به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۳۹۴۸۲۶

واکنش تند نتانیاهو به اظهارات بایدن

واکنش تند نتانیاهو به اظهارات بایدن
گروه بین الملل:نخست وزیر اسرائیل، به تندی به اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که خواستار کنار گذاشتن طرح بحث‌برانگیز بازنگری در دستگاه قضایی اسرائیل شده بود، واکنش نشان داد.
بنیامین نتانیاهو  گفته که اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل، «با اراده مردم و نه بر اساس فشارهای خارجی» تصمیماتش را پیش می‌برد. به گفته  نتانیاهو تاکید بر استقلال اسرائیل در برابر فشارهای خارجی حتی شامل «بهترین دوستان اسرائیل» هم می‌شود.رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با خبرنگاران گفته بود امیدوار است  نتانیاهو از اجرای طرحش «بگذرد.»
بنیامین نتانیاهو و متحدان دست‌راستی‌اش در پارلمان و دولت، به دنبال پیشبرد اصلاحات بنیادینی در دستگاه قضایی بودند که از جمله اختیارات دادگاه عالی اسرائیل را محدود می‌کند. معترضان می‌گویند این تغییرات استقلال دستگاه قضایی، یکی از پایه‌های دموکراسی اسرائیل را نقض می‌کند.
با اوج گرفتن بحران سیاسی و تظاهرات در اسرائیل، کاخ سفید در نخستین واکنش از  نتانیاهو خواسته بود در این باره با مخالفان «مصالحه» کند. اما اظهارات روز سه شنبه  بایدن در پاسخ خبرنگاران فراتر از موضع‌گیری اولیه کاخ سفید بود.
با این حال، بنیامین نتانیاهو ضمن تاکید بر انجام اصلاحات بنیادین قضایی «از طریق اجماع گسترده» اضافه کرد «من بیش از ۴۰ سال است که بایدن را می‌شناسم و از تعهد دیرینه او به اسرائیل قدردانی می‌کنم.»
روز دوشنبه پس از آنکه مجددا اعتراضات گسترده در این کشور به اوج رسید، بنیامین نتانیاهو از تصمیم خود عقب نشست و اعلام کرد که تصویب این برنامه را به تعویق خواهد انداخت. او همچنین در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت از بروز تنش‌‌ها در جامعه اسرائیل با خبر است و نمی‌خواهد کشور را چند پاره کند.تظاهرات علیه برنامه دولت برای انجام اصلاحات بنیادین در دستگاه قضایی برای هفته‌ها ادامه داشته است. این تظاهرات با برکناری یوآف گالانت، وزیر دفاع، در روز یکشنبه به خاطر مخالفت با اصلاحات مورد نظر  نتانیاهو شدت گرفت و با اعتصاب گسترده همراه شد.
در روزهای گذشته اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر خواست تا برنامه‌های جنجالی خود را برای بازنگری در قوه قضایی این کشور را متوقف کند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها