کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رای سنا به لغو مجوزهای جنگ عراق 

10 فروردين 1402 ساعت 11:14


گروه بین الملل: اکثریت سناتورهای آمریکایی به قانونی که بر اساس آن مجوزهای چند دهه گذشته برای مداخله نظامی ایالات متحده در عراق لغو می‌شوند، رای مثبت دادند.
بر اساس رای‌گیری در سنای ایالات متحده، ۶۶ سناتور به این قانون رای مثبت و ۳۰ سناتور نیز رای منفی دادند و به این ترتیب با لغو مجوزهای سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ برای استفاده از نیروی نظامی در عراق موافقت کردند.
آمریکا در سال ۱۹۹۱ در نبردی که به جنگ خلیج فارس معروف شد، به عراق که کویت را اشغال کرده بود حمله کرد. کنگره ایالات متحده همچنین در سال ۲۰۰۲ به رئیس‌جمهوری برای مداخله نظامی در عراق مجوز داد که اقدام نظامی علیه این کشور باعث سرنگونی حکومت صدام حسین شد.
اقدام سنای آمریکا نشان‌دهنده تلاش قانونگذاران ایالات متحده برای حفظ نقش خود در تصمیم‌گیری‌ها در زمینه اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد این تصمیم سنا تلاشی برای بازگرداندن قدرت اصلی جنگ از کاخ سفید به کنگره، بیست سال پس از حمله به عراق است که اکنون بسیاری معتقدند آن جنگ «اشتباه» بوده.در این جنگ صدها هزار عراقی و تقریبا پنج هزار سرباز آمریکایی کشته شدند.تیم کین، سناتور دموکرات ویرجینیا که سال‌ها برای لغو این مجوزها تلاش کرده بود، با عجولانه توصیف کردن جنگ عراق، پیامدهای آن را «گسترده» دانست.
پس از رای‌گیری در سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز که کنترل آن در دست جمهوری‌خواهان است، باید با لغو این مجوزها موافقت کند اما هنوز مشخص نیست این قانون در مجلس نمایندگان رای بیاورد.
پیشتر برخی جمهوری‌خواهان از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت در سنای آمریکا، با لغو این مجوزها مخالفت کرده‌ بودند.
این مخالفت‌ها در شرایطی است که شکاف بین جمهوری‌خواهان بر سر نقش آمریکا در خاورمیانه عمیق‌تر شده است؛ گروهی از آن‌ها با تکرار شعار دونالد ترامپ که اول به آمریکا اولویت می‌دهد، مداخله نظامی در دیگر نقاط جهان را به چالش می‌کشند و گروهی دیگر هم نگران هستند که کنگره آزادی عمل زیادی در امور جنگی به رئیس‌جمهوری داده است.پس از رای مثبت احتمالی در مجلس نمایندگان، این قانون باید به امضا رئیس‌جمهوری آمریکا برسد. بایدن اعلام کرده است که این مصوبه را امضا خواهد کرد.
با این حال، آسوشیتدپرس می‌نویسد که در صورت تصویب نهایی لغو مجوزها، این امر تاثیری روی وضعیت نیروهای نظامی آمریکا در عراق نخواهد گذاشت.
دولت آمریکا همچنین استدلال کرده‌ که لغو مجوزهای پیشین برای جنگ در عراق، تاثیری بر اقدامات آمریکا علیه تهدیدهای ایران ندارد.
مجوز جداگانه‌ای که در سال ۲۰۰۱ برای جنگ جهانی علیه تروریسم به تصویب رسید، بر اساس قانون جدید، به قوت خود باقی خواهد ماند و جو بایدن اعلام کرده است که از آن حمایت خواهد کرد.


کد مطلب: 394819

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/394819/رای-سنا-لغو-مجوزهای-جنگ-عراق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir