به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۳۹۴۸۱۶

به چه علت در خواب دچار تنگی نفس می‌شویم؟

گزوه سلامت: بعد از یک روز پرکار و خسته کننده، تنها چیزی که خستگی را از تن شما بیرون می‌کند، داشتن یک خواب عمیق و طولانی است. تنگی نفس در خواب، تجربه ای تلخ و ناگوار بوده که خوابیدن را برای شما دشوار می‌کند و نشانه ای از یک اختلال یا بیماری در بدن است. در ادامه به بررسی برخی از علت‌های این عارضه و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.
به چه علت در خواب دچار تنگی نفس می‌شویم؟
آپنه خواب، یکی از شایع ترین علل تنگی نفس در خواب
یکی از شایع ترین اختلالات تنفسی در خواب، آپنه است. گاهی آپنه خواب ممکن است به اشتباه خروپف تلقی شود اما باید دانست که آپنه خواب یک بیماری جدی است که در صورت ابتلا به آن باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و دنبال روش‌های درمان آن باشید. در ادامه شما را با انواع آپنه خواب آشنا خواهیم کرد.

انواع آپنه خواب
این بیماری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

•    آپنه انسدادی
این نوع آپنه زمانی رخ می‌دهد که عضلات گلو شل شده باشد. در اینصورت راه هوایی گلو باریک یا مسدود شده و نفس کشیدن سخت می‌شود. علائم این نوع آپنه، زمانی که به پشت دراز کشیده اید، شدیدتر می‌شود.

•   آپنه مرکزی
آپنه مرکزی خواب زمانی رخ می‌دهد که مغز سیگنال‌های درستی به ماهیچه‌های کنترل تنفس در ریه ارسال نکند.

علائم آپنه خواب
 در بسیاری از مواقع علائم هر دو نوع آپنه یکسان است و این موضوع ممکن است تشخیص نوع آپنه را برای شما با مشکل مواجه سازد. به طور کلی شایع ترین علائم آپنه خواب عبارتند از:
•    نفس نفس زدن هنگام خواب
•    خروپف کردن با صدای بلند
•    خشکی دهان
•    بروز سردردهای صبحگاهی
•    خواب آلودگی بیش از حد هنگام بیدار شدن
بیماران مبتلا به آپنه، ممکن است با کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ترک سیگار بتوانند علائم بیماری را کمتر کنند، اما در صورت بروز علائم شدید باید حتما از دستگاه‌های کمک تنفسی همچون سی پپ و بای پپ رسمد استفاده کنند.



درمان تنگی نفس در خواب
حال که با انواع اختلالات تنفسی در خواب آشنا شدیم، بهتر است روش‌های درمان آن را نیز بدانیم. برخی از این اختلالات تنها با مراقبت و روش‌های آسان درمان می‌شود اما در مقابل برای درمان برخی بیماری‌های تنفسی نیاز به استفاده از دستگاه و روش‌های پیچیده تر داریم.
به طور کلی از 3 نوع دستگاه اصلی برای درمان تنگی نفس در خواب استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

•   دستگاه CPAP
این دستگاه یکی از متداول ترین دستگاه‌های مورد استفاده در روند درمان آپنه خواب است. دستگاه CPAP یا فشار مثبت، در هنگام خواب جریان هوای مداوم را به راه‌های دستگاه تنفسی می‌رساند تا راه‌هایی هوایی تنفس باز بماند و فرد در هنگام خوابیدن با مشکل مواجه نشود. لازم است بدانید که قیمت دستگاه cpap با توجه به نوعی که برای درمان انتخاب می‌کنید متفاوت است.

•   دستگاه APAP
این دستگاه کاملا شبیه به دستگاه CPAP است با این تفاوت که به طور اتوماتیک و خودکار فشار هوا را بر اساس نیاز فرد تغییر می‌دهد.

•   دستگاه Bipap
در این دستگاه، فشار هوا بر اساس دم و بازدم افراد قابل تغییر است. یعنی دستگاه دارای دو نوع فشار است که به طور مرتب تغییر می‌کنند.
با استفاده از دستگاه Bipap، فرد هوا را با فشار بیشتری به داخل ریه‌ها می‌کشد و در مقابل، هوا را با فشار کمتری از ریه‌ها خارج می‌کند. بنابراین تنفس آسان تر می‌شود.



علت تنگی نفس در خواب
علاوه بر آپنه خواب، دلایل دیگری نیز برای تنگی نفس وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•   نارسایی قلبی
از دیگر عوامل تنگی نفس در خواب می‌توان به نارسایی قلبی اشاره کرد. نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند به طور صحیح خون را پمپاژ کند. این وضعیت معمولا در اثر فشار خون بالا و باریک شدن رگ‌های خونی (بیماری عروق کرونر) رخ می‌دهد.

•   اضطراب و استرس
احساس اضطراب می‌تواند سبب بروز واکنش‌های جدی در بدن از جمله حملات پانیک شود. در طول حملات پانیک ممکن است تنفس شما سخت تر شود و احساس ضعف و حالت تهوع پیدا کنید. استفاده از تکنیک‌های کاهش استرس و انجام ورزش یوگا می‌تواند مانع از بروز حملات پانیک شده و استرس شما را تا حدودی کنترل کند.

•   حساسیت یا آلرژی
افرادی که دارای انواع آلرژی هستند، معمولا خواب راحتی را تجربه نمی کنند. اگر هوای اتاق خواب شما حاوی ریزگردها و غبار بیش از حد باشد، تنگی نفس در خواب را تجربه خواهید کرد. اگر در این شرایط هستید، از یک دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خود کمک بگیرید. وجود حیوانات خانگی یا خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید، آن هم درست قبل از خواب از دیگر عوامل بروز تنگی نفس در خواب هستند.
همچنین اگر در هنگام خواب، وضع جسمانی شما به گونه ای باشد که فشار زیادی به دیافراگم وارد آورد، سبب ایجاد مخاط در گلو شده و این موضوع تنفس را برای شما سخت می‌کند. در این هنگام با سرفه کردن یا نفس نفس زدن از خواب بیدار خواهید شد.

•  بیماری مزمن انسدادی ریه
بیماری مزمن انسادی ریه، یکی از انواع بیماری‌های ریه است که سبب باریک یا مسدود شدن راه‌های هوایی می‌شود، در نتیجه تنفس را دشوار می‌کند.  افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی در هنگام دراز کشیدن، ممکن است علائم بیشتری از بیماری خود را تجربه کنند.

درمان‌های خانگی تنگی نفس
اختلالات تنفسی در خواب، در صورتی که شدید نباشند، با روش‌های خانگی قابل درمان خواهند بود. البته درمان بسته به نوع اختلال و شرایط بیماری متفاوت است که در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. رعایت کردن مواردی که در ادامه خواهید خواند می‌تواند راه‌هایی ساده جهت درمان تنگی نفس در خواب باشد.
•    ترک سیگار
•    داشتن برنامه غذایی مناسب
•    استفاده از بالشت هنگام خواب
•    مصرف آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها تحت نظر پزشک
•    خودداری از استنشاق هوای آلوده
•    عدم استفاده از مواد حساسیت زا
•    کنترل استرس و اضطراب

سخن آخر
همه ما ممکن است در موقعیت‌های مختلف دچار تنگی نفس در خواب شویم. بسیاری از این علائم با سبک زندگی سالم و ترک عادات مخرب برطرف می‌شود. اما در صورت بروز علائم تنگی نفس شدید، باید حتما تحت نظر پزشک باشید و از دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها