کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه چیزی باعث التهاب روده شما می‌شود؟

5 فروردين 1402 ساعت 10:52


گروه علمی: بسیاری از ما از سلامت روده آگاه هستیم، اما احتمالا این چیزی نیست که بیش از حد به آن فکر کنیم تا زمانی که به یک مشکل تبدیل شود. سپس یک روز احساس ناراحتی می‌کنید و شاید به طور مداوم دچار نفخ، یبوست یا مشکل گوارشی دیگری باشید و سلامت روده به طور ناگهانی باید در خط مقدم ذهن شما قرار گیرد یا ممکن است علائم دیگر، به ظاهر نامرتبط، مانند بوی بد دهان، جوش، خستگی یا سردرد را تجربه کنید و متعجب شوید که می‌تواند به نحوی با سلامت روده مرتبط باشد.

به گزارش فرارو ، نتایج مطالعات متعدد نشان داده اند که میکروبیوم روده یک محرک قدرتمند در پشت وضعیت التهابی بدن است و گمان می‌رود که دیسبیوسیس روده یک اصطلاح گسترده که عدم تعادل میکروبیوتای روده را توصیف می‌کند باعث واکنش‌های التهابی می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب مزمن روده شود.

 
التهاب روده یک حالت ایمنی شناختی است که زمانی رخ می‌دهد که بدن یک ماده تحریک کننده را در جایی از دستگاه گوارش احساس می‌کند و به سیستم ایمنی سیگنال می‌دهد تا آن را ترمیم کند و در نتیجه تورم، درد و عملکرد‌ها مختل می‌شوند.با این وجود، التهاب روده یک اصطلاح جامع است که طیف مسائلی از مسائل مرتبط با بیماری‌ها و سندرم‌های مرتبط با اختلال در سیستم گوارشی از جمله بیماری التهابی روده (IBD)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS‏) و سندرم سندرم روده نشت کننده را پوشش می‌دهد.

علائم مسائل التهابی روده اغلب با درد معده، درد گوارشی، اسهال، یبوست، خستگی، نفخ و گرفتگی آغاز می‌شوند، اما التهاب مزمن طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که فراتر از دستگاه گوارش است.
التهاب روده می‌تواند از عوامل متعددی نشئت بگیرد و از آنجایی که سلامت روده یک مقوله پیچیده و چند عملکردی است که تحت تاثیر بسیاری از جنبه‌های دیگر سلامت مان قرار می‌گیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد تعیین دقیق منبع مشکلات روده و یافتن راه حل‌ها بدون اطلاع کافی می‌تواند دشوار باشد.در ادامه به چهار علت رایج التهاب روده و بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آن و پیشگیری از شعله ور شدن آن اشاره می‌کنیم:

علل شایع التهاب روده
۱-مصرف منظم غذا‌های التهاب زا و نوشیدن مشروبات الکلی
در حالی که اکثر ما از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی لذت می‌بریم که برای بدن ما مغذی‌ترین نیستند باید بدانید اگر غذایی که به طور منظم می‌خورید از یک میکروبیوم پررونق، متنوع و سالم پشتیبانی نمی‌کند پس التهاب روده اغلب دور از ذهن نیست.

اگر التهاب روده یک مشکل می‌باشد بهتر است موارد خاصی را محدود کنید (یا بهتر است از آن اجتناب ورزید) که باعث التهاب می‌شود و نسبت باکتری‌های خوب به بد روده را مختل می‌کند این شامل نوشیدن مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های شیرین می‌شود.برخی از غذا‌هایی که ممکن است بر سلامت روده تاثیر منفی بگذارند، اما لزوما با افزایش التهاب روده مرتبط نیستند عبارتند از گوشت‌های فرآوری شده، محصولات پخته شده حاوی قند‌های تصفیه شده، نوشیدنی‌های شیرین و الکلی. محصولات پخته شده حاوی قند‌های تصفیه شده و نوشیدنی‌های شیرین (از جمله نوشیدنی‌های رژیمی بدون قند) با عدم تعادل در میکروبیوم روده و اختلال در تنظیم قند خون مرتبط هستند.

۲-نادیده گرفتن غذا‌ها و مواد مغذی مفید برای روده مانند فیبر
سلامت روده شما به همان اندازه تحت تاثیر چیز‌هایی است که به بدن خود وارد نمی‌کنید. رژیم غذایی فاقد برخی چیز‌ها که بدن شما هوس می‌کند عواقب خود را خواهد داشت.فیبر، آنتی اکسیدان ها، پری بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها چند مورد از بهترین چیز‌هایی هستند که می‌توان به طور منظم برای میکروبیوم روده‌ای شاداب خورد.

زمانی که نوبت به جلوگیری از التهاب روده می‌رسد به آن چه می‌توانید به رژیم غذایی تان اضافه نمایید فکر کنید. کارشناسان تاکید می‌کنند که افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود را در اولویت قرار دهید. افزایش مصرف فیبر به تولید اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) سالم برای روده و سایر مواد فعال زیستی که سلامت متابولیک و ایمنی را ارتقا می‌دهند کمک می‌کند که نه تنها برای تنظیم بهینه گلوکز خون بلکه برای سرکوب اشتها، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب روده نیز مهم است.

چگونه می‌توانید فیبر مصرفی خود را افزایش دهید؟
روی خوردن مقدار زیادی سبزیجات و صیفی جات مانند کدو، کلم پیچ، کلم بروکلی، هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین و مارچوبه تمرکز کنید.هم چنین، میوه‌ها مملو از فیبر‌های مفید برای روده هستند. برخی از بهترین میوه‌های پر فیبر عبارتند از آووکادو، تمشک، تمشک، گلابی، کیوی، انار، پرتقال و نارنگی. لوبیا و حبوبات نیز منابع عالی فیبر هستند. از نخود، عدس و لوبیا که غنی از مواد مغذی هستند لذت ببرید. غلات کامل مانند بلغور، کینوا، گندم سیاه و جو کامل یکی دیگر از گروه‌های غذایی پر فیبر ضروری برای کاهش التهاب روده هستند.

هم چنین، از مصرف گوجه فرنگی غافل نشوید. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ضد التهابی لیکوپن است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز زیبای آن را می‌دهد. در صد‌ها مطالعه نشان داده شده که لیکوپن تاثیر مثبتی بر سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و سرطان پروستات دارد به علاوه نتیجه یک مطالعه تازه بر روی حیوانات کوچک نیز نشان می‌دهد که گوجه فرنگی برای سلامت روده عالی است.

۳-کم خوابی و استرس کنترل نشده
فراتر از آن چه می‌خورید عوامل سبک زندگی می‌توانند بر روده تاثیر بگذارند. دو مقصر بزرگ در اینجا خواب و استرس هستند. خواب ضعیف و استرس زیاد می‌توانند منجر به تغییراتی در اتصالات محکمی شوند که سلول‌های روده را به هم می‌پیوندد. باز شدن اتصالات محکم باعث تغییر در تعادل مایع روده و شل شدن مدفوع می‌شود.

۴-بیش از حد بی تحرک بودن
هر روز به طور میانگین حداقل ۳۰ دقیقه ورزش انجام دهید. نشان داده شده که ورزش منظم به تقویت باکتری‌های خوب روده، تنوع در میکروبیوم و بهبود رابطه بین انواع باکتری‌ها در روده کمک می‌کند. نتیجه پژوهش‌ها نشان داده که ورزش متوسط به ویژه با کاهش نفوذپذیری روده (که ورود پاتوژن‌های مضر به جریان خون را دشوارتر می‌سازد) برای سلامت روده مفید است که به کاهش التهاب سیستمیک کمک می‌کند. حرکت منظم بدن به حرکت منظم کل سیستم شما کمک می‌کند خواه راه رفتن باشد یا طناب زدن، رقصیدن، باغبانی یا یوگا یافتن یک تمرین حرکتی یا تمرین روتینی که می‌توانید به طور مداوم به آن پایبند باشید یک عادت دست کم گرفته شده برای تحت کنترل نگه داشتن التهاب روده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر با مشکلات التهابی مزمن روده مانند اسهال، یبوست، گاز زیاد، درد یا نفخ بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کنید که حتی پس از اتخاذ این تغییرات سبک زندگی سالم از بین نمی‌روند قرار ملاقاتی با پزشک داشته باشید.


کد مطلب: 393971

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/393971/چیزی-باعث-التهاب-روده-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir