به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۳۹۴۶۶۳

امگا ۳ از کاهش بینایی جلوگیری می‌کند

امگا ۳ از کاهش بینایی جلوگیری می‌کند
گروه علمی: محققان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو دریافتند: نوعی از اسید چرب امگا ۳ می تواند به جلوگیری از زوال بینایی ناشی از بیماری آلزایمر، دیابت و چندین اختلال دیگر کمک کند.به گزارش سیناپرس، سال ها است که فواید امگا ۳ بر سلامتی انسان اثبات شده و بسیاری از مردم جهان به طور مرتب از این مکمل ها استفاده می کنند. یافته های جدید محققان آمریکایی نشان دهنده تاثیر مثبت این ماده بر سلامت بینایی است. این پژوهشگران طی یک سری از مطالعات انجام شده بر روی موش ها، دریافتند: شکلی از اسید چرب امگا ۳ به نام دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)  یا لیزوفسفولیپید DHA یا LPC-DHA می تواند توسط شبکیه جذب شده و به بهبود بینایی و پیشگیری از نابینا شدن کمک کند.

بر اساس یافته های این مطالعه اعلام شد:در چشم های سالم، امگا ۳ نوع DHA موجود در شبکیه به حفظ گیرنده های نوری کمک می کند. این گیرنده ها، نورون های تخصصی هستند که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل و از طریق عصب بینایی به مغز می فرستند.

بیماران مبتلا به آلزایمر، دیابت، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و چندین اختلال دیگر دارای سطوح پایین DHA هستند که این موضوع اغلب منجر به از دست دادن بینایی آن ها می شود. به گزارش سیناپرس. رایج ترین نوع DHA که معمولا در مکمل‌های روغن ماهی یافت می‌شود، تری آسیل گلیسرول dHA یا TAG-DHA است. با این حال، این ماده به تنهایی نمی تواند از جریان خون به شبکیه چشم منتقل شود.

محققان طی مطالعات خود دریافتند: موش‌ هایی که برای نشان دادن علائم مشابه با بیماری آلزایمر پرورش یافته بودند، پس از شش ماه تغذیه روزانه با مکمل LPC-DHA، ۹۶ درصد افزایش DHA شبکیه را نشان دادند. در عین حال باید توجه داشت مکمل ‌های TAG-DHA که در یک دوره زمانی مشابه به این جانوران داده شد، تأثیری بر سطح DHA شبکیه نداشتند.

دوز مورد استفاده در این مطالعه معادل حدود ۵۰۰ میلی گرم در انسان بود و این میزان امگا ۳ مقداری است که معمولاً در کپسول های روغن ماهی یافت می شود. به گفته محققان، با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید اینکه LPC-DHA برای استفاده در انسان ایمن و موثر است، مورد نیاز است.

دکتر سوگازینی داوامانی (Sugasini Dhavamani)، استادیار پژوهشی در دپارتمان پزشکی دانشگاه شیکاگو در این رابطه می ‌گوید: افزایش DHA شبکیه در دوزهای بالینی امکان‌پذیر نیست، زیرا ویژگی سد خونی شبکیه با ویژگی‌ های سد روده‌ ای متفاوت است. این مطالعه از رویکرد جدید LPC-DHA رژیمی استفاده می کند که بر موانع روده و خون شبکیه غلبه کرده و عملکرد شبکیه را بهبود می بخشد.شرح کامل این پژوهش در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، در سیاتل ارائه شد.
برچسب ها: امگا ۳
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها