کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا "فولاد" توانست و دیگران نتوانستند؟

حاج‌رضایی: فولاد مديري دارد كه ديگران ندارند

5 ارديبهشت 1393 ساعت 13:36

دهکردی به ندرت مصاحبه مي‌کند و حتی گفته مي‌شود تلفن همراه ندارد تا خود و تیمش را از حاشیه دور نگه دارد. دهکردی از بازیکنان بزرگ خوزستان بود و من بارها مقابل او بازی کرده‌ام. او بسیار محجوب، فروتن و عاشق فوتبال است. و به دور از جنجال و هیاهو کارش را انجام مي‌دهد. او با عملکردش نشان مي‌دهد چند مرده حلاج است برخلاف بسیاری از مدیران که فقط حرف مي‌زنند و دوست دارند روی جلد روزنامه‌ها بروند.


گروه ورزشي: عملکرد 4 تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر تفاوت فوتبال ایران با دیگر کشورهای قاره کهن را نشان داد. 3 تیم استقلال، سپاهان و تراکتورسازی با کسب نتایج ضعیف از گردونه مسابقات کنار رفتند و تنها تیم فولاد بود که توانست برای فوتبال ایران، آبروداری کند.

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال در مورد عملکرد ضعیف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به سايت فرارو گفت: «تفاوت های زیادی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد. از لحاظ جغرافیایی، کشور ما در وضعیت بهتری قرار دارد و بازیکنان مي‌توانند در 4 فصل سال، تمرین کنند در حالی که کشورهای عربی به علت گرمای شدید و شرجی بودن هوا فاقد این امکان هستند اما این کشورها در زمینه زیرساخت ها، سرمایه گذاری و جذب بهترین بازیکنان و مربیان مطرح نسبت به ما برتری دارند. قوانینی مدون کرده اند که به سود فوتبال آنها است تا جایی که یکی از این کشورها موفق به گرفتن میزبانی جام جهانی مي‌شود. در حالی که ما بخش های ضعیف زیادی داریم و مثال های فراوانی نیز برای آن وجود دارد. از جمله ورزشگاه نقش جهان اصفهان که چندین سال است نیمه کاره مانده.»

امیر حاج رضایی، پرداخت مبالغ نجومی به بازیکنان را یکی دیگر از مشکلات فوتبال ایران مي‌داند و معتقد است که این موضوع از سوء مدیریت ناشی مي‌شود: «قوانین ناکارآمدی بر فوتبال ما حاکم است و رقم های آنچنانی از کیسه مردم خرج مي‌شود. به جز یکی، دو مورد استثنایی مدیریت در فوتبال ما بسیار ضعیف است. نتیجه آن هم بیشتر شدن فاصله ما با کشورهای همسایه است. آنها بر خلاف ما نیروی انسانی کافی و مناسبی ندارند اما سرمایه گذاری مطلوبی انجام مي‌دهند. امکانات و تاسیسات پیشرفته ای را مهیا کرده اند تا حدی که مي‌توان به طور مثال ورزشگاه های قطر را با استادیوم های اروپایی مقایسه کرد. با شرایط حاکم بر فوتبال ما به نظر من اگر نمایندگان ایران مي‌توانستند نتایج خوبی بگیرند غیرمنتظره بود.»

این کارشناس فوتبال به تفکیک، عملکرد 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا را مورد ارزیابی قرار داد. او ابتدا در مورد صعود مقتدرانه فولاد خوزستان گفت: «این اتفاق به قهرمانی آنها در لیگ برتر برمی گردد. مدیریت این تیم به دور از حاشیه و هیاهوی رایج در فوتبال ایران، کار خود را انجام داد. استفاده از جوانان بومی که مي‌توانند شاکله تیم ملی را بعد از جام جهانی بسازند و از همه مهم تر حضور یک مربی متشخص روی نیمکت این تیم، فولاد را در مسیر درستی قرار داده است. این مسئله به اضافه موفقیت نفت تهران در لیگ برای فوتبال ایران پیام دارد. این پیام که فوتبال ما از مجاری صحیح تا به حال حرکت نکرده است. یعنی با غوغا سالاری نمی توان چیزی را به دست آورد. شاید بسیاری معتقد باشند نفت تهران یک جرقه در فوتبال ما باشد اما نگاه من این است که نفت هم مانند فولاد یک تیم سازمان محور است.»

او اظهار کرد: «نکته جالب درباره تیم فولاد، حضور نداشتن مدیرعامل این تیم در رسانه‌هاست. سیف الله دهکردی به ندرت مصاحبه مي‌کند و حتی گفته مي‌شود او تلفن همراه ندارد تا خود و تیمش را از حاشیه دور نگه دارد. دهکردی از بازیکنان بزرگ خوزستان بود و من بارها مقابل او بازی کرده‌ام. او بسیار محجوب، فروتن و عاشق فوتبال است و به دور از جنجال و هیاهو کارش را انجام مي‌دهد. او با عملکردش نشان مي‌دهد چند مرده حلاج است برخلاف بسیاری از مدیران که فقط حرف مي‌زنند و دوست دارند روی جلد روزنامه‌ها بروند.»

حاج رضایی با انتقاد از مدیران حال حاضر فوتبال ایران، اضافه کرد: «مدیر حتما نباید فوتبالی باشد بلکه باید به معنای واقعی کلمه، مدیر باشد. حالا اگر فوتبالی هم بود چه بهتر. مبانی فوتبال، راه درست را به ما نشان داده اما اگر نمی خواهیم از راه درست برویم، تقصیر خودمان است. دوستان چرایی این مشکل و راه حل آن را هم مي‌دانند ولی نمی دانم چرا کاری نمی کنند. آنها در زمینه مالی زیان بار بودند و به فوتبال ملی لطمه زدند اما مدعی هم هستند و مي‌گویند باید از ما تجلیل شود!»

به گفته این کارشناس فوتبال؛ "سپاهان اصفهان که جزو پرسابقه ترین تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا است، امسال عملکرد ضعیفی داشت و حتی نتوانست سهمیه فصل بعد این مسابقات را کسب کند. قبلا تنها تیم سازمان محور فوتبال ما، سپاهان در دوره مدیریت محمدرضا ساکت بود که حتی تا فینال آسیا هم پیش رفت. در لیگ هم که مدعی اصلی قهرمانی بود اما تغییر پیاپی مدیریت، این تیم را دچار فروپاشی کرد و حالا دیگر آن سازمان محوری را ندارد."

او درباره در باره وضعیت تیم استقلال گفت:«استقلال در چند فصل اخیر موفق عمل کرده اما در این فصل عملا ناکام بوده است. آنها دلایلی برای این ناکامی مي‌آورند که برای خودشان محترم است اما برای ما قابل قبول نیست. قطعا اتفاقات زیادی در داخل این تیم افتاده که ما از آنها بی خبریم و دلیل آن هم عدم وجود شفاف سازی در فوتبال ایران است اما در کل به نظر من این تیم 3 مشکل اساسی داشت. اول اینکه بازیکنان کلیدی خود را در طول فصل از دست داد. دومین نکته خریدهای نامناسبی بود که کارایی لازم را نداشتند و همچنین سن بالای بازیکنان که به ضرر این تیم تمام شد.»

حاج رضایی عدم موفقیت تراکتور سازی در آسیا را اینگونه تحلیل کرد: «عدم ثبات مدیریتی در این تیم و تغییرات پیاپی، بزرگترین مشکل این تیم بود. این گونه نمی توان موفقیتی کسب کرد. جالب اینکه باشگاه‌ها از بی پولی گلایه مندند در حالی که این همه پول در فوتبال ایران هزینه مي‌شود و گردش مالی آن رقمی سرسام آور است. در همه جای دنیا، فوتبالیست‌ها درآمد زیادی دارند اما پول آنها از دولت و پول بیت المال پرداخت نمی شود. این حرف هایی که مدیران مي‌زنند راست های دروغی است که جامعه، آن را باور نمی کند چون مي‌بیند که از کیسه ناچیزش، پول بازیکنان پرداخت مي‌شود.»


کد مطلب: 39403

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/39403/حاج-رضایی-فولاد-مديري-ديگران-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir