به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۹۴۵۱۱

 دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای سایبری 

 دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای سایبری 
گروه بین الملل:روزنامه وال استریت جورنال  به نقل از منابع مطلع گزارش داد که در ادامه گسترش همکاری‌های نظامی روسیه و جمهوری اسلامی، مسکو در زمينه ارتقا قابلیت‌های رصد و کنترل بر ارتباطات دیجیتال به ایران کمک می‌کند.
احتمال همکاری دو کشور در عرصه جنگ سایبری در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته مقامات آمریکایی و ايرانی، تهران طی ماه‌های گذشته علاوه بر ارسال پهپادهای رزمی با ارسال موشک‌های با برد کوتاه موافقت کرده است و مهمات تانک و توپخانه نيز برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه می‌دهد.
به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، جمهوری اسلامی در مذاکرات با روسیه درخواست خرید ده‌ها هلی‌کوپتر تهاجمی ویژه، جت‌های جنگنده و کمک به برنامه تولید موشک‌های دوربرد را مطرح کرده است.
روسیه و ایران هر دو قابلیت‌های سایبری پیشرفته‌ای دارند و از مدت‌ها پیش در این زمینه همکاری می‌کنند. دو کشور حدود دو سال پیش در این عرصه یک قرارداد همکاری امضا کردند که به گفته کارشناسان محور اصلی آن شبکه‌های دفاع سایبری است.
به گفته منابع مطلع، روسیه در گذشته از فروش فناوری‌ها و تجهیزات سایبری تهاجمی به ایران خودداری کرده بود چون نگران بود که به شکل پنهانی به عوامل خودسر که در بخش‌های غیرقانونی (تاريک) شبکه اینترنت فعال هستند فروخته شود.
وال استریت جورنال به نقل از منابع مطلع بدون ذکر نام آن‌ها می‌افزاید که روسیه از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین، علاوه بر تجهیزات دیجیتال رصد ارتباطات، دستگاه‌های شنود، تجهیزات عکاسی بسیار پیشرفته و دروغ سنج به ایران فروخته است.
منابع مطلع معتقدند که روسیه حتما در گذشته نرم‌افزارهای مخصوص رخنه در تلفن‌های همراه و سامانه‌های ارتباطی مخالفان حکومت را در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است. به گفته آن‌ها، روسیه به این نتیجه رسیده است که منافع ناشی از گسترش همکاری‌های نظامی و امنیتی با جمهوری اسلامی بر پیامدهای منفی فروش تجهیزات پیشرفته می‌چربد.
بر اساس گزارش‌هایی که «سیتیزن لب»، مرکز پژوهش‌های سایبری در دانشگاه تورنتو، منتشر کرده است، شرکت روسی «پروتی» فروش دستگاه‌های سانسور اینترنت به شرکت ایرانی «آرین‌تل»، یکی از ارائه‌کنندگان مهم خدمات تلفن همراه، را از مدتی پیش آغاز کرده است.
«سیتیزن لب» می‌گوید شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد تجهیزات این شرکت روسی بخش مهمی از سیستم «رصد، رخنه، تغییر مسیر و یا قطع کامل ارتباطات تلفن همراه است که حکومت ایران از آن به‌طور گسترده در سطح کشور و در موارد مشخص علیه مخالفان استفاده می‌کند».
به گفته کارشناسان حوزه سایبری، شرکت «پروتی» در روسیه سخت‌افزار و نرم‌افزار مخصوص کنترل ارتباطات با تلفن همراه، ای‌میل و نقل‌وانتقال پول با کارت‌های اعتباری تولید می‌کند و با وزارت دفاع روسیه قراردادهای متعددی دارد.
جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش روی توسعه و ارتقا قابلیت‌های سایبری خود تمرکز داشته و پس از کشورهای قدرتمندی نظیر آمریکا، چین، روسیه و بریتانیا از نظر قدرت جنگ سایبری در رده دوم قرار دارد.
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها