کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدارک لازم برای گرفتن الحاقیه بیمه شخص ثالث 1402 چیست؟

7 فروردين 1402 ساعت 0:47

گروه کسب و کار:


شنیدن نام الحاقیه بیمه شخص ثالث، برای رانندگان و دارندگان خودرو چیز عجیبی نیست. الحاقیه بیمه شخص ثالث در واقع برای اصلاح بیمه‌نامه‌ها است. احتمالا می‌دانید که در صورت درج اطلاعات اشتباه یا تغییر قیمت خودرو و تورم باید بیمه‌نامه یا میزان حق بیمه آن را تصحیح کرد. الحاقیه در واقع برای تصحیح اشتباهات، حذف پوشش‌ها یا تخفیفات و اصلاح بیمه‌نامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد الحاقیه‌ با شما صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
 
بررسی الحاقیه بیمه و اهمیت تهیه آن
الحاقیه چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید با ایجاد اصلاحات و تغییر در بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گزار، سند جدیدی به بیمه‌نامه اضافه می‌شود که به آن بیمه‌نامه می‌گویند. همان‌طور که متوجه شدید الحاقیه در حقیقت به عنوان سندی مکمل در بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کلی به دلایل زیر ممکن است الحاقیه صادر شود:
•    برای افزایش حق بیمه
•    در صورت اصلاح مشخصات فرد
•    هنگام تغییر مشخصات خودرو مانند تغییر پلاک
•    در مواردی که نیاز به فسخ یا ابطال قرارداد بیمه بدنه است
•    به دلیل وجود اشتباه شرکت بیمه در درج اطلاعات بیمه‌گزار
لازم است بدانید که گاهی بعد از ایجاد تغییرات در بیمه‌نامه و تهیه بیمه‌نامه جدید، بیمه‌گزار باید مبلغی را پرداخت کند. در برخی موارد هم نیازی به پرداخت هزینه جدید یا اضافی نیست. در صورتی که به ایجاد تغییرات یا اصلاحات در بیمه‌نامه توجهی نکنید بیمه‌گر می‌تواند از حق فسخ قرارداد بیمه‌نامه خود استفاده کند.
 
اهمیت وجود انواع مختلف الحاقیه در بیمه


اهمیت الحاقیه برای استفاده از پوشش‌های بیمه شخص ثالث با نرخ جدید

به طور کلی با توجه به تغییراتی که در بیمه‌نامه‌ها صورت می‌گیرد ما سه نوع الحاقیه در بیمه داریم که به شرح زیر هستند:
•    الحاقیه بیمه اصلاحی
این نوع الحاقیه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تغییراتی در بیمه‌نامه برای اصلاح مشخصات مثلا تغییر آدرس بیمه‌گزار انجام شود. در چنین مواقعی سند اصلاحی بیمه‌نامه به نام الحاقیه تهیه می‌شود.

•    الحاقیه بیمه اضافی
باید بدانید که پوشش‌های بیمه با توجه به موضوع بیمه و به وسیله شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود. بنابراین در شرایط زیر نیاز به صدور الحاقیه بیمه‌نام به وجود می‌آید:
1.    تغییر قیمت خودرو و افزایش ارزش موضوع بیمه
2.    گسترش پوشش‌های بیمه مانند افزایش میزان پوشش بیمه شخص ثالث
3.    افزایش زمان بیمه‌نامه

•    الحاقیه به روز رسانی سرمایه
با کاهش ارزش موضوع بیمه یا ریسک موضوع بیمه می‌توان میزان سقف پوشش یا خسارات را کاهش داد. به این الحاقیه در بیمه، الحاقیه برگشتی می‌گویند.
 
الحاقیه تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

الحاقیه بیمه شخص ثالث

منظور از دریافت الحاقیه تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟ اهمیت دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث 1402 چیست؟ این‌ها سوالاتی است که معمولا برای افراد به وجود می‌آید.
به احتمال زیاد زمانی که قصد فروش خودروی خود را دارید، همزمان با تاریخ سررسید بیمه شخص ثالث نخواهد بود. در این شرایط تکلیف چیست؟ آیا می‌توان بیمه شخص ثالث را فسخ کرد و هزینه روزهای باقیمانده را پس گرفت؟ آیا می‌توان روزهای باقیمانده را به خودروی جدید انتقال داد؟ در اینجا نقش الحاقيه چيست؟ در چنین شرایطی طبق قانون بیمه مرکزی امکان فسخ یا انتقال روزهای باقیمانده از بیمه شخص ثالث امکان پذیر نیست. اما برخلاف گذشته، می‌توان تخفیفات بیمه شخص ثالث را به خودروی جدید انتقال داد و فروش خودرو موجب باطل شدن تخفیف بیمه ثالث یا انتقال به مالک جدید نمی‌شود.
معنی الحاقیه بیمه در اینجا این است که مالک بعد فروش ماشین، به شرکت بیمه رفته و سندی مبنی بر فروش خودروی قبلی و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به اتومبیل جدید دریافت می‌کند. توجه داشته باشید که برای انتقال تخفیفات بیمه، کاربری و نوع دو خودرو باید یکسان باشد؛ مثلاً تخفیفات تاکسی را نمی‌توان به خودروی شخصی انتقال داد، یا یک سواری نمی‌تواند از تخفیفات یک خودروی باری بهره‌مند شود.
 
الحاقیه تغییر پلاک و انتقال تخفیف چیست؟
بهتر است بدانید با فروش خودرو بیمه شخص ثالث به خریدار جدید منتقل می‌شود اما این موضوع باعث انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث نمی‌شود. بر اساس قوانین جدید بیمه مرکزی، تخفیفات بیمه شخص ثالث دیگر روی خودرو نیست بلکه به نام افراد است. این بدان معنا است که اگر شما خودروی خود را بفروشید و چندسال بعد خودروی جدیدی تهیه کنید در صورتی که کاربری یکسانی داشته باشند می‌توانید تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را مورد استفاده قرار دهید.
در چنین شرایطی شما به الحاقیه بیمه بعد از تعویض پلاک نیاز دارید؛ با دریافت الحاقیه انتقال تخفیفات، زمانی که قرار است برای ماشین جدیدتان بیمه شخص ثالث بخرید، با ارائه الحاقیه به شرکت بیمه‌گر جدید، تخفیفات عدم خسارت شما بر روی اتومبیل جدیدتان انتقال می‌یابد.
 
اهمیت بیمه شخص ثالث چیست؟
در ابتدا باید بدانید که بیمه شخص ثالث خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را تحت پوشش قرار می‌دهد. اشخاص ثالث در تصادفات در واقع افراد زیان‌دیده به جز راننده مقصر هستند. بیمه مرکزی پوشش خسارات مالی و جانی را طبق نرخ دیه کامل انسان مشخص می‌کند. حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر در خودروهای سواری، موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) در خودروهای بارکش به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کنند.مبنای محاسبه حق بیمه ماشین، میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. چهار ماه‌: ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام در تقویم قمری به شمار می‌آیند. میزان دیه شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می‌شود.
نرخ دیه هر سال به وسیله قوه قضاییه با توجه به وضعیت اقتصادی و میزان تورم تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۲ نرخ دیه در ماه‌های حرام برای یک انسان کامل یک میلیارد و دویست میلیون تومان تعیین شد و در ماه‌های غیر حرام ۹۰۰ میلیون تومان اعلام شد. با توجه به رشد ۳۳ درصدی نرخ دیه، نرخ حق بیمه شخص ثالث هم ۳۰ درصد افزایش یافت.

با افزایش میزان نرخ دیه و تعرفه حق بیمه شخص ثالث، افراد باید برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث اقدام کنند. چرا که میزان تعهدات و پوشش خسارات بیمه شخص ثالث بر اساس ۲.۵ درصد دیه در ماه‌های حرام مشخص می‌شود. همه شرکت‌ها باید حداقل پوشش خسارات مالی را ارائه دهند. اما در مورد سقف پوشش‌های مالی بیمه ثالث برای هر شرکت بیمه اجباری وجود ندارد. شرکت‌های بیمه می‌توانند با توجه به توانگری مالی خود، حداکثر تعهد خود را برای جبران خسارات مالی تا سقف پوشش مالی مشخص شده توسط بیمه مرکزی تعیین کنند.
با توجه به این موضوع بیمه‌گزار هم می‌تواند با در نظر گرفتن میزان پوشش مالی شرکت بیمه در بیشترین و کمترین مقدار ممکن با پرداخت حق بیمه بیشتر، برای افزایش تعهد مالی بیمه خود اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین با توجه به نرخ دیه اعلام شده و افزایش میزان نرخ دیه، بیمه‌گزار برای برخورداری از پوشش مالی بیشتر باید مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کند.
در واقع مابه التفاوت حق بیمه برای خرید پوشش‌های مالی در الحاقیه بیمه شخص ثالث ثبت می‌شود. الحاقیه هم در واقع سندی است که با ارائه آن از طرف بیمه‌گزار، شرکت بیمه موظف است تعهدات افزایش یافته خود را نسبت به بیمه‌گزار اجرا کند.
لازم است بدانید که برای افزایش پوشش خسارات بدنی بیمه شخص ثالث نیازی نیست این الحاقیه را تهیه کنید. چرا که صندوق خسارات بدنی، مابه التفاوت پوشش جانی سال قبل و سال جبرانی را پرداخت می‌کند. البته برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بر اساس قوانین باید الحاقیه بیمه را تهیه کرد. توجه داشته باشید که تخفیف بیمه شخص ثالث برای مالک خودرو است.
 
خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام
همان‌طور که گفتیم بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که خرید آن برای همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. به همین دلیل با عدم تهیه این بیمه مالک خودرو بر اساس قانون جریمه می‌شود و ممکن است خودروی او به پارکینگ منتقل شود. بیمه دات کام یک کارگزاری اینترنتی فروش بیمه نظیر سامانه‌های خرید آنلاین بیمه خارجی نظیر coverfox.com یا https://www.gibl.in/ است که انواع بیمه‌ها را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. برای خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو کافی است به سایت این کارگزاری وارد شوید و مراحل خرید بیمه را به راحتی انجام دهید.
 
تهیه الحاقیه بیمه شخص ثالث
الحاقیه بیمه شخص ثالث یکی از مواردی است که در زمان فروش خودرو و انتقال بیمه باید آن را تهیه کرد. الحاقیه بیمه شخص ثالث حاوی تغییراتی است که در متن بیمه‌نامه یا شرایط آن به وجود می‌آید. در این مقاله در مورد الحاقیه و انواع آن صحبت کردیم. امیدواریم اطلاعات مفیدی را با مطالعه این مقاله کسب کنید.
 


کد مطلب: 394281

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394281/مدارک-لازم-گرفتن-الحاقیه-بیمه-شخص-ثالث-1402-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir