کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خیز دوباره یک شاخص تورم ساز

9 فروردين 1402 ساعت 10:17


گروه اقتصادی:کمترین رشد ماهانه نقدینگی در سال گذشته در فروردین ماه و بیشترین آن در شهریور رقم خورده است.به گزارش اقتصادنیوز، بررسی رشد ماهانه نقدینگی نشان میدهد که در فروردین 1401، حجم نقدینگی با 2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، برابر با 4 هزار و 823 هزار میلیارد تومان بوده است.

نقدینگی یک متغیرمهم در اقتصاد است که رشد بالای آن میتواند به رشد تورم  در کشورمنجر شود. باوجود افت نقدینگی در فروردین ماه، درماه های بعدی دوباره این شاخص صعودی شد و به سطح بالایی رسید به طوری که رشد نقدینگی در خرداد 3.27 درصد برآورد شده است. در ادامه اما این روند نزولی شد مثلا در تیر ماه،  نقدینگی کل کشور به 5 هزار و 250 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه گذشته خود در حدود 2.8 درصد رشد داشت. این کاهش در رشد ماهانه نقدینگی مرداد ماه نیز مشهود است. 

خیز دوباره یک شاخص تورم ساز
در ماه شهریور اما رشد نقدینگی جهش قابل توجهی کرد و به رکورد 3.58 درصد رسید که بیشترین مقدار در بازه زمانی 10 ماهه بوده است. این افزایش از نظر مقداری معادل  193 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. روندی که البته ادامه دار نشد و نقدینگی در اقتصاد کشور در ماه مهر رشد پایینی را ثبت کرد. این شاخص پس از افت و خیزهایی در دی ماه دوباره خیز قابل توجهی برداشت.

داده های بانک مرکزی حاکی از آن است که نقدینگی دی ماه از مرز 6 هزار میلیارد تومان عبور کرد و 2.2 درصد نسبت به آذر ماه 1401 بیشتر شد. بررسی رشد ماهانه در این مقطع بیانگر این موضوع است که سرعت رشد شاخص مهم تورم ساز در کشور دوباره روندی افزایشی پیدا کرده است.


کد مطلب: 394654

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394654/خیز-دوباره-یک-شاخص-تورم-ساز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir