کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا

9 فروردين 1402 ساعت 16:06


گروه فناوری: مرسدس بنز با تولید سومین نسل CLA به دنبال رقابت با تسلا مدل ۳ خواهد بود. این خودرو قرار است با قوای محرکه درون‌سوز، هیبریدی و تمام برقی تولید شود.
سدان کوپه مانند و چهار درب مرسدس قرار است قبل از رونمایی اصلی به‌صورت کانسپت در نمایشگاه مونیخ حضور پیدا کند و فروش آن نیز از اوایل سال ۲۰۲۵ در بریتانیا شروع شود. به عنوان بخشی از تلاش‌های اخیر مرسدس برای ساده‌سازی نام‌گذاری محصولات، انتظار می‌رود CLA جدید نام سنتی خود را در نسخه‌های تمام برقی و درون‌سوز حفظ کند و خبری از زیر برند EQ در نام‌گذاری آن نباشد.
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
نسل جدید مرسدس بنز CLA یکی از چهار محصول جدید “لوکس پایه” است که مرسدس بنز در طول سه سال آینده و به عنوان بخشی از برنامه‌های جامع بازنگری در سبد محصولاتش تولید خواهد کرد. این خودروی کامپکت بر اساس استراتژی “ابتدا برقی” توسعه می‌یابد. مرسدس بنز در تغییر جهتی آشکار و با تأکید بر روی محصولات سطح بالا می‌گوید تعداد محصولات کامپکت را از هفت مدل فعلی به چهار مدل در پایان سال ۲۰۲۶ کاهش خواهد داد. این حرکت منجر به خاتمه تولید نسخه درون‌سوز A کلاس هاچبک و سدان، A کلاس طویل‌تر ساخت چین و نهایتاً مینی ون مرسدس بنز B کلاس خواهد شد. سدان جدید CLA در سبد محصولات جدید کامپکت مرسدس با جانشینان CLA شوتینگ بریک، کراس اوور GLA/EQA و GLB/EQB همراه خواهد شد. هر چهار مدل یاد شده قرار است به‌صورت درون‌سوز و برقی در کارخانه‌های راستات آلمان و کزکمت مجارستان تولید شوند. اولا کالنیوس مدیرعامل مرسدس بنز دراین‌باره می‌گوید:
ما روی مدل‌هایی تمرکز خواهیم کرد که به موفقیت جهانی آن‌ها باور داریم
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
زیرساخت محصولات جدید این خودروساز را پلتفرم جدید MMA شکل خواهد داد، پلتفرمی که قبلاً در کانسپت ویژن EQXX به نمایش گذاشته شده است. برخلاف پلتفرم MB-EA که مرسدس بنز تائید کرده فقط از مدل‌های تمام برقی پشتیبانی می‌کند و قرار است از سال ۲۰۲۵ در نسخه برقی C کلاس و GLC بکار رود، پلتفرم MMA برای پشتیبانی از قوای محرکه برقی و درون‌سوز طراحی شده است. کالنیوس درباره نقش دوگانه این معماری جدید می‌گوید:
پلتفرم MMA در اصل برقی است اما این به معنی عدم پشتیبانی از سایر قوای محرکه نیست.
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
از جمله ویژگی‌های اصلی طراحی CLA جدید می‌توان به جلوپنجره جدید، سپر بازنگری شده و چراغ‌های جلوی تیزتر به همراه نوار نورانی جلو اشاره کرد. یک نوار نورانی دیگر نیز در بخش پشتی خودرو قرار خواهد داشت. گفته می‌شود فاصله بین محوری نسل جدید CLA بیشتر از مدل کنونی خواهد بود تا فضای کابین بهبود یابد. با فروش این خودرو در سال ۲۰۲۵ ابتدا شاهد عرضه مدل برقی خواهیم بود و شش ماه نسخه هیبریدی در دسترس مشتریان خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد احتمال تولید نسخه‌های AMG نیز وجود دارد هرچند چنین چیزی به‌صورت رسمی تائید نشده است.
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
پلتفرم MMA در حالت تمام برقی از معماری ۸۰۰ ولتی پشتیبانی می‌کند و بنابراین می‌توان در عرض ۳۰ دقیقه شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. این معماری اسکیت بورد مانند با باتری لیتیوم آهن فسفات جدید همراه خواهد شد. گفته می‌شود باتری جدید مرسدس راندمان بهتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یون کنونی خواهد داشت. ژرمن‌ها همچنین به دنبال معرفی باتری سیلیکون آند جدیدی هستند که با همکاری شرکت سیلا توسعه یافته و در نسخه برد بلند از سدان CLA جدید بکار خواهد رفت. گفته می‌شود مصرف انرژی متوسط این باتری به‌صورت متوسط ۱۲ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده است. با استفاده از باتری دارای ظرفیت مشابه ۱۰۰ کیلووات ساعتی بکار رفته در کانسپت ویژن EQXX، باتری جدید می‌تواند شعاع حرکتی حدود ۸۵۰ کیلومتری خواهد داشت. همچنین گفته می‌شود نسخه‌های تک و دو موتوره از CLA برقی جدید تولید خواهد شد. پیشرانه‌های برقی این خودرو از نسل دوم آهن‌ربای دائمی هستند و در کارخانه با کد eATS2.0 شناخته می‌شوند. یک اینورتر سیلیکون کاربید جدید به همراه گیربکس دو سرعته نیز کمک‌حال قوای محرکه خواهند بود.
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
علاوه بر این نسل جدید مرسدس بنز CLA با پیشرانه ۴ سیلندر بنزینی نیز عرضه خواهد شد. در این پیشرانه برخی قطعات شرکت جیلی نیز بکار رفته است. مارکوس شافر رئیس بخش تحقیق و توسعه مرسدس بنز اظهار می‌دارد:
پیشرانه ۴ سیلندر CLA کاملاً جدید است و می‌تواند قوانین آلایندگی یورو ۷ را پاس کند.
شاخ و شانه کشیدن مرسدس بنز برای تسلا
البته پیشرانه یاد شده برخی قطعات پیشرانه M254 کنونی که به‌صورت گسترده در محصولات مرسدس بکار رفته را حفظ خواهد کرد. نیروگاه آهنین این خودرو منحصراً با سیستم هیبریدی و معماری ۴۸ ولتی همراه خواهد شد و استارتر یکپارچه با گیربکس نیز قدرت و گشتاور بیشتری را در زمان شتاب گیری های سنگین تأمین خواهد نمود. یکی از منابع نزدیک به مرسدس تائید کرده خبری از قوای محرکه پلاگین هیبریدی نخواهد بود:
در آینده مشتریان خواهند توانست از بین مدل‌های تمام برقی یا هیبریدی بنزینی یکی را انتخاب کنند.


کد مطلب: 394760

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394760/شاخ-شانه-کشیدن-مرسدس-بنز-تسلا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir