به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۳۹۴۸۱۰

کاهش شدید تورم، غیرممکن است

کاهش شدید تورم، غیرممکن است
گروه اقتصادی:رییس‌کل اسبق بلنک مرکزی معتقد است: کاهش شدید تورم، باروند کنونی متغیرهای پولی، غیرممکن است.
عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی با طرح این سوال که آیا «مهار تورم» همزمان با «رشد اقتصادی» میسر است؟‌نوشت: طبیعی است که سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم می‌تواند موجب رکود شده و در کوتاه‌مدت، رشد اقتصادی را کاهش دهد. اگر به سخنان رهبری قبل از نوروز هم دقت کنیم، مهار تورم را به عنوان پیش زمینه رشد تاکید کردند.
وی افزود: در واقع با کنترل تورم و نوسانات اقتصادی و نیز پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد است که می‌توان زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در میان‌مدت و بلندمدت را فراهم ساخت. باید به این نکته توجه کرد که کاهش شدید تورم، با روند کنونی متغیرهای پولی، غیرممکن است.
رییس کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف، ابتدا باید «تلاش موثر» برای قطع سلطه سیاست مالی دولت بر سیاست پولی و خصوصا، توقف روند چاپ پول ناشی از اضافه برداشت سنگین بانک‌ها انجام داد که متاسفانه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، شدت یافته است.
همتی متذکر شد: علاوه براین، جهت دستیابی به نتایج بهتر، لازم است: اولا با بهبود روابط مالی و تجاری با دنیای خارج یک شوک مثبت عرضه به اقتصاد وارد شود. ثانیا از شکل‌گیری جنگ قیمتی بر روی نرخ بهره، متاثر از ناترازی بانک‌ها جدا پرهیز شود.
برچسب ها: تورم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها