به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۳۹۴۷۴۴

تهدید روسیه علیه فنلاند و سوئد 

تهدید روسیه علیه فنلاند و سوئد 
گروه بین الملل: سفیر روسیه در سوئد تهدید کرد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، این دو کشور به "اهدافی قانونی" برای "اقدامات تلافی‌جویانه" روسیه از جمله اقدام نظامی تبدیل خواهند شد. 
ویکتور تاتارینستف در متنی که در وبسایت سفارت روسیه در سوئد منتشر شده، خاطرنشان ساخت که عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، مرز روسیه با ناتو را "تقریبا دو برابر" خواهد کرد. او هشدار داد سوئد با درخواست عضویت در ناتو گامی به سوی "پرتگاه" برمی‌دارد.
در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین سوئد و فنلاند مشترکا برای عضویت در ناتو درخواست دادند. این تقاضا باید مورد موافقت تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو قرار بگیرد.
ترکیه و مجارستان، دو عضو ناتو، تا کنون با درخواست سوئد موافقت نکرده‌اند. مجارستان با درخواست فنلاند موافقت کرده و این کشور تنها به کسب تأیید از سوی ترکیه نیاز دارد که آنکارا وعده داده این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد. سخنگوی رجب طیب اردوغان اخیرا گفت ترکیه مشکلی با روند عضویت فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو ندارد. کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه نیز ۲۳ مارس لایحه قانونی درباره تصویب پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را تأیید کرد.
آنکارا در مقابل موافقت با عضویت سوئد در ناتو را مشروط به تحویل ده‌ها تن از فعالان کرد دانسته که در سوئد زندگی می‌کنند. سوئد این شرط را غیرقابل قبول دانسته و تا کنون حاضر به پذیرش آن نشده است. آنکارا همچنین استکهلم را متهم به تسامح در قبال "گروه‌های تروریستی"، به ویژه حزب "کارگران کردستان" (پ‌ک‌ک) می‌کند و مدعی است این کشور اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت‌این گروه‌ها به عمل نیاورده است. سوئد این اتهامات را رد کرده است. ترکیه و سوئد اخیرا مذاکرات در این مورد را از سر گرفتند.
نخست‌وزیر فنلاند پس از موافقت پارلمان مجارستان با درخواست عضویت این کشور در ناتو، با ابراز خرسندی و سپاس، در توییتر نوشت: «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو امنیت کل ائتلاف را تقویت می‌کند. این به نفع همه خواهد بود که سوئد پیش از نشست ویلنیوس به عضویت ناتو درآمده باشد.»
سران کشورهای ناتو قرار است ماه ژوئیه در شهر ویلنیوس، پایتخت لیتوانی دیدار کنند.
روسیه از مدت‌ها پیش ناتو را به گسترش مرزهای شرقی خود متهم می‌کند. نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، به تازگی در سخنانی کشورهای ناتو را "بخشی از درگیری در اوکراین" معرفی کرد.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها