به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۹۴۶۹۷

قیمت هر پرس غذای دانشجویی چند؟

قیمت هر پرس غذای دانشجویی چند؟
گروه اقتصادی: موضوع "تغذیه" و حواشی و موارد مربوط به آن، همواره پای ثابت دغدغه‌های صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور است و تصمیم‌گیرندگان عرصه آموزش آکادمیک کشور چه در حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و چه در حوزه وزارت علوم نسبت به مشکلاتی که بر مسیر تامین تغذیه دانشجویان وجود دارد، گلایه‌ها و دغدغه‌هایی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، مسئولان دانشگاه‌ها که در حوزه ارائه خدمات دانشجویی فعالیت می‌کنند، همواره بر این موضع تاکید کرده‌اند که قیمت تمام شده وعده‌های غذایی دانشجویان به ویژه پس از روز‌های کرونایی و حضور کامل دانشجویان در محیط دانشگاه و خوابگاه، افزایش یافته که این موضوع موجب تحمیل هزینه‌های بیشتر به دانشگاه‌ها می‌شود که از اشل مالی محدودی برخوردار هستند.
 
در سالی که گذشت علاوه بر دغدغه مسائل مالی، اخبار مربوط به مسمومیت دانشجویان و نازرضایتی دانشجویان از کیفیت پایین وعده‌های غذایی در برخی از دانشگاه‌ها و انعکاس این موارد در رسانه‌ها، واکنش مسئولان را به همراه داشت. در یک کلام می‌توان گفت وضعیت وعده‌های غذایی نه‌تنها صدای دانشجویان، بلکه مسئولان را هم درآورده است تا جایی که حمیدرضا اشراقی، مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ضرورت تعریف "بودجه نشان‌دار" برای تغذیه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی خبر داد.بنابر اظهارات مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه روند فعلی ارائه تغذیه دانشجویی در دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست؛ چراکه مدل فعلی تغذیه نیاز به تامین منابع مالی دارد.

قیمت وعده‌های غذایی دانشجویان علوم‌پزشکی در نیم‌سال اول تحصیلی
قیمت‌های وعده‌های غذایی پیش از آغاز سال تحصیلی جاری و در واپسین روز‌های شهریور ماه سال ۱۴۰۱ از سوی امور دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد. براساس تصمیم حمیدرضا اشراقی، مدیرکل امور دانشجویی این وزارتخانه، مبالغ ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ هزار تومان به عنوان نرخ وعده‌های غذایی دانشجویان به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شد و به این ترتیب، قیمت وعده‌های غذایی برای نیم‌سال نخست سال تحصیلی جاری مبالغ ۲۰۰۰ تومان برای صبحانه و ۴۰۰۰ تومان برای وعده‌های ناهار و شام لحاظ شد.همچنین پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز موظف بودند در خصوص قیمت وعده‌های غذایی از دانشگاه‌های روزانه تبعیت کنند.

چراغ سبز برای افزایش قیمت وعده‌های غذایی در نیم‌سال دوم
اگرچه این انتظار وجود دارد که قیمت وعده‌های غذایی در طول یک سال تحصیلی ثابت باشد، اما عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، ضمن تعیین نرخ تغذیه دانشجویان این دانشگاه‌ها را برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، چراغ سبزی برای افزایش قیمت غذا‌های دانشجویی به مراکز آموزشی نشان داد.بنابر اعلام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، میزان سهم دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی ۲ و ۴ هزار تومان برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی جاری اعلام شد. به این ترتیب و براساس تصمیم معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باید مبلغ ۲۰۰۰ تومان برای صبحانه و مبلغ ۴۰۰۰ تومان برای وعده‌های غذایی ناهار و شام پرداخت‌کنند.
 
نامه ابلاغی دکتر شیراوژن به قیمت وعده‌های غذایی محدود نشد و در نامه ابلاغی به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی آمده بود، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌توانند با نظر شورای تغذیه برای غذا‌های پرهزینه، حداکثر مبلغ ۲۰۰۰ تومان به قیمت مصوب قبض غذای دانشجویی اضافه کنند.همچنین معاونت فرهنگی و دانشجویی نسبت به ارائه غذای نیم‌پرس به دانشجویان تصمیم گرفت و براساس این تصمیم، وعده‌های غذاییبه صورت نیم‌پرس با نظر شورای تغذیه و حداکثر تا مبلغ ۲۰۰۰تومان به دانشجویان ارائه می‌شود.

افزایش قیمت غذای دانشجویان علوم‌پزشکی تهران
دومین روز از اسفندماه سال ۱۴۰۱، خبری مبنی بر افزایش سهم دانشجویان یکی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی منتشر شد. سهم مبلغ پرداختی دانشجویان علوم‌پزشکی تهران برای هر وعده غذایی افزایش یافت. پیش از افزایش قیمت وعده‌های غذایی این دانشگاه، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، نرخ تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی را برای نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام کرده بود.

اگرچه میزان سهم دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی ۲ و ۴ هزار تومان اعلام شد، اما دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌توانستند با نظر شورای تغذیه برای غذا‌های پرهزینه، حداکثر مبلغ ۲۰۰۰ تومان به قیمت مصوب قبض غذای دانشجویی اضافه کنند.دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با توجه به این نامه، سهم دانشجویان از قیمت تمام‌شده وعده‌های غذایی را افزایش داد و بر این اساس، سهم دانشجویان از وعده صبحانه با افزایش مبلغ ۱۰۰۰ تومان به قیمت ۲۰۰۰ تومان رسیده است.

پیش از افزایش قیمت غذا، دانشجویان بابت وعده‌های ناهار و شام مبلغ ۲۰۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما در حال حاضر قیمت وعده غذایی بسته به نوع غذا به ۴۰۰۰ تومان و ۶۰۰۰ تومان تغییر کرده است.افزایش قیمت وعده‌های غذایی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ اجرایی شد.

درخواست بودجه مورد نیاز برای تامین تغذیه دانشجویان علوم‌پزشکی
دکتر حمیدرضا اشراقی، مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرد: از مسئولان سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی استدعا می‌کنم که منابع لازم جهت تامین تعذیه دانشجویان را در اختیار ما قرار دهند. ردیف کددار و بودجه نشان‌داری برای تغذیه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی کمیسیون‌های تخصصی و سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته نشده بود.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که دانشگاه‌های وزارت بهداشت همانند دانشگاه‌های وزارت علوم در مبحث تغذیه دارای بودجه "نشان‌دار" شوند، گفت: دانشگاه‌های وزارت علوم از چنین مولفه‌ای برخوردار هستند، اما چنین موضوعی برای دانشگاه‌های وزارت بهداشت درنظر گرفته نشده است.
 
مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی گفت: برمبنای کارشناسی‌های مورد نظر سازمان برنامه و بودجه، برای تامین تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، حداقل به مبلغ ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه در کنار درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها نیاز داریم و این انتظار وجود دارد که این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

فارغ از تعریف "بودجه نشان‌دار" برای تغذیه دانشجویی باید به این موضوع توجه کرد که تامین خدمات رفاهی دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها یک وظیفه محسوب می‌شود و تمامی مراکز آموزشی ملزم به تامین امکانات رفاهی از منظر تغذیه و یا اسکان هستند. به طور قطع، آسودگی خاطر و فراغ بال در خصوص خدمات رفاهی سبب می‌شود تا دانشجویان با تمرکز بیشتری به مسائل آموزشی بپردازند.
برچسب ها: دانشجویان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها