کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

میوه درخت کهورک، درمانی برای انسداد عروق

4 فروردين 1402 ساعت 10:35


گروه سلامت: گیاه بلاوریو یا همان درخت کهورک مستقیما روی فشار خون بالا موثر بوده و استفاده مداوم آن برای بیماران قلبی بسیار مفید است. درخت کهورک که پراکندگی جغرافیایی آن در بیشتر استان مشاهده شده که وقت گل‌دهی این گیاه اردیبهشت تا خردادماه بوده و میوه آن غلافی به رنگ قهوه‌ای تیره، تخم‌مرغی شکل خمیده که بذر‌ها در زمان رسیدگی و خشک شدن درون این حفره‌ها به صورت آزاد وجود دارند و هنگام حرکت دادن صدا می‌دهند از این‌رو به آن جغجغه نیز می‌گویند.از پودر این گیاه برای ترمیم و درمان زخم‌ها همچنین ترکیبات شیمیایی موجود در برگ و میوه این گیاه حاوی ماده پروتئین است.

بلاوریو چه مشخصاتی دارد؟
عبدالسلام پیری معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان ایلام درباره گیاه کهورک گفت: گیاه کهورک یا جعجغه که در زبان محلی «بلاوریو» گفته شده درختچه‌ای کوتاه، شاخه‌ها مایل به سفید، کرکدار با خار‌های خمیده و برگ‌های دو بار شانه‌ای است.وی افزود: از شاخه و ریشه گیاه برای مصارف دارویی استفاده می‌شود که بسیار قوی و ضد کِرم بوده همچنین در باز کردن و رفع انسداد عروق مفید است.

معمولا از میوه‌های خیس خورده کهورک در آب برای درمان بعضی بیماری‌های کلیوی و ادراری استفاده میشود همچنین میوه و بوته این گیاه به صورت پودر شده برای درمان زخم‌ها به کار می‌رود.گفته شده که در طب سنتی بومی مردم ایلام از جوشانده ریشه و ساقه آن برای درمان دل درد و پایین آوردن چربی خون استفاده می‌کنند.

درمانگر بیماری‌های قلبی
احسان اله زیدعلی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام گفت: فصل دهی این گل بین اردیبهشت تا خرداد بوده که طبق تحقیقات برگ و میوه آن حدود ۶۸ درصد پروتئین داشته و از گل‌های آن برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می‌شود و خاصیت پاک کنندگی دارد.وی افزود: قسمت‌های گوشتی بین دانه‌ها در میوه برای درمان آسم، رماتیسم و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود همچنین از جوشانده میوه و ریشه گیاه کهورک برای درمان افراد دیابتی مصرف خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: معمولا از میوه‌های خیس خورده کهورک در آب برای درمان بعضی بیماری‌های کلیوی و ادراری استفاده همچنین میوه و ریشه گیاه بصورت پودر شده برای زخم‌ها بکار می‌برند.
وی یادآور شد: این گیاه بی نظیر باعث درمان گرفتگی عضلات ناشی از استرس، کاهش فشار خون، قند خون، درد قفسه سینه می‌شود.از خمیر چوب گیاه جغجغه در صنایع کاغذ سازی همچنین از ریشه این گیاه در رنگرزی و دباغی استفاده می‌گردد و از دانه‌های این گیاه پس از سوزاندن جهت ضدعفونی پوست‌ها استفاده می‌کنند.
پیمان نوریان کارشناس طب سنتی گفت: بلاوریو یا جغجغه در تمام استان وجود داشته که دارای یک ریشه چوبی بوده که در دل خاک جای گرفته است.

 
وی افزود: این گیاه چند نوع خاصیت داشته و ضد انعقاد خون بوده که حکما و طبیبان قدیم از گل و گیاه آن برای خونریزی‌های شدید استفاده می‌کردند و گل و گیاه را پودر همراه زردچوبه یا عسل و حتی به تنهایی مقداری تفت داده و روی زخم قرار می‌دادند و سریع خونریزی بند می‌آمد.کارشناس طب سنتی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر کسی ناراحتی‌های قلبی و عروقی داشته حتما معده او ناراحت بوده همچنین ریشه و چوب آن بازکننده عروق است.

عصاره‌ی ریشه گیاه جغجغه موجب گشادی آئورت به شکل وابسته به آندوتلیوم شده که احتمالاً این گشادی عروقی به واسطه افزایش تولید نیتریک اکساید توسط آندوتلیوم صورت می‌گیرد.وی یادآور شد: کسانی که نارسایی و گرفتگی قلب یا مورد آنژیوگرافی دارند این گیاه می‌تواند کمک کننده باشد.نوریان اضافه کرد: چوب شیرین بیان همراه بلاوریو شکسته و عصاره آن‌ها را داخل ظرف آب روی شعله مستقیم گذاشته تا به نقطه جوش و بعد غلیظ شود و روزی ۲ قاشق غذاخوری استفاده شود.

اثرات درمانی این گیاه می‌توان به بهبود تنگی نفس، زخم معده، اسهال خونی، روماتیسم، کاهش فشار شریانی، افزایش دانسیته نورونی شاخ قدامی نخاع، افزایش HDL کلسترول و کاهش LDL کلسترول، کاهش غلظت گلوکز خون، خواص آنتی اکسیدانت و اثرات آن به عنوان ضد دیابت و ضد اسپاسم اشاره کرد.


کد مطلب: 393858

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393858/میوه-درخت-کهورک-درمانی-انسداد-عروق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir