کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 گام ریاض برای پیوستن به سازمان شانگهای

9 فروردين 1402 ساعت 14:25


گروه بین الملل: در پی گسترش روابط پکن و ریاض، دولت عربستان سعودی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد. ریاض با وجود نگرانی‌های امنیتی آمریکا وارد همکاری‌ بلندمدت با چین می‌شود. این گام در سفر شی به عربستان مورد بحث قرار گرفت.
رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی (SPA)  نوشت که کابینه این کشور موافقت‌نامه‌ای را برای پیوستن عربستان به سازمان همکاری شانگهای (SCO)  به عنوان "شریک گفت‌وگو" تصویب کرد. وضعیت "شریک گفت‌وگو" نخستین گام در جهت اعطای عضویت کامل در سازمان شانگهای به عربستان خواهد بود.
منابع عربی به رویترز گفتند که پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در دسامبر گذشته مورد بحث قرار گرفت. 
این تصمیم به دنبال امضای قرارداد شرکت نفت عربستان، آرامکو، با شرکای چینی خود برای ساخت یک پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی در شمال شرق چین گرفته شد. روابط رو به رشد ریاض با پکن نگرانی‌های امنیتی را در واشنگتن، متحد سنتی این کشور افزایش داده است. با این حال واشنگتن می‌گوید تلاش‌های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان، سیاست ایالات متحده در قبال خاورمیانه را تغییر نخواهد داد.
به نوشته رویترز عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نگرانی خود را در مورد خروج آمریکا از منطقه، که "به عنوان ضامن اصلی امنیت" برای خود تلقی می‌کردند، نشان داده‌ و به سمت تنوع بخشیدن به متحدان خود حرکت کرده‌اند. اما آمریکا می‌گوید به عنوان یک متحد فعال در منطقه باقی خواهد ماند.
سازمان همکاری شانگهای به منظور همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی متشکل از کشورهای اوراسیا از جمله چین، هند و روسیه بنیان نهاده شد. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی تشکیل شد و هند و پاکستان نیز به آن اضافه شدند. ایران نیز سال گذشته اسنادی را برای عضویت در این سازمان امضا کرد. 
کشورهای متعلق به این سازمان قصد دارند در ماه اوت سال جاری یک مانور مشترک "ضد تروریسم" را در منطقه چلیابینسک روسیه برگزار کنند.


کد مطلب: 394742

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394742/گام-ریاض-پیوستن-سازمان-شانگهای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir