به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۳۹۴۱۳۸

استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس 

استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس 
گروه بین الملل: مشارکت روسیه و بلاروس در حال گسترش است. در تازه‌ترین رویداد، روسیه اعلام کرده است تا ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد. پوتین مدعی است، توافقنامه‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نخواهد کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که قصد دارد در بلاروس تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر کند.
 رئیس کرملین با بیان اینکه این تصمیم پس از توافق مسکو و مینسک گرفته شده است، مدعی شد، استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، قعطنامه‌های عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل را نقض نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری روسیه گفته است، این اقدام تنها در پاسخ به تشدید تحرکات نظامی غرب و حمایت آنها از ارتش اوکراین است و افزود: «هیچ چیز غیرعادی در این مورد وجود ندارد. آمریکا مدت‌هاست که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در قلمرو متحدانش مستقر کرده است.»
پوتین مدعی است، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس از مدت‌ها پیش موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در این کشور را که هم مرز با لهستان است، مطرح کرده بود.
شبکه روسیه ۲۴ به نقل از پوتین اعلام کرده است، ارسال این ۱۰ جنگندهِ قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را تا ماه ژوئیه سال جاری در بلاروس تکمیل خواهد کرد.
سلاح هسته‌ای تاکتیکی برای استفاده در میدان جنگ طراحی شده در حالی که سلاح‌های استراتژیک باعث تخریب در منطقه گسترده‌تر شده و با هدف نابودی امکانات زندگی انسانی و زیرساخت فرماندهی طرف مقابل به کار می‌رود. پوتین پیش از این تهدیدهایی مبنی بر احتمال استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین را مطرح کرده بود.
در پاییز سال گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود که "استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی" به "آرماگدون" منجر می‌شود. اصطلاح "آرماگدون" به مفهوم "نبردهای آخرالزمانی" و ویرانی‌ زمین به کار برده می‌شود. سران کشورهای غرب اما اعلام کرده‌اند، در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر استفاده قریب‌الوقوع از سلاح هسته‌ای توسط روسیه وجود ندارد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها