کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برجام به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است

4 فروردين 1402 ساعت 10:29


گروه بین الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در اندیشکده "شورای روابط خارجی" آمریکا در یک سخنرانی با احتیاط تمام گفت که پس از سفر به ایران و توافق حاصل شده، به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در راستای توافق با ایران در موضوع پروتکل حاصل شده است. او اما افزود: «باید منتظر ماند و دید که آیا این فرض و گمانه‌ای درست است یا نه.»
رافائل گروسی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اقدامات ایران در راستای عدول از تعهدات خود، گفت که توافق ۲۰۱۵ (برجام) اکنون به "پوسته‌ای خالی" تبدیل شده است.
وی همچنین تصریح کرد که ناظران آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور در ایران حضور دارند تا نتیجه توافق‌های مذاکرات وین با راستی‌آزمایی‌های آن‌ها به طور مضاعف قابل بررسی باشد.
گروسی  با اشاره به کشف سه محل اعلام نشده ایران که آثار اورانیوم در آن‌ها کشف شده است و فناوری‌های نوین برای اطلاع از چنین فعالیت‌ها و مکان‌هایی هرگونه تلاش برای مخفی‌کاری در این عرصه‌ها را بسیار دشوار توصیف کرد.
او غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران را منتفی نشمرد، ولی گفت که در چنین صورتی هم گزینه‌ای جز پیشرفت در رصد برنامه هسته‌ای ایران و محدود نگه داشتن دامنه فعالیت آن وجود ندارد.
وی گفت بر این اساس، آژانس فعالانه در رایزنی با همه طرف‌های درگیر در برجام مشارکت دارد تا به از سرگیری مذاکرات وین در چارچوب توافقی جدید کمک کند.
در خلال ماه،های گذشته مناسبات ایران با آژانس چه به دلیل همکاری‌های ناکافی از سوی ایران در شفاف‌سازی ابهامات در باره سه مکان یادشده یا نوع فعالیت‌ها در فردو و احتمال غنی‌سازی ۸۴ درصدی در این تاسیسات دچار اختلال شده بود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران دو هفته پیش و در پی سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، درباره توافق‌هایی درباره حل و فصل مسائل پادمانی صحبت کردند. در چارچوب این توافق قرار شده است که ایران داوطلبانه به ناظران آژانس اجازه دهد تا فعالیت‌های نظارتی خود برای فرایندهای راستی‌آزمایی را افزایش دهند.
قرار است در جلسات فنی دوجانبه نحوه اجرای توافق مشخص شود.
 


کد مطلب: 393854

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393854/برجام-پوسته-ای-خالی-تبدیل-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir