به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۸ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۳۹۴۶۱۳

وعده چین برای همراهی با ایران و عربستان

وعده چین برای همراهی با ایران و عربستان
گروه بین الملل: رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی با ولیعهد عربستان وعده داد که پکن گفت‌وگوهای به جریان‌افتاده تهران و ریاض را همراهی می‌کند. گسترش همکاری‌های استراتژیک از دیگر موضوعات تماس طرفین بوده است.
چین که چندی پیش میان جمهوری اسلامی و عربستان نقش میانجی را در راستای از سرگیری مناسبات تهران و ریاض ایفا کرده بود، وعده داده است که گفت‌وگوهای به جریان‌افتاده میان دو طرف را همراهی کند.
شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین  در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی موضوعات گوناگون از جمله نزدیک شدن تهران و ریاض و همچنین گسترش مناسبات و همکاری‌های چین و عربستان را مورد بحث قرار داد.به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، ولیعهد این کشور در تماس تلفنی با شی جین‌پینگ از "تلاش‌های چین در راستای بهبود روابط تهران و ریاض" تقدیر کرد.
رئیس جمهور چین و ولیعهد عربستان بر اهمیت همکاری و روابط استراتژیک میان دو کشور تأکید کردند.
شی تصریح کرد که هر دو کشور بر سر مصالح و علایق خود در راستای صلح و ثبات در خاورمیانه با یکدیگر تبادل نظر خواهند داشت. چین یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری عربستان به شمار می‌رود و عربستان نیز به نوبه خود نقش مهمی در تأمین نیاز‌های چین به انرژی دارد.
روز دوشنبه ۲۷ مارس (۷ فروردین) اعلام شد که شرکت سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت در جهان، در پی امضای دو قرارداد، ۲ میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری می‌کند.
 همچین اعلام شد که وزیران خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی به منظور اجرایی‌کردن قرارداد صلح میان دو کشور پیش از پایان ماه رمضان با یکدیگر دیدار خواهند کرد .
به گفته مقام‌‌های سعودی دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان، یکی از مهمترین گام‌ها برای نزدیکی میان تهران و ریاض است تا روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پس از هفت سال وقفه از سر گرفته شود.

 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها