کاری شود.

نماینده قزوین تصریح کرد: اگر دفعه قبل به موقع استیضاح وزیر انجام شده بود، به این سرنوشت دچار نمی‌شدیم که نمایندگان در زمان اغتشاشات، تحت تاثیر مسائل امنیتی بخواهند وزیر را ابقا کنند. به نظر من آقای وزیر صمت، امتحانش را پس داده و به تمام وعده‌هایی که بعد از ابقا نیز داد، اصلاً عمل نکرد و اوضاع بدتر شد. الان حتی همان نمایندگانی که قبلاً رای به ابقای ایشان دادند هم به شدت از این عملکرد عصبانی هستند.

سیاهکلی اظهار داشت: من همان موقع هم گفتم که وزیر صمت متاسفانه یک خصوصیت بد دارد و آن این است که اول وعده می‌دهد و بعد به وعده‌هایش فکر می‌کند و می‌بیند که عملی نیست. اگر این بار، استیضاح او اعلام وصول شود، احتمال اینکه از مجلس رای نیاورد، بسیار بالاست و حتی شاید جای شک هم باقی نگذارد.

سیاسی‌کاری هیات رییسه در عدم‌ استیضاح وزیر صمت
وی در واکنش به این سوال که چقدر احتمال سیاسی‌کاری مجدد هیات رییسه در خصوص عدم‌ استیضاح وزیر صمت وجود دارد؟ گفت: ما این انتقاد را به شدت به هیات رییسه داریم که سیاسی‌کاری نکنند و من معتقدم هیات رییسه در باب استیضاح‌ها باید جدی‌تر عمل کند، چون مجلس تعداد زیادی از وزرا را در لیست استیضاح دارد. اما برای من جای سوال دارد که چرا واقعاً به استیضاح با دیدِ سیاست‌بازی نگاه می‌کنند؟

نماینده قزوین یادآور شد: استیضاح ابزار نظارتی مجلس است و اگر وزیری خوب کار کرده باشد که نباید از استیضاح بترسد. به مجلس می‌آید و درباره عملکردش توضیح می‌دهد و می‌رود. من قبلاً هم گفته‌ام که استیضاح محکمه نیست و استیضاح‌کننده، قاضی و استیضاح‌شونده، محکوم نیست، بلکه استیضاح‌شونده در برابر مسئولیتی که پذیرفته پاسخگو و استیضاح‌کننده ناظر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: برابر قانون اساسی صاحب حق، مردم هستند. مسئول باید مسئولیت بپذیرد که نوکری مردم را کند. اگر در نوکری مشکل داشته باشد یا فساد داشته باشد یا جاهل یا کم‌کار باشد، باید جواب پس بدهد. پس مشخص است در این شرایط خدمتش را به خوبی ارائه نمی‌دهد. ناظر در حال بررسی عملکرد اوست که اگر او کارش را به خوبی انجام نداد، کار نظارتی خود را انجام دهد. این کجایش ایراد دارد؟ چرا به استیضاح به عنوان ابزار سیاست‌بازی نگاه می‌کنیم؟ استیضاح یک ابزار مدیریتی و حاکمیتی است از باب اینکه حقوق مردم به درستی استیفاء و داده شود؛ اگر این‌گونه به استیضاح نگاه کنیم یک فرصت است.

وی در ادامه بیان کرد: در تفکر فرهنگ مدیریتی ما ایرانی‌ها یک نگاه وجود دارد و این است که مدیران از یکدیگر حمایت می‌کنند در حالی که این درست نیست و همین امر باعث شده که آقای رئیسی این‌گونه پشت وزرایش باشد. ما از کسی حمایت می‌کنیم که درست و صادق و محق است و نیاز به مساعدت دارد نه کسی که مشکل دارد و ضعیف است و نمی‌تواند کارش را پیش ببرد.

منظور از تعهد این نیست که طرف نماز شب‌خوان باشد
سیاهکلی گفت: من وقتی مدیر هستم و نمی‌توانم کارم را به درستی انجام بدهم، خودم باید استعفا بدهم و نباید بگذارم دیگری به من تذکر بدهد. بالاتر از آن اگر توانایی قبول کردن مسئولیتی را ندارم اصلاً نباید مسئولیت بپذیرم؛ این تعریف تعهدی است که می‌گویم. وقتی می‌گوییم فرد باید متعهد باشد منظور این نیست که نماز شب‌خوان باشد. متعهد یعنی کسی که وقتی فهمید نمی‌تواند کاری را انجام دهد، خودش کنار برود. وقتی فهمید از عهده مسئولیتی بر نمی‌آید پست را قبول نکند.

نماینده قزوین در پایان خاطرنشان کرد: پست دکان نیست. فرد مسئول باید پاسخگوی این دنیا و آن دنیا در پیشگاه خدا باشد. حالا در این دنیا از مجلس عبور کرد آیا در آن دنیا هم می‌تواند عبور کند؟ ما اعتقاد به معاد داریم و باید پاسخگوی اعمال‌مان باشیم. اگر از این زاویه نگاه کنیم، استیضاح یک فرصت استثنایی هم برای استیضاح‌کننده، هم برای استیضاح‌شونده و هم برای مردم است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها