کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از این جراحی اقتصادی چیزی بیرون نمی‌آید

کاهش 40درصدی ارزش ریال را خواهیم داشت

5 فروردين 1402 ساعت 10:22


گروه اقتصادی: دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران براین باور است: کاهش ریال بنیادی است. شما نمی‌توانید ریال قوی داشته باشید مگر اینکه رشد اقتصادی بالا داشته باشید که بتواند میزان خلق نقدینگی شما را جواب دهد. بر این اساس شما کاهش ارزش ریال را به صورت بنیادی باید داشته باشیم.


به گزارش نامه نیوز، پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران  با اشاره به حذف ارز 4200 و اینکه چه تبعاتی را در برداشت؟ گفت: زمانی که آقای جهانگیری این ارز را اعلام کرد تبعات آن این بود که تقریبا میلیاردها دلار از آن چیزی که درآمد ارزی است به افرادی داده شد که تا چند سال بعد نمی‌شد این ارز را حذف کرد بخاطر اینکه در تمام کسب و کارها ریشه دوانده بود و تقاضای کاذبی را برای واردات در یکسری از حوزه‌ها ایجاد کرده بود.
 
وی ادامه داد: زمانی که این ارز حذف شد چیزی که اتفاق افتاد، ذی نفعانی را دارید که به ارز ۴۲۰۰ تومان عادت کردند اینها نمی‌توانند به حالت دیگری برگردند و این موضوع کل زنجیره را دچار اختلال می‌کرد. شما با افزایش قیمت به صورت طبیعی در حوزه‌هایی رو در رو بودید ولی دولت نتوانست تبعات آن را مدیریت کند. دولت باید در حوزه عمومی با یک سیستمی مثل UBI(درآمد پایه همگانی) کمک می‌کرد که فشار حذف این ارز کم شود ولی متاسفانه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شما شاهد شکاف بیشتر در بین عموم مردم شدید که در واقع بدون UBI این اتفاق افتاد.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: حذف این ارز کار بسیار درستی بود  که باید حذف می‌شد. ولی از آنطرف باید از UBI کمک می‌گرفتید. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون UBI تقریبا بی معنی است به این دلیل که دولت در ایران رشد اقتصادی ایجاد نمی‌کند. تحریم به مدت ۱۰ سال روی اقتصاد ایران است و متوسط رشد اقتصاد کشور صفر است. اگر شما بخواهید جراحی اقتصادی کنید نمی‌توانید از نقطه‌ای که مردم ضرر می‌کنند این جراحی را انجام دهید.
 
وی بیان کرد: UBI(درآمد پایه همگانی) در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و دولت مکلف است حداقل‌ها را فراهم کند مخصوصا در کشوری که شما نزدیک ۷ میلیون دلار منابع نفتی و گازی دارید و می‌شود از آنها استفاده کرد ولی متاسفانه در اینجا ما گیر ارز ۴۲۰۰ تومان، حذف این ارز و جایگزین این ارز هستیم که هر کدام ذی نفعان خودش را دارد. ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد ولی شما ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دارید که هیچ فرقی با ۴۲۰۰ تومان ندارد. ارز ۳۶ هزار تومانی را دارید که هیچ فرقی با ۴۲۰۰ تومان ندارد در واقع همان مدار می‌چرخد و همان اتفاقات می‌افتد اما از دولتی به دولت دیگر اسم‌های‌ آن عوض می‌شود.

مولوی با اشاره به تبعات جراحی اقتصادی گفت: از این جراحی اقتصادی چیزی بیرون نمی‌آید آن چیزی که باید در جراحی اقتصادی اتفاق بیفتد این است که تحریم‌ها از روی اقتصاد ایران برداشته شود. اقتصاد ایران به مدار یک اقتصاد نرمال برگردد و طی ۱۰ سال رشد اقتصاد ما حداقل به ۱۰ درصد برسد تا بتوانیم به سال ۱۳۹۰ برگردیم.

دیدید که یارانه‌ها نمی‌توانند افزایش پیدا کنند. این دو شاخه‌های برق اگر به پریز برق وصل نباشند خروجی نخواهند داشت. اقتصاد ایران هم نمی‌تواند به برق وصل نباشد. در صورتی به برق وصل می‌شود که تحریم‌ها روی اقتصاد ایران نباشند و حداقل ۲ونیم میلیون بشکه از نفتش را بفروشد که بر اساس آن ۳۶ میلیارد دلار اضافه‌تر داشته باشد تا بتواند اقتصاد را مدیریت کند در غیر اینصورت هر سال مانند سال قبل و حتی بدتر از سال قبل خواهد بود.
 
این اقتصاددان با اشاره به نوسانات شدید ارزی در چندماه اخیر گفت: کاهش ریال بنیادی است. شما نمی‌توانید ریال قوی داشته باشید مگر اینکه رشد اقتصادی بالا داشته باشید که بتواند میزان خلق نقدینگی شما را جواب دهد. بر این اساس شما کاهش ارزش ریال را به صورت بنیادی باید داشته باشیم. توافق بین ایران و عربستان شاید ریسک‌های منطقه‌ای را کم کند ولی هیچ ارتباطی به اقتصاد ایران و رشد آن به صورت مستقیم ندارد.

مولوی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شما بتوانید با امریکا به چنین توافقی برسید و نهایتا تحریم‌ها از روی اقتصاد برداشته شود می‌توانید به رشد اقتصادی امیدوار باشید و وقتی به رشد اقتصادی امیدوار باشید می‌توانید تورم را کاهش دهید. زمانی که تورم را کاهش دهید سرعت کاهش ارزش ریال کمتر می‌شود. وگرنه در سال ۱۴۰۲ ارزش ریال نسبت به امسال ۴۰ درصد بیشتر افت خواهد کرد.


کد مطلب: 393960

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393960/کاهش-40درصدی-ارزش-ریال-خواهیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir