به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۳۹۴۰۰۹
سرانه مصرف گوشت به یک سوم کاهش یافته

تیم اقتصادی رییسی هیچ راهبردی برای برون‌رفت از بحران‌ها ندارد

تیم اقتصادی رییسی هیچ راهبردی برای برون‌رفت از بحران‌ها ندارد
گروه اقتصادی:  کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی از ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت می گویند. سال گذشته در حالی سپری شد که شعار «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نتوانست از سوی دولت، اهداف تعیین شده برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی را محقق کند. دولت و مجلس گرفتار طرح‌هایی شدند که تقابل بی‌سابقه و تمام عیاری را بین نظام سیاسی و مردم ترتیب داد. پرداختن به‌مسائل فرعی و فاصله از اهداف اصلی، دولت و مجلس را در سیاه چاله‌های سیاستی حجاب و فیلترینگ انداخت تا تضعیف سرمایه اجتماعی نظام سیاسی مانع از مشارکت حداکثری مردم در طرح‌های اقتصادی باشد.

به گزارش دیده بان ایران، تیم اقتصادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی تشکیل شده است که وفاداری سیاسی آن‌ها مهم‌تر از تخصص و سوابق و تجربه کاری آن‌ها در حوزه اقتصاد بود. طرح‌های پی‌گیری شده از سوی دولت و مجلس نه تنها بر زندگی مردم اثر مثبت نداشت بلکه متاثر از سوء مدیریت مدیران اقتصادی دولت، دهک‌های پایین و ضعیف جامعه ضعیف‌تر و توان آن‌ها برای خرید کالاهای اساسی را کاهش داد.

این موضوع تنها به کالاهای اساسی ختم نشد، بلکه به طرز هراس انگیزی خود را در قیمت‌های سرسام آور مسکن و زمین هم متبلور ساخت تاجایی دهک‌های متوسط جامعه نیز از خریداری مسکن با متراژ حداقلی نیز محروم شده‌اند. از نظر برخی کارشناسان این موضوع می‌تواند تابستانی داغ و از نظر برخی دیگر سالی داغ را برای کشور به ارمغان بیاورد

معین‌الدین سعیدی؛ نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: در روزهای منتهی به سال، اتفاقاتی که در حوزه سیاست خارجی و توافق با  عربستان سعودی افتاد به ثبات بازار ارز کمک کرد و سبب شد از وضعیت بسیار فاجعه‌باری که در پیش گرفته بود جلوگیری شود.

 سرانه مصرف گوشت جامعه به یک سوم کاهش یافته
نماینده مجلس یازدهم با اشاره به افزایش قیمت ها در سال گذشته گفت: تیم اقتصادی دولت بسیار غیرمنسجم کار میکند و هیچ راهبرد مشخصی برای خروج از بحران‌های متعدد اقتصادی ندارد این موضوع را میتوان از گوشت کیلو ۵۰۰ هزار تومان و کوچک‌تر شدن سفره مردم و معترض بودن کارگر و کارفرما مشاهده کرد و به نظر بنده فرصت‌سوزی‌های زیادی صورت گرفته و میگیرد که امیدواریم بیش از این ادامه پیدا نکند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیده بان ایران گفت: جراحی اقتصادی یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم بود که متاسفانه در عمل، اتفاقی که باید می افتاد، رخ نداد و دولت مصوبه مجلس مبنی بر تامین سبد معیشتی مردم از طریق کالابرگ الکترونیک بر اساس نرخ شهریور ۱۴۰۰ را اجرا نکرد. دولت نه تنها ابن کار را انجام نداد بلکه شاهد تورم لجام‌گسیخته در حوزه کالاهای اساسی مردم بودیم و سرانه مصرف گوشت کشور به یک سوم کاهش پیدا کرده است پس لازم است که راهبردهای ما در حوزه اقتصادی باید بنیادی تغییر و تحقق یابد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها