کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قلعه‌نویی بهترین انتخاب برای تیم ملی بود

منیبان , 8 فروردين 1402 ساعت 13:20


گروه ورزشی: استقلال در سال 1401 روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد. این تیم در ابتدای سال توانست مقتدارنه ترین قهرمانی تاریخ فوتبال ایران را با فرهاد مجیدی به دست بیاورد. درحالی که هنوز استقلالی ها مشغول شادی بودند جدایی فرهاد مجیدی کام آنها را تلخ کرد. با این حال سرمربی جوان و محبوب استقلال تصمیم خود را برای مربیگری در امارات گرفته بود و از استقلال جدا شد. پروسه انتخاب سرمربی بعدی کمی طولانی شد و استقلالی ها به شدت نگران فصل جدید بودند. شاید کمتر کسی فکر می کرد با آمدن ریکاردو ساپینتو، استقلال شرایط خوبی پیدا کند اما مربی پرتغالی رفته رفته نتایج خوبی با استقلال گرفت و توانست خودش را در دل آبی ها جا کند. حالا استقلال با ساپینتو از مدعیان اصلی قهرمانی است. منصور رشیدی گلر سابق استقلال  درباره سالی که بر استقلال گذشت صحبت هایی مطرح کرده که در ادامه می خوانید.

*قهرمانی شیرین و مقتدرانه استقلال؟
سال ۱۴۰۱ سالی متفاوت برای آبی‌ها بود. منظورم فراز و نشیب در سال است. آبی‌ها سال را با قهرمانی شروع کردند و اتفاقی خوب برای هواداران‌شان رقم زدند. فرهاد مجیدی کار بزرگی انجام داد و به همه مخالفانش ثابت کرد مربی توانایی است. به نظر من فرهاد آینده بسیار درخشانی در فوتبال ایران دارد و حتی شایسته نشستن روی نیمکت تیم ملی هم هست.

*جدایی فرهاد مجیدی؟
شخصا فکر نمی کردم فرهاد مجیدی  از استقلال جدا شود چون کار او تازه در استقلال شروع شده بود اما وقتی به اتحاد کلبا پیوست متوجه شدم تصمیمی حرفه ای گرفته است. البته من هم مثل همه دوست داشتم فرهاد در استقلال بماند.درواقع همه مخالف رفتن مجیدی بودند، چون گروهی از بازیکنان جوان و باتجربه را گردهم آورده بود و با آنها توانست به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند.هواداران استقلال دوست داشتند مجیدی یک فصل دیگر بماند و بهترین نتایج را بگیرد، ولی او تصمیمش را گرفته بود. ضمن اینکه رقمی که درباره پیشنهاد تیم اماراتی اتحاد کلبا به مجیدی گفته می‌شد، هر کسی را وسوسه می‌کرد. مجیدی به گفته خودش دوست داشت به‌عنوان یک مربی ایرانی سرمربیگری در لیگ امارات را تجربه کند که در نهایت به این هدف رسید و اتفاقا موفق هم بود.

*حضور ساپینتو در استقلال؟
شاید کمتر کسی به موفقیت استقلال با ساپینتو خوش بین بود اگرچه کمی زمان برد تا این موفقیت حاصل شود. استقلال ساپینتو در ابتدا اصلا هماهنگ نبود اما یکی دو هفته خوب داشت. در ادامه تا هفته دوازدهم روند خوب پیش رفت. از آن به بعد این تیم دچار افت مقطعی شد اما دوباره روی پای خود ایستاد و توانست با بردهای پیاپی و کسب رتبه دوم سال را تمام کند که اتفاقی خوب و مهم است. 

استقلال به خاطر تغییر و تحولاتی که داشت ابتدای فصل به مشکل خورد اما ساپینتو رفته رفته توانست با ایجاد هماهنگی در تیم و شناختی که از بازیکنان پیدا کرد، شرایط را بهتر کند. حالا می‌بینیم او به شناخت خوبی رسیده و تقریبا ترکیب ثابت تیمش را پیدا کرده است. هرچند که تیم هنوز به هافبکی مانند امید ابراهیمی یا علی کریمی احتیاج دارد اما کادرفنی توانسته با همین نفرات کار را به خوبی پیش ببرد. الان سعید مهری و آرش رضاوند نقش مهمی در تغذیه مهاجمان دارند و می‌بینیم که نفراتی مانند مهدی قائدی هم راحت‌تر و بهتر بازی می‌کنند.

ضمن اینکه استفاده از یامگا در خط حمله نیز شرایط بهتری در فاز هجومی ایجاد می‌کند و دیدیم در دیدارهای اخیر این بازیکن چه تاثیری از خودش به جا گذاشت. امیدوارم مجموعه تیم با حفظ تمرکز و شرایط خوب خودشان بتوانند تا روز آخر تمامی امتیازات را جمع کنند و قهرمانی دوباره را به هواداران هدیه بدهند. استقلال در هفته های اخیر لیگ رو به رشد بازی می‌کند و تاکتیک‌های مدنظر کادرفنی اجرا می‌شود. اگر ریکاردو ساپینتو مراقب رفتارش باشد، شرایط بهتر هم خواهد شد. اگر سرمربی کنار تیم نباشد شاید تاکتیک‌های تیم به خوبی به داخل زمین منتقل نشود. ساپینتو باید بیشتر بر اعصابش مسلط باشد و اجازه ندهد حاشیه ها درگیرش کنند.

*مشکلات داوری؟
همیشه داوری‌ها به ضرر استقلال بوده و برای امسال یا سال قبل نیست. نباید تمرکزشان به خاطر مسائل داوری به هم بخورد. تا زمانی که VAR نباشد ما شاهد این ماجراها هستیم. باید آنقدر در زمین خوب کار کنند که حتی با اشتباهات داوری هم بتوانند برنده شوند. این خیلی خوب است که با وجود اشتباهات داوری استقلال توانسته خودش را در کورس نگه دارد و امتیازات از دست رفته را جبران کند. ان‌شاالله کادر فنی و بازیکنان بتوانند بعد از تعطیلات هم این روند را داشته باشند و به خوبی امتیاز جمع کنند.

بهترین بازیکنان استقلال در سال 1401؟
مهدی قایدی در ابتدا عملکرد خوبی نداشت و در هفته‌های ابتدایی نمی‌توانست توانایی‌هایش را نشان دهد اما در ادامه نشان داد همان بازیکن باکیفیت، مفید و کارساز است. سیدحسین حسینی هم نشان داد به پختگی خوبی رسیده است. او را هم به عنوان یکی از بهترین‌های سال می‌دانم.

*قهرمانی دوباره استقلال؟
کار برای قهرمانی سخت است چون سپاهان تا به حال بهتر از دیگران کار کرده و صدرنشین شده است دیگر تیم‌ها را البته از یاد نبرید. پرسپولیس تیم خوبی است و استقلال هم روی ریل موفقیت افتاده. حتی گل‌گهر هم تیم باکیفیتی است که مربی‌اش به تیم ملی رفته است اما حس می‌کنم سپاهان شانس بیشتری برای قهرمانی دارد.

انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی؟
چندین سال است که جنگ و جدل وجود دارد که مربی خارجی بهتر است یا ایرانی اما نظر من مربی ایرانی است. چه زمان علی پروین، چه حشمت مهاجرانی، چه پورحیدری و چه مایلی‌کهن، همه مربیانی توانا بودند که ملیتی ایرانی داشتند. مربی ایرانی از لحاظ فرهنگی به بازیکنان نزدیک است و می‌تواند ارتباط خوبی با بازیکنان داشته باشد. به نظرم امیر قلعه نویی بهترین انتخاب بود و می تواند با تیم ملی موفق شود.


کد مطلب: 394541

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394541/قلعه-نویی-بهترین-انتخاب-تیم-ملی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir