به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۳۹۴۶۷۹

مفید‌ترین شیرین‌کننده‌های طبیعی را بشناسید

مفید‌ترین شیرین‌کننده‌های طبیعی را بشناسید
گروه سلامت:آیا می‌دانستید در طی روز بیش از 400 کالری از مصرف قند و شکر وارد بدنمان می‌شود؟! و این در حالیست که مصرف شیرین کننده های مصنوعی روز به روز در حال افزایش است. شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام، سوکرالوز و ساخارین طی سالها از جهت عوارض جانبی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند. این شیرین کننده ها همگی برای مصرف ایمن هستند و توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته اند اما به هر حال دارای عوارض جانبی هستند.

اگر جزء کسانی هستند که می‌خواهید یک برنامه غذایی سالم را تجربه کنید و در عین حال می‌خواهید طعم شیرینی را از برنامه غذایی خود حذف نکنید و همیشه انواع چای و دمنوش خود را شیرین میل کنید ما برای شما این 4 شیرین کننده 100% طبیعی را پیشنهاد می‌کنیم تا با سلیقه و ذائقه خود آنها را بسنجید.

عسل خام
شاید عسل اولین شیرین کننده طبیعی ای باشد که میتوان برای شیرین کردن نوشیدنی خود انتخاب کنیم، باید بدانیم هر قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری هست و تاثیر کمتری در افزایش ناگهانی میزان قند خون نسبت به یک عدد موز دارد. عسل یکی از مقوی ترین مواد غذایی و حتی می‌تواند در دسته بندی سوپرفود ها قرار بگیرد، که  شامل آنزیم ها، آنتی اکسیدان، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر و ویتامین B6، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد. این مواد مغذی در کنار هم به خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد و رشد باکتری های سالم و مورد نیاز دستگاه گوارش کمک می کند.

لازم به یادآوری است که مواردی که بیان شد در رابطه با مصرف عسل خام است عسل های پاستوریزه بسیاری از مزایای سلامتی که بیان شد را از دست می‌دهد، عموما عسل هایی که از کندو تهیه می‌شوند به رنگ تیره تری هستند و دارای فواید بیشتری هم هستند.هیچوقت عسل را برای آشپزی مصرف نکنید، حرارت دیدن عسل باعث از بین رفتن فواید بی نظیر آن می‌شود، از عسل برای شیرین کردن انواع حلیم سرد، یا شیر خنک استفاده کنید، در صورتی که می‌خواهید برای شیرین کردن چای خود از انواع عسل استفاده کنید ابتدا صبر کنید چای شما ولرم شود و سپس عسل را به آن اضافه کنید.

استویا
استویا یک شیرین کننده بدون کالری، از خانواده گل داوودی و زیرگروه، گیاه ابروسیا است.استویا از گیاهان بومی آمریکای جنوبی می‌باشد و صدها سال است که برای تنظیم قند خون و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.استویوساید از مشتقات گیاه استویاست که 200 برابر از شکر شیرین تر است و به صورت قطره خوراکی، پاکن های کوچک، قرص های حل شونده در آب موجود است. جالب تر اینکه این شیرین کننده طبیعی بدون کالری می‌باشد و هیچگونه کربوهیدراتی در آن وجود ندارد، پس بنابراین با صفر کالری و صفر کربوهیدرات و شیرین کنندگی 200 برابری نسبت به شکر بهترین گزینه برای شیرین کردن چای می‌باشد.

مصرف استویا به زنان باردار و کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود.برخلاف عسل، استویا با گرما مشکلی ندارد و شما به راحتی می‌توانید از آن برای آشپزی و شیرین کردن چای خود استفاده کنید، فقط در میزان استفاده دقت کنید، چرا که 200 برابر شیرین تر از شکر است.

شیره خرما
خرما منبع پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و ویتامین B6 می‌باشد و به راحتی هضم می‌شود و به متابولیسم پروتئین ها و چربی و کربوهیدرات ها کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که خرما می تواند به کاهش کلسترول بد خون LDL کمک کند و در کاهش ریسک سکته قلبی موثر است.شیره خرما یکی از بهترین شیرین کننده هایی است که در دسترس همه قرار دارد و هر قاشق غذا خوری آن حدود 15 کیلو کالری دارد.

شکر نارگیل
نارگیل از جمله میوه های پر خاصیتی است که می توان آن را به اشکال مختلف مصرف کرد شیر نارگیل، پودر نارگیل، خامه نارگیل، کره نارگیل، روغن نارگیل و شکر نارگیل از جمله مشتقات نارگیل هستند که هر کدام دارای خواص و موارد مصرف خاصی هستند اما شاید شکر نارگیل کمی دور از ذهن باشد، شکر نارگیل به علت آنکه مثل عسل خام تاثیر کمی در افزایش ناگهانی قند خون دارد برای سلامتی بسیار مفید است و انتخاب خیلی از کسانی است که به نارگیل علاقه مندند.این شکر بی نظیر حاوی آهن، زینک، کلسیم، پتاسیم، حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان نیز می‌باشد. شکر نارگیل از شکوفه های نارگیل استخراج می‌شود و سپس حرارت می‌بیند هر یک قاشق غذاخوری شکر نارگیل حاوی 45 کالری است.از موارد ذکر شده استفاده کنید تا به ذائقه خود برای مناسب ترین شیرین کننده طبیعی پی ببرید.نظرات خود درباره سایر شیرین کننده های طبیعی را با ما در میان بگذارید.

جمع بندی
مفید ترین و کم کالری ترین شیرین کننده ها کدامند؟
در ابتدا عسل و پس از آن استوایا،شیره خرما و شکر نارگیل از بهترین شیرین کننده ها محسوب می شوند.

استویا چیست؟
استویا یک شیرین کننده بدون کالری، از خانواده گل داوودی و زیرگروه، گیاه ابروسیا است و از گیاهان بومی آمریکای جنوبی می‌باشد و صدها سال است که برای تنظیم قند خون و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا حرارت دادن به عسل از خواص آن می کاهد؟
حرارت دیدن عسل باعث از بین رفتن فواید بی نظیر آن می‌شود، از عسل برای شیرین کردن انواع حلیم سرد، یا شیر خنک استفاده کنید، در صورتی که می‌خواهید برای شیرین کردن چای خود از انواع عسل استفاده کنید ابتدا صبر کنید چای شما ولرم شود و سپس عسل را به آن اضافه کنید.
مرجع : سلامت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها