به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۹۴۵۱۲

یك مسلمان رهبر حزب ملی اسکاتلند شد

یك مسلمان رهبر حزب ملی اسکاتلند شد
گروه بین الملل: حمزه یوسف پس از یک رقابت خصمانه بین نامزدها  با کسب بيشترين رای اعضای حزب ملی اسکاتلند به رهبری این حزب رسید.
رقابت‌ها برای انتخاب جایگزین نیکولا استورجن که ماه گذشته به طور ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد شکاف‌های عمیق در حزب ملی اسکاتلند بر سر سیاست‌های کلیدی از جمله چگونگی پیشبرد استراتژی استقلال از بریتانیا را برملا کرد.
حمزه یوسف ۳۷ ساله، یک مسلمان معتقد و متولد اسکاتلند است. هر چند حزب ملی اسکاتلند دولت این منطقه نیمه خودمختار را در دست دارد ولی انتخاب او به مقام وزیر ارشد و رئيس دولت محلی اسکاتلند در گرو کسب آرا لازم در پارلمان منطقه‌ای است.در طول رقابت‌ها برای انتخاب رهبر جدید حزب ملی اسکاتلند که حدود سه هفته طول کشید، سه نامزد اصلی بخش اعظم کارزار و تبلیغات خود را به انتقاد شدید از رقبایشان اختصاص دادند.
اتحاد و یکپارچگی حزب که یکی از نقاط قوت اصلی آن و دلیل کنترل دولت محلی طی بیش از یک دهه گذشته بود در این کارزار زیر سئوال رفت و نامزدها حتی در مورد اجرای اصلاحات اجتماعی و چگونگی پیشبرد راهبرد استقلال اسکاتلند اختلافات عمیقی داشتند.حمزه یوسف به رهبری حزبی می‌رسد که هویت و هدف استراتژیک آن پایان دادن به حدود سه قرن اتحاد اسکاتلند و انگلیس در چارچوب کشور واحدی به نام بریتانیاست.
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها که در هفته‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از مردم اسکاتلند طرفدار استقلال هستند ولی کناره‌گیری نیکولا استورجن ممکن است جبهه استقلال‌طلبان را تضعیف کند.در حال حاضر هیچ راهکار حقوقی و سیاسی مشخصی برای تحمیل یک همه‌پرسی دیگر در مورد استقلال اسکاتلند به دولت مرکزی بریتانیا وجود ندارد و یکی از دلایل مهم کناره‌گیری خانم استورجن همین بن‌بست بود.
لحن خصمانه کارزار انتخاباتی نامزدان رهبری حزب ملی اسکاتلند و برملا شدن شکاف‌های عمیق در این حزب به نفع دولت بریتانیا خواهد بود که در حال حاضر با مشکلات بسیار جدی مثل تورم شدید، اعتصاب‌های گسترده و پیامدهای اقتصادی و حقوقی برگزیت مواجه است.حمزه یوسف و دو نامزد دیگر از مقام‌های ارشد در حزب ملی اسکاتلند و دولت این منطقه هستند. آقای یوسف در طول کارزار انتخاباتی خود و پس از پیروزی تاکید کرد که در مجموع، سیاست‌های خانم استورجن از جمله تلاش برای قانونی کردن تغییر جنسیت داوطلبانه افراد ترنس را دنبال خواهد کرد.
او بر ادامه تلاش برای استقلال اسکاتلند و جلب حمایت مردمی بیشتر از این جنبش تاکید کرده و می‌گوید در صورت جلب حمایت لازم تمام روش‌های ممکن را مد نظر قرار خواهد داد.
 حمزه فرزند یک پدر پاکستانی و مادری کنیایی است که به اسکاتلند مهاجرت کرده‌اند. او در کارزار انتخاباتی خاستگاه خانوادگی خود را به عنوان نمونه‌ای از تساهل، تنوع نژادی و فرهنگی و فضای لیبرالی جامعه اسکاتلند برجسته کرد.
او در عین حال تاکید کرد که باور شخصی او به دین اسلام مانع همراهی او با تغییرات اجتماعی و فرهنگی از جمله حقوق دگرباشان جنسیتی نیست. او در سال ۲۰۱۶ به ازدواج همجنسگرایان رای مثبت داده و در کارزار انتخاباتی نیز بر ادامه تلاش برای به رسمیت شناختن تغییر جنسیت افراد ترنس در قوانین مدنی و قضایی تاکید کرد.
او از مخالفان نظام سلطنتی بریتانیاست و در این کارزار نیز تاکید کرد که این نظام باید برچیده شود.
در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴ حدود ۴۵ درصد به استقلال اسکاتلند و ۵۵ درصد علیه آن رای دادند. در همه‌پرسی مربوط به برگزیت بخش اعظم مردم اسکاتلند با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف بودند و عملکرد بهتر دولت محلی اسکاتلند در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ حمایت از استقلال را افزایش داد.
اما نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که حمایت صریح از استقلال اسکاتلند به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.
دبیرکل حزب ملی اسکاتلند یک هفته پیش اعتراف کرد که این حزب دچار یک بی‌نظمی و اختلاف نظرهای شدید است.
اگر پارلمان محلی اسکاتلند در جلسه روز سه‌شنبه به حمزه یوسف رای بدهد او از روز چهارشنبه رسما کار خود را به عنوان وزیر اعظم و رئیس دولت محلی اسکاتلند آغاز خواهد کرد.
برچسب ها: اسکاتلند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها