به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۳۹۴۱۱۲

بررسی انواع لوله پلی اتیلن و کاربرد آنها

گروه کسب و کار: لوله پلی اتیلن به دلیل مزایای بیشمارش نسبت به لوله‌های گالوانیزه و آهنی، امروزه جایگزین مناسبی برای خطوط انتقال قدیمی شده است.
بررسی انواع لوله پلی اتیلن و کاربرد آنها
همانطور که می‌دانیم از زمانی که پلی اتیلن تولید شد و به جای لوله‌های فلزی روی کار آمد بسیاری از مشکلاتی که افراد با لوله‌های فلزی داشتند حل شد برای ثال خوردگی شکستگی لوله‌های فلزی  از نگرانی‌هایی بود که خلی از افراد داشتند اماازمانی که پلی اتیلن  به وجود آمد دیگر خبری از شکستگی یا خوردگی نبود علاوه بر اینها لوله‌های پلی اتیلن بسیار سبک و قابل حمل می‌باشند و به آسانی  نصب می‌شوند.
پلی اتیلن از پلاستیکی که از جنس پلیمر است تولید شده که اگر این پلاستیک را آب کنیم می‌توانیم آن را به هرشکلی بخواهیم دربیاوریم  و در قالب‌های مختلف بریزیم و به آن شکل دهیم.

لوله پلی اتیلن آبرسانی

یکی از مهمترین ویژگی‌های پلی اتیلن چگالی است و البته یکی از مزیت‌های پلی اتیلن جنس پلاستیک آن است که قابل بازیافت می‌باشد و زمانی که آن را ذوب کنیم می‌توانمی توسط قالب‌ها به آن شکل دهیم از پلی اتیلن استفاده‌های مختلفی می‌شود و بسیار پر کاربرد بوده به خصوص در تولید انواع پلاستیک هم موثر بوده است.
پلی اتیلن باتوجه به کارکرد و کارایی به دودسته تقسیم می‌شوند : 1- سبک 2- سنگین
پلی اتیلن سنگین یکی از پر مصرف ترین نوع پلاستیک بوده که که زنجیره مولوکولی آن فشرده  است به هنیت دلیل اتعطاف بسیار کمی دارد و البته از چگالی بالایی هم برخوردار است.پلی اتیلن‌های سنگین از همان ابتدا به رنگ سفید مات هستند اما قرار نیست فقط باهمین رنگ به بازار عرضه شوند در برخی موارد باافزودن رنگ دانه‌ها به مواد خام میتوان رنگ آنهارا تغیییر داد .
یکی دیگر از مزیت‌های پلی اتیلن که اهمیت زیادی هم دارد این است که به دلیل جنس پلاستیکی که دارند عایق الکتریسیته هستند و البته از مقاومت بالایی برخوردارند .
 
لوله پلی اتیلن همانطور که از نامش پیداست از پلی اتیلن ساخته شده است و درساخت آن از افزودنی‌هایی مانند گرانول استفاده نشده این لوله‌ها هم ماانددیگر لوله‌ها وظایفی دارند مانند  انتقال آب و سیالات و.. از یک مکان به مکان دیگر را به عهده دارند.
همانطور که در بخش بالاتوضیح دادیم پلی اتیلن مزیت‌های بیشماری دارد و بسیاری از مشکلاتی که در لوله‌های قدیمی تر(فلزی) بود راحل کرده اند پلی اتیلن به علاوه مزیت‌های بیشماری که دارد ظاهری زیبا  وزن کم منعطف بودن و هزینه و نیروی انسانی کمتری که نیاز دارد سبب شده دربین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار باشد و البته در صنعت و کشاورزی و بسیاری از کارهای دیگر از آن استفاده می‌کنند.
لوله‌های پلی اتیلن جایگزین لوله‌های فلزی شده اند و امروزه  از پلی اتیلن بیشتر از لوله‌های چدنی و بتنی و فلزی استفاده می‌شود.

در قسمت بالا به این موضوع اشاره کردیم که پلی اتیلن در انواع پلاستیک هم به کار م رود اما نکته قابل توجه این است که موادی که در ساخت لوله‌ها به کار می‌رود کاملا متفاوت است.
در صورت نیاز به لوله‌های پلی اتیلن حتما باید از قبل آگاهی کامل راداشته باشید  تااز خرید خودرضایت کامل راداشته باشد
 این لوله‌ها متناسب با نیاز شما تولید می‌شوند پس باید اطلاعات کافی راجب به انواع لوله ‌هاراداشته باشید.
لوله‌های پلی اتیلن از سه گرید تشکیل شده که باتوجه به نیازی که دارید براساس این گرید‌هاباید لوله راانتخاب کنید.

گرید P63    P80    P100  سه گرید پلی اتیلن می‌باشند.
P63: ضخامت و وزن بیشتری دارد که امروزه باتوجه گرید‌هایی که گفته شد که سبک و منعطف تر هستند این نوع گرید مورد استفاده قرار نمی گیرد  و البته قیمت مناسبی هم ندارد.
P80: این گرید وزن و ضخامت کمتری نسبت به گرید قبلی دارد و البته قیمت پایین تری دارد و همچنن میزان تحمل فشار آن خیلی مناسب تر از گرید قبل می‌باشد.
P100: این گرید بااستفاده از بهترین و باکیفیت ترین مواد ساخته شده و ضخامت و وزن کمتری نسبت به نسبت به دوگرید قبلی دارد و یکی از مهمترین ویژگی این گرید  بی تاثیر بودن در برابر اشعه‌های فرابنفش است و در برابر نور افتاب بسیار مقاوم است.

از مهمترین مواردی که در آن پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرد:
از کابل برق‌ها مخابرات و فیبر‌های نوردار محافظت می‌کند.
در سیستم‌های تهویه هوااز آن استفاده می‌شود.
 در گازرسانی‌های شهری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در مواقع انتقال مایعات و سیالات و همچنین فاضلاب‌های صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و باکتری‌هایی که از سیالات و فاضلاب هستند بسیار مورد توجه قرار گرفته
 در آبیاری قطره ای که لازم است این آبیاری بافشار بالا انجام شود هم تاثیر گذار بوده است.
 درسیستم آب رسانی شهری و روستایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها